Plantaardig/vegan eten

Foto van de zelfgemaakte kroepoeks
(Mama gemaakt dus)

17 likes

Mijn vriend maakt ze altijd maar heb het net gevraagd! Uitje fruiten, wat knoflook en komijn erbij en ook even bakken, dan een groot blik bonen erdoor. Van La Morena heb je die kleine blikjes met chipotle pepers in adobo saus, daar één peper ervan door met een beetje van de saus. Vervolgens prakken/pureren met de staafmixer en flink veel zout erdoor.

Salsa verde wil ik nog wel een keer zelf maken maar ik heb nu nog een bijna volle pot van la morena in de koelkast :grin:

1 like

Oh wauw, ziet er heerlijk uit :drooling_face:

@Bunnyslippers ik bedenk net dat ik wat vergeten was, er gaat ook nog appelciderazijn in! Of iets anders zuurs, limoen werkt vast ook prima. Heeft het wel echt nodig

1 like

za: spaghetti bolognaise
zo: uiteten
ma: stroganoff met rijst
di: zeesticks met groenten en aardappelen uit de oven
wo: mangocurry
do: wok met noedels en restjes groenten
vrij: frietjes

1 like

Ik heb net de boodschappen voor komende week besteld en we eten:

Pasta met kaassaus en groente
Witlofsalade met burger
Pokebowl
Frietjes met kipcorn
Teriyaki tempeh en paksoi+ sugarsnaps
Bulgogi nachos
Linzen pompoensoep

3 likes

Wat is dit? Het klinkt als iets wat ik wil haha!

Volgens mij had ik in mn vorige post t/m wo ingevuld, maar kleine change of plans:
Za & zo: uit eten
ma: turkse pizza
Di: falafel
Wo: pasta pesto (met vegan parmesan :drooling_face:)
Do: broccolisoep met chiabata
Vrij: mexicaanse maaltijdsalade

1 like

Haha ja dat wil je idd! Ik heb sojagehakt met een Koreaanse marinade.

Recept:
Je maalt in een blender:
1 ui
1 appel
8 eetlepels sojasaus
3 eetlepels bruine suiker
2 teentjes knoflook
Stukje gember
2 eetlepels rijstwijn
Pinch zwarte peper

En dan bak je het een paar minuten in olie en voeg je 1.5 cup geweekte sojabrokjes toe

13 likes

Chili sin carne met quinoa
Lasagne met bechamelsaus
Zoete aardappelsoep met rijstnoedels en paksoi

Hier kan ik 5 dagen van eten. De andere 2 dagen houd ik altijd open (met vrienden/familie eten of thuisbezorgd/uit eten)

1 like

Ik heb verder geen ervaring maar heb toevallig deze video gekeken vanavond (wel beetje half maar dus ik weet niet 100% zeker of het daar precies over ging) maar misschien heb je er iets aan

Weekboodschapjes zijn weer in huis! Ik maak trouwens sinds 3 weken steeds een foto van m’n boodschappenlijstje in de winkel en zet die in mn Instagram verhaal.

Vind het zelf altijd mega satisfying om te zien haha.

Vandaag: ‘chicken’ tikka massala met basmati rijst

maandag: bimi/broccolini (met gember, pepertje en knoflook en sojasaus) met gekruide krieltjes en ‘vissticks’.
dinsdag: bami
woensdag: 5spice wok met tofu en basmati
donderdag: uit eten, waarschijnlijk indiaas of risotto
vrijdag: pho

Voor mealprep voor mn lunches heb ik bulgur met gegrilde groenten (aubergine, zoete aardappel, rode paprika) en sriracha en hummus voorbereid voor de hele week.

