Plantaardig/vegan eten

Je kunt kaasvlinders maken en ik ben sowieso altijd fan van brood met lekkere dips zoals baba ganoush en tapenade. Een beetje ouderwets, maar je kunt ook gevulde kastanjechampignons maken. Avocado- of halloumi frietjes zijn ook lekker! Je kunt ze paneren door ze eerst door bloem te halen, daarna door aquafaba (schuim van kikkererwtenvocht) en als laatste door panko en dan kunnen ze de frituur in!

Kaasvlinders

Je hebt een rol vers bladerdeeg van Tante Fanny nodig. Dan mix je de vegan geraspte kaas met peper, zout en paprikapoeder. Dat verdeel je in een gelijke laag over het uitgerolde bladerdeeg. Dit druk je ook nog even aan. Daarna rol je het bladerdeeg aan de lange zijden tot de helft op, dit doe je aan beide kanten. Hierdoor heb je twee rollen naast elkaar liggen. De binnenkant van die twee rollen maak je even vochtig met water en dan druk je ze tegen elkaar. Je snijd er plakjes van en die leg je op een met bakpapier beklede bakplaat. Je bakt ze in 15 minuten af in een op 200 graden voorverwarmde oven.

Sorry voor de zelfpromotie haha

Ik heb op mijn blog ook een recept voor een olijven- en tomatenbrood. Die is ook vegan! Ik maak er ook een tapenade bij.
https://www.keukenrebellen.nl/hartig/zongedroogde-tomaten-en-olijvenbrood-met-tapenade/

1 like

ik kan je wel een receptje dm van iets wat een beetje naar brie smaakt?

1 like

Maar vegan halloumi frietjes?

Ja! Violife heeft vegan halloumi :smiley: Had ik er wel even bij moeten zetten haha, sorry!

1 like

Wat wat wat wat wat wat wat

1 like

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem nog niet heb geproefd, maar ik vind halloumi frietjes heel erg lekker en deze staat nog steeds op mijn lijstje die ik wil testen. Misschien dat ik het komende week maar gelijk ga doen haha!

3 likes

Thanks iedereen! Hier kan ik wat mee. Zal tzt een foto van het resultaat delen. :blush:

@anon76889665 superleuk, als je dat wilt, graag. Ik hou van koken dus lijkt me echt leuk zelf kaas te maken!

2 likes

Je kan ook Esfenaj maken! Soort spinazie dip is dat. Ik heb het een keer zelf gemaakt en was heel goed gelukt. Ik had het met spinazie, geweekte amandelen en knoflook gedaan volgens mij.

1 like

Ik eet al een lange tijd vegetarisch en ben lactose intolerant en wilde even kwijt dat ik in dit topic (na het helemaal doorgelezen te hebben - duurde even maar dan heb je ook wat) heel veel nieuwe kennis opgedaan heb en receptjes enzo! Ga de komende weken van alles proberen!

8 likes

Ik maak het altijd zelf en eet het op een broodje of op nachos, met een salade ernaast ofzo. Maar ik maak/eet het eigenlijk alleen als we met veel zijn en dan laat ik iemand anders die salade maken en meenemen :redface:

1 like

Ik ben van plan morgen naar de Jumbo Foodmarkt te gaan, heeft iemand hier ervaring mee en tips voor mij qua vegan dingetjes die ik daar kan proeven/eten/halen?

Ik vond zelf die in Groningen tegenvallen
 Maar als je wel iet bijzonders vind, ben ik benieuwd :innocent:

Ik heb vandaag vegan dulce de leche gemaakt van gecondenseerde kokosmelk, heel erg lekker! Ik had het als “stroop” over american pancakes gedaan, je kan de dulce de leche ook gewoon invriezen. Als je een blikje kookt heb je best veel, dus dat is wel makkelijk. Ik heb het blikje ongeveer 4 uur gekookt en af en toe het water bijgevuld zodat hij goed onder water bleef staan.

9 likes

Dat deed Teske ook een keer in een video en het zag er zo zo zo chill uit

1 like

Ik maak graag van die shoft shell tacos hiermee: met een vegan ‘knoflooksaus’, witte kool, paprika, jalepeno, avocado en koriander enzo :drooling_face:

1 like

Die soja puddinkjes van de Lidl zijn echt helemaal de shit. Vooral die chocola! :drooling_face:

Ik baal wel dat dat dan zo tijdelijk is, maar ik heb goeie hoop!!

Tot wanneer zijn ze er nog?

Geen idee. Bij ons staan er nog een hele hoop, maar volgens mij hebben ze die gewoon nog over, dus snel zijn en inslaan!

Trouwens, hebben jullie dit al gezien? Mainstream!! https://www.tvgids.nl/uitgelicht/plantaardig-lekker-in-puur-en-plantaardig-met-miljuschka/

2 likes

Hebben we hier nog BZV-kijkers?

Ik zat vanavond te kijken hoe Yvon met één of andere boer koeien aan het melken was terwijl ik ondertussen mijn vegan Ben&Jerry’s zat te eten. Best wel raar eigenlijk :face_with_raised_eyebrow:

Ik had een beetje hetzelfde, van “zou ik dit wel moeten kijken eigenlijk?” En echt ontspannend zat ik niet. Vooral toen m’n schoonouders zaten van: “ooooo, kijk hoe gelukkig en vrij die koeien!” En ik zag alleen maar afgevoerde stiertjes voor me en kalfjes die bij hun mama vandaan getrokken werden en moeilijk lopende melkkoeien met enorme aderen op hun uiers./

3 likes