Plantaardig/vegan eten

Sinds de actie in Boxtel ben ik me echt meer gaan verdiepen in de hele vleesindustrie en ik wil heel graag plantaardig gaan eten. Ik vind het alleen best een dingetje denk ik? Ik eet sowieso al niet dagelijks vlees en lust geen melk/yoghurt/boter, dus dat is vrij makkelijk links te laten liggen. Maar ik vind het ontzettend lastig dat er in heel veel producten wel boter of ei verwerkt zit. Ik zat eerst te denken om dan gewoon alleen vegetarisch te gaan eten en dat is waarschijnlijk al wel goed voor het milieu, maar juist omdat ik al zo weinig vlees eet voelt het alsof het niet genoeg impact heeft? En als ik zie hoe het eraan toe gaat in die dairy farms wil ik ook gewoon geen kaas en zo meer eten.

Is er niet een app oid waarin je producten kan opzoeken om te kijken of het vegan is? Ik kan me voorstellen dat er dierlijke producten in eten/drinken zit waar je het eigenlijk helemaal niet bij verwacht en dat lijkt me soms heel lastig.

Ik ga straks even het topic rustig doorlezen hier, maar alle ruim 2800 berichten is natuurlijk een beetje teveel haha.

8 likes

Wat goed :grinning:

Je hebt in ieder geval de app ā€˜vegan additives’, daarin staan alle ingrediĆ«nten waarvan je niet direct doorhebt dat ze van een dier afkomstig zijn.

Verder heb je deze site:

Hierop staat per categorie producten een overzicht van alle plantaardige opties, met daarbij ook in welke supermarkten je het kunt vinden!

En je mag ons in dit topic natuurlijk ook bestoken met vragen :blush:

2 likes

Het staat gewoon dikgedrukt op de achterkant… kost denk ik net zo veel tijd om te lezen als om te scannen.
De meest veelvoorkomende dingen die je niet meer wil eten even heeeel globaal:
Alle ā€œzachteā€ dingen uit de supermarkt: dingen zoals kant en klaar slaatjes (mayo en room) maar ook cake taart zachte broodjes (boter en ei) en snoepjes (gelatine) en chocola milka achtige dingen (melk, boter).

2 likes

Je hoeft niet morgen vegan te gaan, veel van de vegans hier hebben tijden gedaan over de switch van vegetarisch naar vegan.
Verpakkingen lezen is idd onhandig, vooral de eerste maand als je niet weet waar je allemaal op moet zoeken. En situaties met anderen zijn in het begin ook vervelend omdat niet iedereen het snapt.

Maar mss is het een idee dat je start met geen dieren meer eten en de zuivel die je al minimaal at weg te laten? En dan daarna eieren of kaas en daarna ook verpakkingen lezen enzovoort.
Ook bij verpakkingen lezen kan je in eerste instantie alleen zoeken op melk ei en gelatine.
En dan kan je bij anderen aangeven dat je streeft naar een plantaardig dieet of bezig bent met die switch.

En wat supergoed van je dat je er interesse in toont! En kom vooral hier met vragen of moeilijkheden, ik had het zonder het vegan forum iig niet gered.

4 likes

Kent iemand dit?

Nope. Ziet er wel mushy uit.

1 like

Je kan de app Plenty downloaden, daarmee kan je de barcode scannen en dan vertelt de app je of het product vegan is of niet. De app is nog redelijk nieuw en dus niet helemaal compleet, maar door hem te gebruiken kan je ook zelf nieuwe dingen toevoegen! Zodat hij steeds completer wordt.

Vooral voor in het begin is dit handig, na een tijdje word je een stuk beter in het lezen van ingrediƫntenlijsten en uiteindelijk weet je ook wat je wel/niet kan kopen.

Je kan lid worden van de facebookgroepen Vegan Nederland en Positivegan, daar staat ook veel info in. Elke vraag die je hebt is waarschijnlijk al een keer gesteld, en zo niet, dan stel hem zelf meteen!

