Plantaardig/vegan eten

Ik stond deze week dus ook te twijfelen!

1 like

Ik heb de spekjes geprobeerd in een salade! Was lekker. Lekker hartige aanvulling

3 likes

Ik ben dit weekend in Belgie. Wat kan ik allemaal voor lekkers uit de supermarkt meenemen :upside_down_face:?

In supermarkt Delhaize hebben we lekkere vegan taartjes. Maar die zijn niet zo superlang houdbaar. Sowieso zou ik eens rond kijken in de Delhaize ze hebben ook lekkere vegan koekjes.

1 like

Ik heb de eerste dagen als officieel vegan echt goed door gebracht al zeg ik het zelf. Heb eigenlijk ook niet anders gegeten dan wat ik normaal at, ik dacht dat het veel lastiger zou zijn eerlijk gezegd. Enige wat ik verkeerd uit de supermarkt mee nam waren nootjes. Ik dacht nou pinda’s zal vast geen probleem zijn, keek ik thuis op de verpakking zit er eiwitpoeder in. Okeeeeee. Heb ze aan m’n huisgenootje gegeven die wel alles eet. Denk dat de echte uitdagingen komen als ik uiteten ga of op vakantie ben.

Ik heb trouwens wel een beetje een angst voor die vleesvervangers… maar veel is daar ook niet helemaal vegan van toch? Ik ben van mijn 10e tot 14e al eens vegetarisch geweest (we aten bijna elke dag AVG thuis…) en toen kreeg ik van die vleesvervangers van Valesz en zo, maar dat vond ik 9/10 keer zooooo goor. Ik moest het dan eten van m’n moeder omdat ik ook al geen zuivel lust en ze bang was dat ik niet genoeg binnen zou krijgen qua vitamines. Nu is er denk ik na 11 jaar wel veel verandert in de vega(n) industrie maar ik zie er zo tegen op die vieze smaken weer te moeten proeven. Kan iemand me geruststellen dat het echt verbeterd is?

12 likes

Die van veganfit zijn heel lekker! En smaken niet zoals valess (wat ook niet vegan is). Vaak zit er in vleesvervangers wel kippeneiwit dus daar moet je opletten, bijvoorbeeld bij producten van de vegetarische slager.

1 like

Goed bezig!

Soms zitten er inderdaad in de raarste dingen ineens van die vreemde dierlijke ingrediƫnten verstopt, zo stom is dat. Weipoeder is er ook zo eentje, daar erger ik me zo aan.

Vleesvervangers zijn veeel beter dan een jaar of tien geleden! Vivera heeft een aantal heel lekkere vegan producten die een specifiek dierlijk product vervangen (visburger, krokante kipschnitzel, kipstukjes). Alles van Vivera met een blauwe verpakking is volledig plantaardig. (Geel is alleen vegetarisch.)

@Banananana oh Veganfit ken ik niet dus zal eens kijken of dat wat is. Valess hoef ik ook echt niet meer sowieso haha, zo vies.

@anon95960165 bij de Dekamarkt, niet echt een vooruitstrevende supermarkt en zit ook nog eens in een dorpje waar denk ik 99% van de bewoners vlees eet gezien de generatie. Er is wel een Jumbo vlakbij, volgens mij hebben zij best veel aanbod?

@Violoncello ja, echt hoezo stop je eiwitpoeder in een zak pinda’s zo onnodig. Vivera heb ik volgens mij wel zien liggen hier! Ook lekker overzichtelijk dat de verpakkingen een andere kleur hebben, zal vanmiddag eens gaan kijken.

Echt super fijn dit topic en alle reacties zo snel ook!

2 likes

Vleesvervangers zijn idd veel beter als een aantal jaar geleden, maar je hoeft geen vleesvervangers te eten als je ze niet lekker vind. Genoeg andere dingen die je als vegan kan eten hoor :slight_smile:

Ik eet ze sowieso niet wekelijks, maar heel af en toe.

2 likes

Bij de Jumbo hebben ze trouwens ook SoFine, volgens mij zijn bijna al hun producten plantaardig. (Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik lang niet al hun producten lekker vind. De broccoliburger is wat mij betreft wel een aanrader.)

