Plantaardig/vegan eten

Toevalling vandaag de rookworst gehad! Ik vond hem lekker, lekker knapperig. Voor mij is het ‘gewoon’ een rookworst zeg maar, niks op aan te merken (ik vond die van de vegetarische slager meer gewoon een veredelde wortel, deze dus niet).

Oeh klinkt goed. Dat wordt stamppot dit weekend :raised_hands:t2:

1 like

Dat klinkt veelbelovend!

Ik vind de vegan rookworst niet heel erg lekker maar kan niet zo goed uitleggen waarom niet. De structuur en het idee vind ik lekker maar hij heeft een soort van weeïge smaak. Met veel pittige mosterd vond ik hem wel lekker.

Oh, ik had het juist andersom haha, ik vond de smaak wel lekker maar de structuur te stevig.

Ik heb hem ook gegeten en ik kon hem wel waarderen! Hij deed me denken aan die van De Vegetarische Slager, maar dan met een minder aanwezig knappend velletje.

Ik vind de vegan rookworst van AH zeker niet slecht! Hij kan wat mij betreft niet tippen aan die van DVS en ik vind hem op zichzelf niet zo heel lekker, maar in combinatie met een hap stamppot is 'ie wel lekker.

Vind de Beyond Burger trouwens helemaal niks. Roken tijdens het bakken echt naar kattenpis en ik vond de smaak vooral een beetje verbrand ofzo. Echt sowieso niet de 6 euro waard (ik kocht ze met 35% korting + bonus), maar ook afgeprijsd zou ik ze niet meer kopen.

Vandaag begonnen met de vegan challenge. Ik ben lactose intolerant dus zuivel weglaten was al een must. Merkte vanmorgen wel dat ik automatisch de eieren pakte. Ga vanmiddag even de jumbo in, las dat ze daar veel vegan producten hebben dus wil wel even kijken. Tips voor producten zijn welkom haha. Ik las dat je te weinig calorieën binnen krijgt als je vegan bent? Is dit zo en moet ik hier echt op letten?

6 likes

Ligt eraan of je Oreo koekjes gaat eten :joy:

4 likes

Haha nou die zijn wel vegan toch… dus die ga ik wel halen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Nee, dat van die calorieën is wat te ‘simpel’ gezegd haha. Als je van vleeseter naar veganist gaat en normaal veel:
Groente met kaassaus, vlees en aardappelen zou eten
En dan nu:
Groente met aardappelen
Ja, dan eet je sneller te weinig, krijg je waarschijnlijk honger en hou je het vegan eten niet lang vol. Daarom is anders leren koken en daarbij gebruik leren maken van andere ingrediënten erg belangrijk Dat is lastig in het begin, maar zie het vooral als een leuke uitdaging.
Hier is een site met een aantal gezonde vegan recepten: https://www.iamafoodie.nl/onderwerp/vegan/
Maar kijk vooral even rond op Google en probeer wat lekkere dingen uit :blush: Je krijgt volgens mij ook mailtjes van De Veganchallenge met recepten? Ook heel handig!
Verder is dit handig om even te lezen https://www.lisasteltenpool.nl/hoe-ziet-een-gezond-vegan-dagmenu-eruit/ om te zien wat je allemaal behoort te eten op een goede dag.
En deze site is trouwens erg fijn voor snacks en makkelijke dingen (niet zo zeer gezond): https://gewoonvegan.nl/
Succes met de Vegan Challenge!!! :muscle:

3 likes

Super dank je wel! Ik heb iig besloten om ook veel met peulvruchten te gaan koken ipv alleen maar vlees vervangers. Wil mijzelf echt uitdagen om anders te gaan koken ipv altijd maar vlees. Vanavond iig een kikkererwten curry met groenten en rijst. Ben benieuwd :blush:.

Ik ga rondneuzen op die sites en wat lekkere recepten opschrijven!

4 likes

Op YouTube bij Madeleine Olivia vind ik altijd goede vegan curry recepten! Ook andere recepten van haar zien er top uit. (Ook zonder pakjes wat fijn is)

1 like

Tofu bv kan ook heel lekker zijn, goed gemarineerd en in voldoende olie gebakken; daarmee ga je ook geen kcal tekort krijgen. Het is inderdaad zoals @Chipss zegt, als je alle dierlijke producten weglaat maar verder nog hetzelfde eet ga je tekorten krijgen, anders moet je je nergens zorgen om maken. Je kan wel na een paar maanden je bloed eens laten controleren voor de zekerheid dat je geen tekorten hebt.

2 likes

Ik ben zoveel lekkere tofu recepten tegen gekomen :smiling_face_with_three_hearts:. Ga morgen tofu met spicy peanut sauce maken. (https://www.thebuddhistchef.com/recipe/tofu-peanut-sauce/).

Dan ga ik mij geen zorgen maken over een cal tekort, en laten we eerlijk zijn ik kan best iets minderen :stuck_out_tongue:/

4 likes

Moest een beetje lachen om deze post van Culy:

Zo goed als? Dus helemaal niet? Wat willen ze hier in hemelsnaam mee?

4 likes

Haha wat een onzin.

Kip kerrie (zo goed als carnivoor)

1 like

Denk dat het een grapje van Vjeze Fur zelf is. De ingrediëntenlijst is ook heel vaag haha. Boek zit vol met dit soort dingen denk ik.

1 like

Dat zou het wel verklaren. Komt alleen niet over op Culy haha.

Oh ja is het een woordspeling, van zo goed als vegan. Vegan rendang is gewoon goed?