Plantaardig/vegan eten

Ik vond hem superlekker! En die saus die je erbij krijgt is zoooo geweldig. Dat ik daar mijn korstjes in kan dippen maakt dit voor mij echt de beste vegan pizza. <3 Ga nooit meer bij Domino’s of NYP bestellen. :stuck_out_tongue:

@Kusjessoldaat ik snap wat je bedoelt. Ik was met vier vrienden in Griekenland en drie van hen hadden het ook twee dagen lang over een gerecht dat ze wilden gaan proberen: een kilo gebraden varkensvlees… Maar gek genoeg had dat gevoel van ‘yes mijn vrienden eten meer vegan door mij’ deze vakantie de overhand, en niet ‘gvd ze eten nog steeds vlees’. Ik weet niet hoe je dat tweede gevoel kan uitschakelen of negeren maar ik hoop dat het je lukt en dat je lekker van je vakantie kan genieten. :heart:

3 likes

Ik vond hem ook fantastisch! Die van domino’s vond ik goor maar deze had echt creamy nepkaas :drooling_face: hij leek op het eerste oog een beetje droog maar dat was helemaal niet zo, het sausje is ook geweldig inderdaad :ok_hand:t2:
Hier nog een foto voor de geïnteresseerden

12 likes

Oehhh dat klinkt goed, ik denk dat ik deze maar eens een kans ga geven. De vegan pizza’s van zowel NYP als Domino’s vind ik echt niet te eten namelijk.

Ander ding, twee goede vriendinnen van mij zijn gestopt met veganistisch eten :frown: Van één van hen was het eigenlijk wel te verwachten, zij stort zich steeds heel impulsief ergens in, om er een paar maanden later toch maar weer mee te stoppen.

Maar bij die andere vriendin word ik er zó sip van. Toen we elkaar leerden kennen bleken we allebei al heel lang vegetariër te zijn, we waren ook allebei wel geïnteresseerd in veganisme en we zijn (los van elkaar) ongeveer gelijktijdig volledig plantaardig gaan eten, nu al een paar jaar geleden.

Ik trek het me waarschijnlijk veel te persoonlijk aan, maar ik voel me bijna een beetje verraden ofzo. Hoe kan het nou dat je jarenlang ergens van overtuigd bent, dat je alle rationele argumenten kent, maar dat je die ineens met wat flauwe, slappe excuses (waar je eerst altijd zo tegen was) aan de kant schuift?

Beide vriendinnen hebben trouwens niet in één keer al hun principes overboord gegooid om weer volle bak dierlijke producten te gaan eten hoor, ze eten zo af en toe weer eens wat. Maar toch word ik er verdrietig van.

1 like

Wat is jullie succesrecept voor (chocolate chip) koekjes? Ik heb laatst deze gemaakt, vond ik wel prima maar niet geweldig dus zoek eigenlijk nog een beter recept

Geen recept, maar ik snap niet dat iemand nog zelf koekjes wil bakken als er Robuuste koeken van Lu bestaan :heart_eyes:

6 likes

Die kan ik dus niet vinden bij mijn supermarkt :sob:

Haha precies toen ik dit las was ik er één aan het eten!

(Zo ik had trouwens die verpakking wel wat netter open kunnen maken :redface:)

Edit: @Dazed misschien deze?

Ik heb ze nog niet gemaakt, maar deze staan al een poosje op mijn lijstje van baksels die ik nog wil maken. Zij heeft vaak heel goede recepten!

4 likes

Waarom? Eenmaal open = toch volledig opeten.

@Dazed oh no! Jumbo en AH kunnen het wel bestellen en in hun assortiment opnemen als je ernaar vraagt. Worth the trouble.

4 likes

Haha true! En al zou ik ze niet allemaal opeten, ik vind koekjes die een beetje taai en slof zijn geworden stiekem ook heel erg lekker.

Jaloers! Die van de video zien er wel goed uit, die wil ik wel proberen te maken deze week. Dankjewel!

@anon86562306 oh dat is goed om te weten, is een Albert Heijn dus dat ga ik misschien wel doen dan!

