Hebben ze geen rare nasmaak? Ik heb al verschillende recepten geprobeerd en elke keer heb ik zo’n rare nasmaak. Van de baking soda misschien? Dus na twee pancakes ben ik al klaarmee. 
Hmm ja ik snap wel wat je bedoelt! Dat stoort mij niet zo maar die smaak zit wel een beetje aan die pannenkoeken ja. Bij de koekjes merk ik er niks van.
Ik ga het gewoon nog een keer proberen met dit recept. 
Van Carnivoor naar Herbivoor
Hier nog een van Carnivoor naar Herbivoor verhaal. Warning, ik ben niet goed in kort van stof zijn.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar lekker eten echt enorm belangrijk is, en waar (helaas) heel veel vlees, kaas en andere dierlijke producten worden gegeten. Elke maaltijd van de dag bevatte minstens 1 dierlijk product en op feestelijke dagen was ‘Papa’s draadjesvlees’ waar iedereen naar uitkeek. Krijg nu al rillingen als ik eraan denk. Op vakanties overal ter wereld de beste restaurants testen en altijd de dierlijke producten van de kaart en lokale specialiteiten. Ik ben ooit toen ik heel jong was kort vegetariër geweest omdat ik het zielig vond voor de dieren, maar dat hield ik door geplaag van de familie (en geen medewerking) niet lang vol. Toen nam ook mijn liefde voor al die smaken het toch weer over en ging ik juist weer volop alles eten. Ik vond het ook echt heerlijk en, heel eerlijk, mis sommige smaken nog steeds wel.
Het begon bij mij denk ik echt toen ik, als paardenmeisje, in aanraking kwam met Natural Horsemanship. Dat is een manier van kijken naar en omgaan met paarden die zich heel erg op het paard en zijn natuurlijke behoeftes richt. Ik las en leerde daar alles over en verdiepte me dus voor het eerst echt helemaal in de natuurlijke behoeftes van een dier en hoe ze communiceren etc. Geleidelijk aan kwam ik tot de conclusie dat ik paardrijden eigenlijk helemaal niet ok vond en hoe de meeste mensen hun paarden houden etc. ook niet. Zelfs hoe de meeste mensen NH toepasten niet, haha. Het heeft nog best een tijdje geduurd voor ik die link naar andere dieren ook legde maar ik ging wel steeds vaker vegetarisch eten.
In oktober of november 2015 ergens keken mijn man en ik What The Health en dat heeft ervoor gezorgd dat we heel veel zijn gaan lezen over het gezondheidsaspect en toen zijn we bijna direct zo goed als gestopt met vlees eten (vis aten we al praktisch nooit) en vrij snel daarna ook bijna helemaal met de rest.
Ik ging nog veel meer documentaires kijken en voor mij werd al vrij snel de ethiek de hoofdreden. Er zijn zeker in het begin maar ook door de jaren heen nog behoorlijk wat uitzonderingen geweest, vooral buiten de deur (een persreis naar Kaasland bijv), maar ik werd er steeds strikter in.
Nu ben ik enorm gepassioneerd over vegan eten en maak ik tegelijkertijd nog steeds wel eens stomme keuzes waar ik dan achteraf altijd vreselijk spijt van heb. Dat nieuwsgierige naar eten zit ZO diepgeworteld dat het soms de overhand nog neemt. Dan ben ik in Sardinië en “moet” ik het lokale dessert proeven bijv. Ik haat dat zo.
Mij helpt het om regelmatig documentaires en ander beeldmateriaal te kijken zodat ik altijd vers op m’n netvlies heb waarom ik dit doe. Niet dat ik er ooit aan twijfel, maar het kan anders wel teveel naar de achtergrond verdwijnen waardoor ik minder strikt ben. Ik ben een zwakkeling.
Mijn man eet zijn pizza nog altijd met kaas en heeft eens in de zoveel tijd “behoefte”
aan shoarma en hoe ontzettend lekker hij mijn vegan versies ook vind, dat verhelpt volgens hem de craving niet. Baal ik van, maar we hebben het er uitgebreid over gehad en vinden er onze weg in. Beter 99% plantaardig eten dan hoe hij / we eerst aten: vlees, met een sausje van vlees en wat kaas en eieren on the side.