En je kan natuurlijk altijd in dit topic vragen stellen!

Echt heel mooi om te lezen dat je deze overstap hebt gemaakt/wil maken, deels nav Boxtel. Ik hoop dat er meer mensen zoals jij zijn. :blush:

3 likes

Aaah super bedankt voor al jullie berichtjes meteen al!

@Violoncello bedankt voor de tips! Ik heb de app gedownload en ga de website binnenkort even doorspitten.

@Yzile Wat bedoel je met dikgedrukt op de achterkant? Want ik snap ook wel dat de ingrediƫnten van een product op de achterkant staan maar kan me voorstellen dat bepaalde ingrediƫnten een naam hebben waar je niet direct uit kan herleiden of het plantaardig is of niet? Bepaalde E nummers misschien ook?

@Kusjessoldaat ja, misschien heb je wel gelijk. Ik wil weer meteen alles in een keer doen. Is ook niet heel handig misschien. Ik ga in elk geval vlees, zuivel en producten waarbij het voor de hand ligt dat het dierlijke producten bevat vanaf nu helemaal weglaten en me ondertussen maar eens goed inlezen over al die ingrediƫnten die je niet meer mag.

@Dombo Ik heb plenty ook meteen gedownload! Thanks voor de tip. Na een tijdje krijg je natuurlijk ook je vaste weekmenu’s waarvan je weet dat het goed zit en kun je dat ook gewoon gaan afwisselen. Ik zit niet op facebook, maar er zijn ook genoeg instagram profielen die zich hier mee bezig houden dus denk dat ik daar veel op ga kijken.

Nogmaals bedankt allemaal, heb hier al heel veel aan!

3 likes

Baaaah ik had vandaag speciaal die beyond burger voor mezelf gehaald maar vond 'm echt niet lekker? Heel gekke bijsmaak ofzo, bah. Nu ligt er nog een in de koelkast en aangezien die krengen zo duur zijn ga ik 'm van de week wel eten denk ik maar ben er eigenlijk echt een beetje misselijk van

Oatly Barista! En anders gewoon sojamelk, maar die heeft wel een aparte smaak.

1 like

Oatly whole uit de koeling! Nog lekkerder dan de barista versie.

2 likes

Veja heeft vegan sneakers, ik weet niet of dat je stijl is? Heb een tijd geleden mijn voet gebroken en toen ik uit het gips mocht moest ik ook stevige schoenen en de dokter was helemaal enthousiast dat de zool van mijn Vejas zo stevig was, ging ze aan alle verpleegsters laten zien haha.

2 likes

@Wonderland yes deze is echt heerlijk! :heart_eyes: heb net een bakkie gezet met deze melk.

2 likes

Instagram accounts https://instagram.com/huh_is_this_vegan?igshid=235t47p3wo7i vind ik leuk om te volgen. Hierdoor ben ik te weten gekomen dat de davelaar jodenkoek en stroopkoek dus vegan is. Zo lekker!

En https://instagram.com/wateetjedanwel?igshid=1a1d3sacrtfpz

Maakt vaak makkelijke recepten.

1 like

Ik ben heel blij met m’n vegan doc martens!

1 like

Ja same! Vegan docs :heart_eyes:

Jaa @Wonderland @Saturnus deze is zo lekker! Vriendin van mij die normaal niet zo’n fan is van havermelk was hier ook heel enthousiast over. En hij schuimt ook heel fijn, lekker lobbig wordt ie.

2 likes

Hier ook fan van vegan Docs. Maar heel veel sneakers van allerlei merken zijn er ook in vegan varianten.

1 like

Ik vind de vegan Toms sneakers heel fijn.

1 like

Ik heb sinds vorige week zaterdag Vegan docs (al vaak genoemd haha) en ik vind ze net zo goed als m’n niet vegan docs. Ben nog bezig met ze in te lopen maar verwacht dat ze straks ook heerlijk lopen

2 likes