Plantaardig/vegan eten

Goed bezig! Ik gebruik zelf voor boemboes nu donkere miso of de Koreaanse versie van miso, niet helemaal hetzelfde maar het heeft wel een hele sterke zoute gefermenteerde smaak.

Dit werkt ook:

2 likes

Ik weet niet of je ergens ichoc chocolade kunt kopen? Ik koop het weleens in een biologische winkel/Ekoplaza. Ik heb al heel lang geen Milka meer op maar ik vind dat ichoc ook best wel zoet en romig is. Ik heb altijd de choco cookie, dat is met een soort oreos erdoor. :slight_smile:

2 likes

Ohh dankjewel, hier ga ik eens mee experimenteren! Even een rondje toko doen van de week

@Leilouka Yess, dankjewel voor de tip! De oreo variant is één van m’n favoriete milka-smaken dus ik word hier nu al gelukkig van. Ik kom meerdere keren per week langs de Ekoplaza dus ik ga binnenkort even kijken!

2 likes

Eens met @Wonderland, supergoed van jullie!

1 like

Heel romig en lekker, staat in de koeling in de supermarkt :slight_smile:

1 like

Ik ben pas sinds eergisteren om (maar bedenk je, zondagochtend lustte ik geen koffie (ja latte machiato met een half shot) en zondag heb ik 5 koffie met deze melk op, wonderspul dus)
Maar @anon76889665 en @saturnus zijn experts!

4 likes

Ik maak sinds deze week hele lekkere Indo-style ijskoffie met de kokosdrink van AH.
Eerst maak ik een espresso ( of dubbele) en daar meng ik gula djawa door, een soort donkere kokossuiker met een beetje karamelachtige smaak en dan met een sloot koude kokosdrink erdoor en eventueel ijsblokjes.
Goed voor een vakantiegevoel

8 likes

Ik had deze ook op aanraden van het forum gekocht, ik merk zelf niet super veel verschil. Ik vind het persoonlijk ook fijner dat ik wat pakken van buiten de koeling op voorraad kan hebben. En ik merkte dat deze minder lang goed blijft! Na 5 dagen rook hij naar karnemelk haha.

1 like

image

Ik ben nu dit aan het eten en het is best lekker. Ik was bang dat de rozemarijn zou overheersen, maar dat is niet zo.

Er staat op de verpakking dat je het drie minuten moet koken, maar toen ik het na die tijd controleerde was het al veel te zacht naar mijn zin. Ik zou het een volgende keer dus een stuk korter koken en het vooral zelf goed in de gaten houden.

5 likes

Het zijn geen plakjes rode biet, het bestaat voor zo’n 75% uit bieten, verder zitten er nog allerlei andere ingrediënten in.

4 likes

Haha ja wist je dat appels ook vegan zijn?! :eek:

3 likes

Ik kan me voorstellen dat je deze plakjes in eerste instantie door hoe ze er uitzien associeert met salami, maar dan ook maar denken dat alle voedingswaarden hetzelfde zullen zijn als het product waar het op lijkt vind ik echt wel een beetje dom.

Je bent er als volwassen mens zelf verantwoordelijk voor om de voedingsstoffen die je nodig hebt binnen te krijgen. In onze maatschappij is het helaas nog steeds de norm om vlees / dierlijke producten te eten en als vleeseter kom je daardoor een heel eind zonder je hier echt zelf in te verdiepen. Maar iedereen die veganist wordt weet volgens mij wel dat je dan toch echt op een heel andere manier moet gaan eten en dan lijkt het me logisch dat je je dus ook in de voedingswaarde van producten gaat verdiepen.

(Omdat je het specifiek over eiwitten hebt: de hoeveelheid eiwitten die over het algemeen aangeraden wordt om binnen te krijgen is trouwens veel meer dan je daadwerkelijk nodig hebt.)

Het lijkt me wel heel goed als kinderen van jongs af aan al leren dat vlees / dierlijke producten niet de norm is / hoeft te zijn. Want de algemene kennis die mensen nu over voeding hebben is wel behoorlijk eenzijdig omdat het gebaseerd is op het standaard dieet van iemand die wel dierlijke producten eet.

Maar ik denk dat het dingen zijn die samengaan. Als er meer mensen plantaardig gaan eten wordt dit steeds normaler in onze maatschappij.

Maar alsnog blijf ik erbij dat je er zelf verantwoordelijk voor bent de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. De voedingswaarden staan bij ieder bewerkt product op de verpakking en het is bovendien tegenwoordig echt heel makkelijk om aan je informatie te komen.

2 likes

Ik zet het vuur altijd uit als ik ze in het water leg, en laat ze dan 3 minuutjes zo garen. Als je ze 3 min laat doorkoken worden ze bij mij idd ook te zacht.
Ben zelf echt wel fan van deze pasta, staat bijna wekelijks op het menu :sweat_smile:
Vind hem lekker, snel en makkelijk te combineren met verschillende sausjes omdat de rozemarijn idd niet overheerst.

1 like

Thanks voor de tip! Ik ga het morgen op deze manier proberen met de tweede helft.

Ik neem het gewoon maar een vriend van me vraagt bij de apotheek of ze het op een andere manier kunnen verpakken en dat doen ze dan ook.
Dus bv niet in zo’n gelatinehoesje stoppen maar pillen van maken

1 like

Ik vraag meestal om een alternatief. Veel medicatie bevat bijv. lactose en daar kan ik sowieso niet goed tegen en dan zoeken ze iets anders

:o serieus? Mind is blown. Dat wist ik helemaal niet. Ik ga nu naar mijn medicatie kijken want ik ben lactose intolerant en heb de laatste tijd weer veel last ervan, maar ik kon de oorzaak maar niet vinden

Vandaag voor het eerst een veganistische twist aan het avondeten gegeven. Viel goed in de smaak, heb het pas vermeld toen we klaar waren want anders ging m’n vader sowieso zeggen van “ahh maar die troep hoef ik niet hoor”

12 likes

Wat leuk! Wat heb je gemaakt?