Ohja en bij de Jumbo hebben ze vegan vissticks van Woezel & Pip!

1 like

Ik wil het ook inderdaad niet elke week gaan eten, is ook best prijzig geloof ik en ik at sowieso al vaak gerechten gewoon zonder vlees en ook zonder vervanger. Maar bij een wokgerecht is het misschien wel lekker om iets van stukjes erin te doen die een beetje een kip-idee hebben of zo. Ik houd niet zo van tofu, maar zat ook te denken om grof gesneden champignons te kruiden?

@Violoncello Oooh die ā€˜zalm’ zag ik laatst voorbij komen ja, die wil ik ook nog wel eens proberen. En vissticks klinken ook wel lekker om gewoon in huis te hebben voor 's middags of zo. Dankje!

1 like

Die zalm vond ik persoonlijk niet zo moet ik eerlijk zeggen, maar smaken verschillen natuurlijk :grimacing:

En over wel of geen vleesvervangers, genoeg peulvruchten kunnen ook een goede manier zijn om voedingsstoffen die je mist als je geen dierlijke producten eet binnen te krijgen. Vooral als je ze combineert met granen:

https://www.globetrotter.nl/winkel/?page_id=295

1 like

Als je die ā€œkipā€ stukjes goed kruid merk je nauwelijks dat het niet echt kip is.
Champions zijn idd super en kunnen echt meaty smaken. Vind vooral Oesterwammen heel geschikt (maar die zijn natuurlijk weer wat prijziger).

3 likes

Oeh thanks. Ga ik even kijken. Ik was vorige keer in een delhaize en toen had ik lekker vegan broodbeleg. Bij de koekjes kon ik niks vinden, maar het was ook een best kleine dus ik ga beter zoeken. Bedankt!

1 like

Vega fit balletjes zijn de allerlekkerste ooit (vind ik dan he). Vivera heeft ook een hoop plantaardige producten, zoals ā€œkipā€ schnitzel en steak. En tofu kan je ook mega lekker maken met een goede marinade, tofu is nu zelfs de favoriete vegetarische vervangen van mijn vleesetende vriend

Ik vind de filet lapjes van de lidl een aanrader!!!

3 likes

Ik had (eindelijk) de violife ā€˜feta’ geprobeerd en mijn vriend vroeg waar ik die lekkere kaas vandaan had :joy::smiling_face_with_three_hearts:

11 likes

Hoe heb je de feta gebruikt?

Ik had eigenlijk wat met restjes in elkaar geflanst met rijst, rode ui, spinazie, tomaatjes, pijnboompitjes en die feta.
Was echt lekker, maar ik houd sowieso van zulke rijstsalades.

2 likes

Mijn vriend en ik eten nu denk ik een half jaar zo’n 90% vegetarisch thuis, en de laatste periode is dat steeds meer richting 100% gegaan. Tijdens het boodschappen doen proberen we vaak om het ook nog helemaal vegan te houden en dat ging ons vandaag bij de weekboodschappen eigenlijk zo makkelijk af dat we willen proberen helemaal vegan te gaan thuis, en ik heb er eigenlijk heel veel zin in! Heb net al recepten voor vegan eierdooiers enzo opgeslagen.

Ik ben nog wel even aan het rouwen om Milka chocolade, verder lijkt trassi me het moeilijkst. Ik maak graag zelf Indonesische boemboes, en die zijn echt niet hetzelfde zonder trassi. Ik doe wel zo’n beetje een jaar met 1 mini pakje dus ik ben nog aan het overwegen of ik daar een uitzondering voor ga maken.

Buiten de deur houden we het voor nu op ā€˜zoveel mogelijk’ (vind dat altijd een beetje stom klinken want je hebt natuurlijk altijd de optie om iets niet in je mond te stoppen, maar ik denk dat ik per situatie de afweging maak). Vind dat ergens wel stom van mezelf, aan de andere kant helpen alle kleine beetjes en vind ik die stap voor nu nog net te groot, maar dat kan natuurlijk altijd nog veranderen.

7 likes