7 likes
Mijn verhaal

Bij mij is het heel geleidelijk gegaan over de afgelopen 6 jaar.
Het begon met dat ik een uitdaging zette voor mezelf om gezondheid: een jaar lang geen fastfood als in mc donalds, bk, etc en daarnaast thuis zo gezond mogelijk eten. Toen ging ik uitzoeken wat dan ‘zo gezond mogelijk’ is en las ik dat vlees helemaal niet zo gezond is.
Toen ben ik overgegaan op thuis alleen nog een paar keer in de week biologisch vlees van de slager als traktatie, verder buiten de deur gewoon vlees als ik dat wilde.
Toen kwam het verhaal dat vlees ook erg slecht is voor het milieu en dat minder vlees best een goed idee is voor het milieu. Gestopt met slager en at thuis volledig vegetarisch en buiten de deur nog wel eens vlees.
Toen we thuis eenmaal volledig vegetarisch aten merkten we hoe leuk we het vonden om daarmee te experimenteren en gingen we steeds lekkerder en uitgebreider koken. We misten het vlees thuis totaal niet.
Daarna ben ik pas gaan verdiepen in wat deze industrie betekent voor dieren. En toen ik daar eenmaal aan begon ging vlees an sich me zo tegenstaan dat ik het buiten de deur niet meer wilde. Dat was geen bewuste definitieve keuze nog op dat moment, ik wist alleen dat ik aan de dieren dacht ipv vlees als ik op een kaart keek en koos dan het vegetarische.
Mijn laatste ‘uitzondering’ was een stoofvlees in brugge 2,5 jaar terug. Ik voelde me daar zo ontzettend niet goed bij dat ik toen wel zeker wist dat ik dit echt niet meer wilde.

Vorig jaar juli/ augustus op vakantie ging mn vriend zich verdiepen in alles over eieren en zuivel en is bij terugkomst cold turkey volledig vegan gegaan.
Ik ben zelf weer een proces door gegaan: thuis volledig vegan, buiten de deur nog uitzonderingen. De uitzonderingen buiten de deur maak ik inmiddels ook niet meer en ook onze producten thuis ben ik van enkel dierproefvrij (had ik al 10 jaar alleen maar), naar ook volledig veganistisch. Schoenen, kleding etc gaat ook geleidelijk: we kopen niets meer dat niet vegan is, maar dragen en gebruiken wel af wat we nog hebben.

Op het moment noem ik mezelf nog steeds niet vegan. Ik geloof dat de toekomst vegan is, ik leef zo vegan mogelijk, maar ik maak wel eens in de 2 a 3 maanden een uitzondering waar ik wel kaas en ei eet door mn werk. Maakt dat me geen vegan? Geen idee, ik zet er maar geen stempel op iig.

Ik heb met geen enkele stap moeite gehad en nooit het idee gehad dat ik iets miste of en opoffering deed, omdat alles heel natuurlijk is gegaan voor me. Daardoor heb ik er wat langer over gedaan, maar voelt wel alles helemaal goed.

6 likes

Nou, ik eet nu al een tijdje veganistisch en het valt me zó mee. Het zijn allemaal andere smaken waar ik aan moet wennen, maar (okee klinkt heel zweverig) ik heb het gevoel dat ik eet naar zoals het voor m’n lichaam en geest “hoort”. Ik voel me dichter bij wie we als mensen zijn. Klinkt dat gek?

Ik merk ook dat ik een natuurlijk soort aversie voor dierlijke producten begin te krijgen. Als ik het zie staan, het vasthoud, het klaarmaak voor mijn vriend oid. Zelfs zuivel. Herkent iemand dat?

Ik mis wel onwijs een aantal “go to” gerechten. Zit nu constant aan de gele curry omdat dat zo makkelijk is en comforting smaakt. :joy: Maar dat is een kwestie van tijd. Ik probeer namelijk ook low carb te eten, maar ik denk dat ik dan te eenzijdig eet en wat brandstof mis
 dus ook maar wat meer bonen en af en toe aardappels in m’n eten verwerken.

Mensen doen er wel kut over, wat ik wel dacht
 ze realiseren zich dit alleen niet dat ik het niet alleen ethisch doe, maar ook omdat ik PCOS heb en gewoonweg behoorlijk ziek ben. Flauw. Bemoei je lekker met je eigen leven. Mijn huid mijn leve.

3 likes

Dit had ik ook hoor! Alsof wat ik vond/wie ik was en de dingen die ik waardeer eindelijk aansloot bij hoe ik echt leefde. Het voelt gewoon fijn als je innerlijke overtuigingen 100% (of in ieder geval voor een heel groot deel, haha) overeenkomen met hoe je handelt.

