Plantaardig/vegan eten

Als je die “kip” stukjes goed kruid merk je nauwelijks dat het niet echt kip is.
Champions zijn idd super en kunnen echt meaty smaken. Vind vooral Oesterwammen heel geschikt (maar die zijn natuurlijk weer wat prijziger).

3 likes

Oeh thanks. Ga ik even kijken. Ik was vorige keer in een delhaize en toen had ik lekker vegan broodbeleg. Bij de koekjes kon ik niks vinden, maar het was ook een best kleine dus ik ga beter zoeken. Bedankt!

1 like

Vega fit balletjes zijn de allerlekkerste ooit (vind ik dan he). Vivera heeft ook een hoop plantaardige producten, zoals “kip” schnitzel en steak. En tofu kan je ook mega lekker maken met een goede marinade, tofu is nu zelfs de favoriete vegetarische vervangen van mijn vleesetende vriend

Ik vind de filet lapjes van de lidl een aanrader!!!

3 likes

Ik had (eindelijk) de violife ‘feta’ geprobeerd en mijn vriend vroeg waar ik die lekkere kaas vandaan had :joy::smiling_face_with_three_hearts:

11 likes

Hoe heb je de feta gebruikt?

Ik had eigenlijk wat met restjes in elkaar geflanst met rijst, rode ui, spinazie, tomaatjes, pijnboompitjes en die feta.
Was echt lekker, maar ik houd sowieso van zulke rijstsalades.

2 likes

Mijn vriend en ik eten nu denk ik een half jaar zo’n 90% vegetarisch thuis, en de laatste periode is dat steeds meer richting 100% gegaan. Tijdens het boodschappen doen proberen we vaak om het ook nog helemaal vegan te houden en dat ging ons vandaag bij de weekboodschappen eigenlijk zo makkelijk af dat we willen proberen helemaal vegan te gaan thuis, en ik heb er eigenlijk heel veel zin in! Heb net al recepten voor vegan eierdooiers enzo opgeslagen.

Ik ben nog wel even aan het rouwen om Milka chocolade, verder lijkt trassi me het moeilijkst. Ik maak graag zelf Indonesische boemboes, en die zijn echt niet hetzelfde zonder trassi. Ik doe wel zo’n beetje een jaar met 1 mini pakje dus ik ben nog aan het overwegen of ik daar een uitzondering voor ga maken.

Buiten de deur houden we het voor nu op ‘zoveel mogelijk’ (vind dat altijd een beetje stom klinken want je hebt natuurlijk altijd de optie om iets niet in je mond te stoppen, maar ik denk dat ik per situatie de afweging maak). Vind dat ergens wel stom van mezelf, aan de andere kant helpen alle kleine beetjes en vind ik die stap voor nu nog net te groot, maar dat kan natuurlijk altijd nog veranderen.

7 likes

Goed bezig! Ik gebruik zelf voor boemboes nu donkere miso of de Koreaanse versie van miso, niet helemaal hetzelfde maar het heeft wel een hele sterke zoute gefermenteerde smaak.

Dit werkt ook:

2 likes

Ik weet niet of je ergens ichoc chocolade kunt kopen? Ik koop het weleens in een biologische winkel/Ekoplaza. Ik heb al heel lang geen Milka meer op maar ik vind dat ichoc ook best wel zoet en romig is. Ik heb altijd de choco cookie, dat is met een soort oreos erdoor. :slight_smile:

2 likes

Ohh dankjewel, hier ga ik eens mee experimenteren! Even een rondje toko doen van de week

@Leilouka Yess, dankjewel voor de tip! De oreo variant is één van m’n favoriete milka-smaken dus ik word hier nu al gelukkig van. Ik kom meerdere keren per week langs de Ekoplaza dus ik ga binnenkort even kijken!

2 likes

Eens met @Wonderland, supergoed van jullie!

1 like

Heel romig en lekker, staat in de koeling in de supermarkt :slight_smile:

1 like

Ik ben pas sinds eergisteren om (maar bedenk je, zondagochtend lustte ik geen koffie (ja latte machiato met een half shot) en zondag heb ik 5 koffie met deze melk op, wonderspul dus)
Maar @anon76889665 en @saturnus zijn experts!

4 likes

Ik maak sinds deze week hele lekkere Indo-style ijskoffie met de kokosdrink van AH.
Eerst maak ik een espresso ( of dubbele) en daar meng ik gula djawa door, een soort donkere kokossuiker met een beetje karamelachtige smaak en dan met een sloot koude kokosdrink erdoor en eventueel ijsblokjes.
Goed voor een vakantiegevoel

8 likes

Ik had deze ook op aanraden van het forum gekocht, ik merk zelf niet super veel verschil. Ik vind het persoonlijk ook fijner dat ik wat pakken van buiten de koeling op voorraad kan hebben. En ik merkte dat deze minder lang goed blijft! Na 5 dagen rook hij naar karnemelk haha.

1 like

image

Ik ben nu dit aan het eten en het is best lekker. Ik was bang dat de rozemarijn zou overheersen, maar dat is niet zo.

Er staat op de verpakking dat je het drie minuten moet koken, maar toen ik het na die tijd controleerde was het al veel te zacht naar mijn zin. Ik zou het een volgende keer dus een stuk korter koken en het vooral zelf goed in de gaten houden.

5 likes

Het zijn geen plakjes rode biet, het bestaat voor zo’n 75% uit bieten, verder zitten er nog allerlei andere ingrediënten in.

4 likes

Haha ja wist je dat appels ook vegan zijn?! :eek:

3 likes

Ik kan me voorstellen dat je deze plakjes in eerste instantie door hoe ze er uitzien associeert met salami, maar dan ook maar denken dat alle voedingswaarden hetzelfde zullen zijn als het product waar het op lijkt vind ik echt wel een beetje dom.

Je bent er als volwassen mens zelf verantwoordelijk voor om de voedingsstoffen die je nodig hebt binnen te krijgen. In onze maatschappij is het helaas nog steeds de norm om vlees / dierlijke producten te eten en als vleeseter kom je daardoor een heel eind zonder je hier echt zelf in te verdiepen. Maar iedereen die veganist wordt weet volgens mij wel dat je dan toch echt op een heel andere manier moet gaan eten en dan lijkt het me logisch dat je je dus ook in de voedingswaarde van producten gaat verdiepen.

(Omdat je het specifiek over eiwitten hebt: de hoeveelheid eiwitten die over het algemeen aangeraden wordt om binnen te krijgen is trouwens veel meer dan je daadwerkelijk nodig hebt.)