Bij kipster eieren hebben ze weliswaar meer ruimte en zien daglicht. Maar dan nog leggen ook deze kippen meer eieren dan ze in de natuur zouden doen. Wilde kippen zouden ongeveer 10-12 eieren per jaar leggen. Als het niet bevrucht is dan eten ze vaak het ei zelf op ivm de voedingsstoffen die ze nodig hebben en āterugpakkenā. Het maken en leggen van een ei is heel erg slopend voor een kip. Ik zag een een keer op film hoe zoān ei eruit komt uit een kip. Nou mijn bevalling leek makkelijker. Laat staan dat ze dit elke dag of om de dag moeten meemaken.
De haantjes worden niet meteen vergast of verstikt, maar mogen wel hele 15 weken leven om dan alsnog geslacht te worden voor vleesconsumptie. Dit alleen al, maakt het dat ik dus ook geen kipster eieren zal eten.
Dan zou je nog kunnen zeggen dat je bij de āparticulierā eieren kan kopen die wat kippen heeft in de achtertuin. Maar ook deze kippen leggen meer eieren dan normaal. Omdat ze zo gefokt zijn. Elke keer als er een ei weggehaald wordt, krijgt de kip een seintje om weer een ei te leggen.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is voor je.