1 like

Ja, ik! En ik vind 'm lekker! Ze hebben ook een soort tomatentruffelsaus, ook lekker!

Edit: haha! Ik ben! Heel! Enthousiast! :joy:

3 likes

Ik heb 'm gisteren meegenomen, ga hem ergens deze week proberen! Normaal heb ik die van Costa Ligure maar die was op, kan van de week wel even een update geven :slight_smile:

1 like

Ah heeft 2 nieuwe plantaardige yoghurt! Lekker duur weer wel, die haver yoghurt

Geven jullie je huisdieren eigenlijk vegan/vegetarisch voedsel? Even een polletje maar ben ook benieuwd naar meningen!

• Ja vegan
  • Ja vegetarisch
  • Nee, maar wel biologisch
  • Nee
  • Ik heb geen huisdieren

0 stemmers

Ik zou graag veganistisch geven, maar m’n hond is allergisch voor vlees en gevogelte en doet het na 5 jaar kloten met verschillende merken eten aanvullend met medicijnen nu eindelijk supergoed op dr eten op visbasis. Dus ik ga akkoord met een pescotarisch hondje.
Als een volgende hond het goed zou doen op vegan zou ik dat wel willen proberen.

3 likes

Ik las pas een discussie die ik wel interessant vond op dit gebied. Blijkbaar zijn bepaalde stoffen die katten nodig hebben uit vlees, vaak toegevoegd zijn aan vega(n) brokken, maar hoe het met vertering e.d. zit weet ik niet zeker. Verder ging het over wel/niet bio of ‘beter’ voer geven, omdat ‘gewoon’/goedkoop voer vaak gemaakt wordt met slachtafval terwijl duurder voer vaak mooiere stukjes vlees gebruikt, dus met goedkoper voer zou je minder direct bijdragen aan de vee-industrie. Ik heb zelf geen dieren dus heb me er verder niet in verdiept maar zou het zelf wel iets vinden om mee te nemen.

1 like

Ik vind dit echt het moeilijkste aan huisdieren houden, denk hier regelmatig over na. Mijn katten durf ik nog niet veganistisch te voeren, maar dat komt ook omdat ik mezelf hier nog niet zo in verdiept heb. Ze krijgen nu biologisch voer. Als het goed gaat komt er ook een pup aan het einde van het jaar bij, ik moet nog opzoeken hoe het zit met pups/opgroeiende honden op veganistisch voer maar uiteindelijk wil ik die wel vegan gaan voeren.

Eigenlijk moet ik er gewoon eens een middag voor gaan zitten en dingen gaan lezen hierover.

1 like

Hebben jullie nog tips voor een goedgevulde vegan borrelplank? Ik wil niet aan komen zetten met een lullig bakje humus en wat pinda’s, haha! Maar 1 iemand eet 100% vegan maar ik vind het leuk om alles - zonder het expliciet te benoemen - plantaardig te laten zijn.

Ben vooral op zoek naar een lekkere vervanging voor Franse kaas naar dat is wel meteen een uitdaging denk ik, haha! @anon76889665 jij tips? Ik heb het via de zoekfunctie hier geprobeerd maar kwam er niet uit helaas.

1 like

Vegan salami misschien? Ik heb in Duitsland wat seitan salami snack worstjes gehaald in verschillende smaken, als je in de buurt woont. Als je ze kan vinden zijn lupine bonen ook mega lekker als snack. En sojabonen kunnen ook natuurlijk. Verder verschillende dipjes met brood, Vegafit balletjes, gedroogde tomaatjes… Vervanging voor Franse kaas vind ik zelf lastig maar ik weet wel wat er mogelijkheden zijn om het zelf te maken (sjurr kan dat geloof ik) en bestellen via veggiedeli

1 like

Ik zou juist niet te veel vervangers doen want dan gaat het juist opvallen dat het geen echte kaas en vlees is.
Ik zou denk ik voor wat Arabische smeersels gaan. Even een ottolenghi boek openslaan. Dan doe je iets wat mensen waarschijnlijk niet verwachten waardoor het al snel in de smaak valt.

3 likes