Ja dit herken ik wel, maar bij mij sleet dit ook weer na een tijdje. Mijn eerste ± half jaar als vegan had ik echt zo’n gadverdamme-de-wereld-is-gek-waarom-eten-mensen-dit-nog-gevoel.

@Wonderland

Mijn 'transitie' van +- 8 maanden

Bij mij ging het deels geleidelijk, maar uiteindelijk heb ik wel een soort knoop doorgehakt. Ik begon met geen vlees eten bij de lunch (want dat deden mensen bij het bedrijf waar ik stage liep). Toen werd ik binnen 1 maand pescotariër omdat ik PVDD wilde stemmen bij de verkiezingen maar me hypocriet voelde: als ik wilde dat er meer aandacht naar het klimaat ging, waarom at ik dan zelf nog vlees?

Langzamerhand gebruikte ik minder zuivel, want ik wist inmiddels dat kalfjes bij de geboorte werden weggehaald. Eieren en vis at ik nog wel, maar heel weinig. Ik had het idee dat eieren geen kwaad konden, en dat vis minder ‘zielig’ was. Of zo. Maar stiekem vond ik al wel dat ik veganist moet worden; vegetariĂ«r zijn leek me eigenlijk een soort halve oplossing.

Uiteindelijk werd het vermijden van dierenleed voor mij een grotere motivatie dan het ‘redden’ van het klimaat, en heb ik naar aanleiding van een radioreclame van Kipster (de ironie
) 1 middag gegoogeld over vis, eieren, etc., en toen BAM besloten dat ik veganist werd. En sindsdien heb ik ook echt niks meer gekocht/gegeten dat niet vegan is (kleine ‘foutjes’ daargelaten zoals een olijf eten waar ineens ansjovis in blijkt te zitten bleh). Dit hele ‘traject’ heeft 8 maanden geduurd, maar na die ene Google-dag was het dus ook echt klaar voor mij.

Ik denk dat ik wel ‘drastischer’ ben geweest dan de meesten (zoals je ook in de verhalen hierboven leest). Ik geloof dat veel er toch voor kiezen om steeds kleine stapjes te zetten, verspreid over een langere periode, en dat dat heel goed werkt. Tegelijkertijd heb ik ook het idee dat het misschien juist makkelijk is om gewoon te zeggen: ik eet niks dierlijks meer. Want dan hoef je niet elke keer als je buiten de deur bent of in de supermarkt staat te twijfelen of je iets wel of niet eet of koopt. Je hebt dan gewoon besloten dat je het niet doet, dus je doet het niet.

Maar goed zoals je ziet: het gaat bij iedereen anders!

4 likes

Omg lekker! En dit mengsel doe je op de nacho’s en dan met koriander, kimchi en wat is dat witte spul?

Heb het recept gescreenshot :drooling_face:

1 like

Ik plaats het even hier omdat ik denk dat hier de meeste dierenliefhebbers zitten. De NRC heeft een charity award en je kunt stemmen op een advertentie van de world animal protection. Deze advertentie richt zich specifiek op geen wilde dieren als huisdier houden. Ik vind de tekst heel treffend voor het houden van dieren in gevangenschap.

http://www.nrccharityawards.nl/advertenties/362/world-animal-protection

1 like

Ja, ik doe meestal violife mozzarella tussen mn nachos en dan onder de grill en dan bestrooien met kimchi, lenteui en koriander. Het witte spul was wat yoghurt wat ik gemengd heb met cashewroom. Soort sour cream. Gewoon yoghurt kan ook prima!

2 likes

Wat is de lekkerste vegan bagel van de Bagels & Beans? :blush:

De tomatenbagel met hummus en zongedroogde tomaat (en komkommer en rucola zit erbij op). Vrij basic, maar dat blijft toch mijn favoriet daar!

De meatless magic vind ik trouwens ook lekker.

1 like

Nieuw vegan snoep bij de appie, zag 't een en ander voorbijkomen op de insta van wateetjedanwel, o.a. schoolkrijtjes!

6 likes