Van Carnivoor naar Herbivoor
Hier nog een van Carnivoor naar Herbivoor verhaal. Warning, ik ben niet goed in kort van stof zijn.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar lekker eten echt enorm belangrijk is, en waar (helaas) heel veel vlees, kaas en andere dierlijke producten worden gegeten. Elke maaltijd van de dag bevatte minstens 1 dierlijk product en op feestelijke dagen was ‘Papa’s draadjesvlees’ waar iedereen naar uitkeek. Krijg nu al rillingen als ik eraan denk. Op vakanties overal ter wereld de beste restaurants testen en altijd de dierlijke producten van de kaart en lokale specialiteiten. Ik ben ooit toen ik heel jong was kort vegetariër geweest omdat ik het zielig vond voor de dieren, maar dat hield ik door geplaag van de familie (en geen medewerking) niet lang vol. Toen nam ook mijn liefde voor al die smaken het toch weer over en ging ik juist weer volop alles eten. Ik vond het ook echt heerlijk en, heel eerlijk, mis sommige smaken nog steeds wel.
Het begon bij mij denk ik echt toen ik, als paardenmeisje, in aanraking kwam met Natural Horsemanship. Dat is een manier van kijken naar en omgaan met paarden die zich heel erg op het paard en zijn natuurlijke behoeftes richt. Ik las en leerde daar alles over en verdiepte me dus voor het eerst echt helemaal in de natuurlijke behoeftes van een dier en hoe ze communiceren etc. Geleidelijk aan kwam ik tot de conclusie dat ik paardrijden eigenlijk helemaal niet ok vond en hoe de meeste mensen hun paarden houden etc. ook niet. Zelfs hoe de meeste mensen NH toepasten niet, haha. Het heeft nog best een tijdje geduurd voor ik die link naar andere dieren ook legde maar ik ging wel steeds vaker vegetarisch eten.
In oktober of november 2015 ergens keken mijn man en ik What The Health en dat heeft ervoor gezorgd dat we heel veel zijn gaan lezen over het gezondheidsaspect en toen zijn we bijna direct zo goed als gestopt met vlees eten (vis aten we al praktisch nooit) en vrij snel daarna ook bijna helemaal met de rest.
Ik ging nog veel meer documentaires kijken en voor mij werd al vrij snel de ethiek de hoofdreden. Er zijn zeker in het begin maar ook door de jaren heen nog behoorlijk wat uitzonderingen geweest, vooral buiten de deur (een persreis naar Kaasland bijv), maar ik werd er steeds strikter in.
Nu ben ik enorm gepassioneerd over vegan eten en maak ik tegelijkertijd nog steeds wel eens stomme keuzes waar ik dan achteraf altijd vreselijk spijt van heb. Dat nieuwsgierige naar eten zit ZO diepgeworteld dat het soms de overhand nog neemt. Dan ben ik in Sardinië en “moet” ik het lokale dessert proeven bijv. Ik haat dat zo.
Mij helpt het om regelmatig documentaires en ander beeldmateriaal te kijken zodat ik altijd vers op m’n netvlies heb waarom ik dit doe. Niet dat ik er ooit aan twijfel, maar het kan anders wel teveel naar de achtergrond verdwijnen waardoor ik minder strikt ben. Ik ben een zwakkeling.
Mijn man eet zijn pizza nog altijd met kaas en heeft eens in de zoveel tijd “behoefte”
aan shoarma en hoe ontzettend lekker hij mijn vegan versies ook vind, dat verhelpt volgens hem de craving niet. Baal ik van, maar we hebben het er uitgebreid over gehad en vinden er onze weg in. Beter 99% plantaardig eten dan hoe hij / we eerst aten: vlees, met een sausje van vlees en wat kaas en eieren on the side.