Plantaardig/vegan eten

Ik wil mijn verhaal eigk ook wel delen, ben er echt heel blij mee dat ik vegan ben. Het voelt idd allemaal goed en ik heb bv bijna nooit meer buikpijn na het eten en ik eet zoveel lekkerdere dingen die ik vroeger niet eens overwogen zou hebben.

Samenvatting

Tussen mijn 13e en 21e ben ik meermaals voor langere tijd vegetariër geweest. Omdat ik wist dat het beter was maar het besef had ik niet echt. Toen ik 23 was werd ik op 1 januari weer vegetariër, opnieuw zonder echt innerlijk besef. Half september ging ik per 1 oktober de vegan challenge aan met een vriendin en ik merkte vanaf dat moment al dat ik moeite had met dierlijke producten. Heb vanaf 1 oktober al die mails gelezen met de informatie betreffende dieren en milieuleed. Ook ging het me supermakkelijk af. Mijn vriend was de eerste week op vakantie en toen die terug kwam zei die ‘ja kan niet wachten tot je weer normaal eet’. Maar ik wist toen al dat ik vegan zou blijven eten. Het voelde zo goed en was zoveel makkelijker dan ik ooit had durven denken. Ik zag de andere producten niet eens meer als een optie, tuurlijk mis ik het soms maar ik zou het niet willen eten. Ondertussen eet ik 1 oktober dus 2 jaar vegan en mijn vriend vindt dat ik lekkerder kook dan ooit (hij eet helaas zelf soms nog dierlijke producten maar hij moet eerst aan z’n mental health werken voor ik er met hem over kan praten)

4 likes

Gisteren weekboodschappen gedaan:

Pasta pesto met zongedroogde tomaat
Burritos met paprika, refried beans en rijst
Pindasoep met spinazie en rijst
Lasagne met gegrilde courgette en aubergine
Krokante schnitzel met aardappeltjes in schil uit de oven en simpele salade

4 likes

De winegums en fruitgums zijn goedgekeurd!

3 likes

Heb je een foto van de ingrediënten?
Ik ga altijd aan de diarree van sommige zoetstoffen namelijk dus de “suikervrij” schrikt me een beetje af

Het is geen door-eet-snoep in ieder geval qua laxerend effect.

Dankjewel! Misschien geef ik het een kans maar vind zelf suiker fijner. Snoep hoeft niet “gezond” of “light” te zijn voor mij.
#hetisooknooitgoed
#stommevegans

8 likes

@influencer en ik vielen daar ook al over. De krijtjes bevatten wel suiker though

1 like

Ik heb die nieuwe ‘yoghurtsnoepjes’ van AH geprobeerd en ik vind ze lekker! Ze zijn wel erg klein en het zakje is ook mini.

Verder kwam ik even deze twee toprecepten delen:

Die koekjes zijn supermakkelijk om te maken en heel erg lekker. Ik vind ze wel vrij zoet maar ik denk dat ze voor de gemiddelde persoon prima zijn.

En die pannenkoeken zijn gewoon fantastisch, echt van die dikke, fluffy American pancakes!

10 likes

Wil iemand die pancakes voor me komen maken? Ik ben ziek/zielig en wil verzorgd worden.

3 likes

Thanks!

Ik ben nu al een half uur receptvideo’s van het meisje van de pannenkoeken (The Viet Vegan) aan het kijken en ik vind haar en haar youtubekanaal erg leuk!

2 likes

THANKS! ik zocht al een tijdje naar een goed recept voor pancakes, ga ze dit weekend maken :smiley:

1 like

Ahww nou hoop dat je je snel beter voelt <3

@Violoncello ja ik vind haar ook tof! Hoop snel meer recepten van haar te proberen.
@Meka ben benieuwd wat je ervan vindt!

1 like

Oh ik ben zooooo blij dat ze nu vegan yoghurtsnoepjes hebben die waren echt mn favo 4 ever

maar hoe dan ik snap niet

2 likes

Hebben ze geen rare nasmaak? Ik heb al verschillende recepten geprobeerd en elke keer heb ik zo’n rare nasmaak. Van de baking soda misschien? Dus na twee pancakes ben ik al klaarmee. :pensive:

Hmm ja ik snap wel wat je bedoelt! Dat stoort mij niet zo maar die smaak zit wel een beetje aan die pannenkoeken ja. Bij de koekjes merk ik er niks van.

1 like

Ik ga het gewoon nog een keer proberen met dit recept. :slight_smile:

Van Carnivoor naar Herbivoor

Hier nog een van Carnivoor naar Herbivoor verhaal. Warning, ik ben niet goed in kort van stof zijn.

