Supergoed dat je je hiermee bezighoudt! Vleesvervangers is wel een heel breed begrip, er zijn er die ik ook echt niet lekker vind, en er zijn er die ik superlekker vind. In dit topic staan veel aanraders, ik vind zelf bijvoorbeeld de saté- en krokante schnitzels van vivera erg lekker. Ik weet natuurlijk niet wat/hoeveel je al geprobeerd hebt maar misschien is het nog wel de moeite waard om er zo nu en dan eens een te proberen Wat voedingsstoffen betreft zijn het vooral eiwitten die je mist als je geen vlees eet, dit kan je opvangen met peulvruchten als bonen/linzen/kikkererwten (zit ook veel ijzer in!). Verder mis je vooral vitamine B12 als je geen dierlijke producten eet, het is verstandig om dat bij te slikken omdat je anders op de lange termijn een tekort op kan bouwen.
Verder hoef je echt geen hele gekke dingen te doen als je verder gewoon gezond en gevarieerd eet. Ik heb zelf een tijdje (één of twee weken geloof ik) bijgehouden wat ik at in een app, zodat ik kon zien of het een beetje ergens op leek qua voedingsstoffen. Vond dat zelf wel fijn, daarna wist ik goed waar ik op moet letten en op welke vlakken het sowieso wel goed zit. Het verschilt natuurlijk best wel per persoon, bijvoorbeeld calcium zit in bepaalde groenten/fruit maar niet in alles, dus dan hangt het er maar net van af of je die specifieke groenten vaak eet of niet. Ik heb zelf geloof ik Chronometer gebruikt, vond ik wel fijn werken!