Ik heb besloten om in ieder geval thuis veganistisch te gaan eten en heb gisteren dus voor het eerst vegan boodschappen gedaan. Ik eet thuis vegetarisch maar ik dacht ik ga dit proberen er bij te doen.
Stond in de AH etiketten te lezen en het viel me op in hoeveel producten er weipoeder zit, maar ook hoe makkelijk het was om dan een vervanger te vinden. Nu ga ik eens wat e-nrs bestuderen om te checken wat nog dierlijk is en denk dat ik dan al heel ver kom.
Ga hier even lezen en een lijst met recepten maken zodat het niet nodig is om terug te vallen op mijn oude kookgedrag. Hebben jullie nog absolute favorieten?
Deze week:
Zo naked chickburger met frietjes
Ma pasta rode pesto met broccoli, champignons, ui, cherrytomaatjes en pijnboompitten
Di risotto kastanjechampignons en erwtjes
Wo linzen ovenschotel
Do chili sin carne met rijst, doritos en guac
Ik eet echt heeeel eenzijdig overdag op m’n werk. Elke dag salade (andijvie, paprika, tomaat, komkommer ed) met hummus. Als ik nog 1 keer hummus proef ga ik gillen. :’)
Heb nog tahin en limoensap in huis, geloof dat je daar wat mee kan maken toch?
Als ik zo jullie lijstjes lees wordt een ding duidelijk: ik eet echt veel te weinig friet.
Nog even een vegan vakantietip mocht iemand naar Londen afreizen komende tijd: ik heb afgelopen week kaasjes gekocht bij La Fauxmagerie en echt nog nooit zo gelukkig geweest met eten. Ik heb een vegan gorgonzola, een andere blauwe kaas met spirulina en een soort paté met truffel. Zooo lekkerrrrrrr
Ik had het ingesmeerd met Chinese bbqsaus en toen in de oven laten karameliseren.
Ik heb een pakje tofu liggen dat tot en met morgen goed is, maar ik zou het pas overmorgen of de dag erna klaarmaken. Het is niet open geweest dus ik vermoed dat dit geen probleem kan zijn dat ik het zo kort na de houdbaarheidsdatum gebruik toch?
Tofu kan tricky zijn, meestal is het tot de tht prima maar het gebeurt me ook wel eens dat het eerder niet meer goed is. ‘Voordeel’ is dat je het wel meteen ruikt als het niet meer goed is, het wordt zurig en vies. Mocht je het er niet op willen wagen kan je tofu prima invriezen maar de structuur wordt dan wel anders.
Ik zag net in een video van Teske dat de AH plantaardige slagroom heeft van eigen merk! Iemand deze al geprobeerd?
Ja, hij is lekker maar wel erg zoet vond ik. Hij deed me denken aan marshmallows of schuimblokken in smaak.
Aah oké. Nouja dan kan het wel een oplossing zijn voor m’n marshmallow cravings
.
Ja, ik ben wel fan! Heb al een paar keer een toefje op mn hand gespoten 
Ik ben fan en de kinderen ook. Slagroom op mijn milkshake, slagroom op mijn bolletjes ijs. Slagroom op mijn cake! Ik vind hem persoonlijk niet te zoet. Gewoon zoals slagroom is. Wat ik fijn vind, is dat ik niet misselijk ben daarna. Ik was altijd zo misselijk van slagroom van koemelk. Dat vette en die rare bijsmaak. Dus nee echt een aanrader die van ah.
Ik had voor mijn verjaardag drie vegan salades gemaakt, met couscous, aardappels en pasta, en iedereen vond ze heel lekker 
En bij wijze van taart deze boterkoek (de versie met perzikjam) en die was ook goed gelukt!
Ik dacht huh cool boterkoek zonder boter, hoe kan dat!! Maar je hebt natuurlijk gewoon plantaardige boter.
Ik weet niet of iemand dit bericht op tijd bereikt, maar ik ga zo ontbijten bij Bagels en Beans. Ze hebben daar vegan eten en koffie toch?