Ik ben opgegroeid in een gezin waar lekker eten echt enorm belangrijk is, en waar (helaas) heel veel vlees, kaas en andere dierlijke producten worden gegeten. Elke maaltijd van de dag bevatte minstens 1 dierlijk product en op feestelijke dagen was ‘Papa’s draadjesvlees’ waar iedereen naar uitkeek. Krijg nu al rillingen als ik eraan denk. Op vakanties overal ter wereld de beste restaurants testen en altijd de dierlijke producten van de kaart en lokale specialiteiten. Ik ben ooit toen ik heel jong was kort vegetariër geweest omdat ik het zielig vond voor de dieren, maar dat hield ik door geplaag van de familie (en geen medewerking) niet lang vol. Toen nam ook mijn liefde voor al die smaken het toch weer over en ging ik juist weer volop alles eten. Ik vond het ook echt heerlijk en, heel eerlijk, mis sommige smaken nog steeds wel.

Het begon bij mij denk ik echt toen ik, als paardenmeisje, in aanraking kwam met Natural Horsemanship. Dat is een manier van kijken naar en omgaan met paarden die zich heel erg op het paard en zijn natuurlijke behoeftes richt. Ik las en leerde daar alles over en verdiepte me dus voor het eerst echt helemaal in de natuurlijke behoeftes van een dier en hoe ze communiceren etc. Geleidelijk aan kwam ik tot de conclusie dat ik paardrijden eigenlijk helemaal niet ok vond en hoe de meeste mensen hun paarden houden etc. ook niet. Zelfs hoe de meeste mensen NH toepasten niet, haha. Het heeft nog best een tijdje geduurd voor ik die link naar andere dieren ook legde maar ik ging wel steeds vaker vegetarisch eten.

In oktober of november 2015 ergens keken mijn man en ik What The Health en dat heeft ervoor gezorgd dat we heel veel zijn gaan lezen over het gezondheidsaspect en toen zijn we bijna direct zo goed als gestopt met vlees eten (vis aten we al praktisch nooit) en vrij snel daarna ook bijna helemaal met de rest.

Ik ging nog veel meer documentaires kijken en voor mij werd al vrij snel de ethiek de hoofdreden. Er zijn zeker in het begin maar ook door de jaren heen nog behoorlijk wat uitzonderingen geweest, vooral buiten de deur (een persreis naar Kaasland bijv), maar ik werd er steeds strikter in.

Nu ben ik enorm gepassioneerd over vegan eten en maak ik tegelijkertijd nog steeds wel eens stomme keuzes waar ik dan achteraf altijd vreselijk spijt van heb. Dat nieuwsgierige naar eten zit ZO diepgeworteld dat het soms de overhand nog neemt. Dan ben ik in Sardinië en “moet” ik het lokale dessert proeven bijv. Ik haat dat zo.

Mij helpt het om regelmatig documentaires en ander beeldmateriaal te kijken zodat ik altijd vers op m’n netvlies heb waarom ik dit doe. Niet dat ik er ooit aan twijfel, maar het kan anders wel teveel naar de achtergrond verdwijnen waardoor ik minder strikt ben. Ik ben een zwakkeling.

Mijn man eet zijn pizza nog altijd met kaas en heeft eens in de zoveel tijd “behoefte” :unamused: :roll_eyes: aan shoarma en hoe ontzettend lekker hij mijn vegan versies ook vind, dat verhelpt volgens hem de craving niet. Baal ik van, maar we hebben het er uitgebreid over gehad en vinden er onze weg in. Beter 99% plantaardig eten dan hoe hij / we eerst aten: vlees, met een sausje van vlees en wat kaas en eieren on the side.

9 likes

Ik heb besloten om in ieder geval thuis veganistisch te gaan eten en heb gisteren dus voor het eerst vegan boodschappen gedaan. Ik eet thuis vegetarisch maar ik dacht ik ga dit proberen er bij te doen.
Stond in de AH etiketten te lezen en het viel me op in hoeveel producten er weipoeder zit, maar ook hoe makkelijk het was om dan een vervanger te vinden. Nu ga ik eens wat e-nrs bestuderen om te checken wat nog dierlijk is en denk dat ik dan al heel ver kom.

Ga hier even lezen en een lijst met recepten maken zodat het niet nodig is om terug te vallen op mijn oude kookgedrag. Hebben jullie nog absolute favorieten?

9 likes

Deze week:
Zo naked chickburger met frietjes
Ma pasta rode pesto met broccoli, champignons, ui, cherrytomaatjes en pijnboompitten
Di risotto kastanjechampignons en erwtjes
Wo linzen ovenschotel
Do chili sin carne met rijst, doritos en guac

11 likes