Plantaardig/vegan eten

Ik neem B12 en D en soms extra omega 3. Had ook wat jij had, maar na bloedprikken was het eigenlijk over en bleek alles tiptop te zijn, dus ik denk dat het stress was en dat het vermoeden dát ik misschien een tekort had die stress verergerde.

2 likes

Meten is weten :slight_smile: Beter om even langs de huisarts te gaan. Wat al gezegd is, misschien geeft de uitslag je rust (misschien is er wel niks aan de hand of misschien wel. Beter om het zeker te weten).

Om even in te gaan op het ijzer verhaal. Het is van belang om ijzer samen te nemen met vitamine C. Vitamine C zorgt dat non-heemijzer (= zowel dierlijk als plantaardig ijzer) beter wordt opgenomen. Dus als je een boterham met appelstroop eet, eet je vlak daarna een appel/banaan/gedroogd fruit (niet te veel)/wat je wil of nog wat groente :slight_smile:

Ikkuh… studeer voeding haha.

2 likes

Ik loop stage bij een diëtistenpraktijk en heb een vraag aan jullie. Stel, jullie gaan naar de diëtist om advies te krijgen over plantaardige voeding. Wat zouden jullie dan graag op papier voor het 2e gesprek willen hebben?
Ik heb voor nu:

  • Uitleg over veganisme/plantaardige voeding
  • Een voorbeeld menu
  • Producten uit de supermarkt; gezond - af en toe - liever niet (soort stoplicht idee)
  • Snacks; gezond - af en toe
  • Recepten

Wat missen jullie? Bijv. ontbijt tips?? Of iets anders?

ik las laatst op de site van het Voedingscentrum dat er in appelstroop blijkbaar niet zoveel ijzer zit als men denkt. Ik gebruik zelf als ijzer supplement het Floradix drankje, die vind ik heel fijn en ook lekker! Maar wat de rest ook zegt, ik zou even bloed laten prikken! Misschien is het wel iets heel anders !

3 likes

Ik weet niet wat er in het eerste gesprek besproken is maar de eeuwige vraag is ‘hoe kom je aan je eiwitten’, gevolgd door ‘hoe zit het met vitamine b12’. Ik denk dat informatie over die onderwerpen waardevol kan zijn.

3 likes

O dat laatste vind ik wel goed om te weten. Mijn ijzer is veel te laag en neem nu ijzerpillen. Weet wel dat je niet daarna zuivel moet gaan eten, maar dat van die combi met vitamine C wist ik nog niet. Maakt het niet uit welke soort fruit/groente?

Klopt, calcium uit zuivel kan de opname van ijzer verslechteren. Dit geldt ook voor thee en koffie, dus daar kun je ook op letten. Er zit namelijk een bepaald stofje in wat de opname kan verminderen, dus geen thee/koffie tegelijkertijd drinken als je last hebt van een laag ijzer gehalte.

Fruit en groente zo veel mogelijk eten. Het maakt in principe niet uit welke, het is juist het beste om flink af te wisselen tussen deze producten. Maar (ik heb dit even opgezocht hoor hahaha wist dit niet meer) de grootste bronnen van vitamine C zijn:
Spruitjes
Kiwi
Sinaasappel
Broccoli
Aardappelen

@Banananana Dat is echt een goede! Totaal niet bij stil gestaan om de een of andere reden, bedankt!

3 likes

Thanks iedereen! Ik ga inderdaad volgende week naar de dokter en ga dan toch maar die floradix nemen voor ijzer!

@Phoebs wat doe jij nu voor je vitamine d3

Ik heb nu op recept van die capsules met olie, moet elke week een theelepeltje daarvan nemen en ik voelde me heel snel al fitter!

1 like

Wat @Banananana zegt inderdaad en misschien kan je op de website van lobke faassen kijken voor ideeen? Zij is plantaardig diëtist.

1 like

Floradix was toen ik het een paar maanden geleden opzocht niet vegan. Roosvicee Ferro wel, dat is vergelijkbaar spul.

3 likes

@Briseis zie nu inderdaad pas dat er honing in Floradix zit :unamused: sorry!

1 like

Help, ik werd net uitgenodigd voor een BBQ vanavond, maar ligt er al iets in de winkel wat lekker is op de bbq? Ik vond die filetlapjes van de Lidl heel lekker, maar liggen die alweer in de winkel?

Haha wow, vind ik echt totaal geen product om niet vegan te zijn heel apart. Thanks voor de tip!

@Annie ik vind de burgers van ah huismerk nice volgensmij verse ofzo ze lijken ook op burgers van de buitenkant en of die van garden gourmet :heart_eyes:

2 likes

De ah verse burger, de meester burger van vivera, de biefstuck van vivera kunnen allemaal goed op de BBQ. Hebben natuurlijk minder lang nodig dan vlees. Dus zou wel goed opletten haha. Anders is ie zwart.

1 like

De AH verse burger ben ik niet zo’n fan van en de biefstuck van Vivera, allebei een hele aparte nasmaak vind ik. Allebei hetzelfde, nog niet helemaal uit wat ik dan precies niet lekker vind. Maar meesterburger en Garden Gourmet ga ik naar kijken zo!

2 likes

De burgers van Naturli, schnitzels doen het altijd goed imo, producten van Vegafit.

1 like

Heeft iemand een goed recept voor kaassaus voor bloemkool? En wat doe je met overgebleven kaassaus? :sweat_smile:

1 like

Deze kaassaus heb ik van @ILoveCurls erg lekker! Zij maakt hem ook voor nacho dip. Vorig week zelf over de witlof uit de oven gedaan. Ook door haar getipt. Heb het recept gevolgd en nog wat meer naar eigen smaak gemaakt door meer edelgistvlokken bijvoorbeeld.

4 likes

Maar dat is toch een berg aan suikers (appelstroop zit er vol mee en dan het fruit erna nog extra)? Is dat nog wel verantwoord?