Maar hij is niet helemaal vegan, zit trassi door. Inderdaad een grapje van Vjeze zelf wat zo buiten context niet echt overkomt denk ik
Ahhh ok! Thanks voor de verheldering.
Ik zag bij de lidl ook nieuwe vega(n) ovenkroketten en bitterballen, maar nu weet ik niet meer zeker of ze dus vega of ook echt vegan waren… Sorry voor het wellicht blij maken met een dode mus:sweat_smile:
In België was er een campagne omtrent de dood van kalfjes bij melkproductie maar na reeds 3 dagen stopgezet door de melklobby.
Hoe gek is dat? Ik vind het artikel ( antwoord) van BEvegan wel zeer mooi en respectvol verwoord ook naar de boeren toe.
Jammer dat zoveel mensen nog blind zijn voor de waarheid.
Ik heb in mijn leven nog nooit kip klaargemaakt, en heb dus ook geen idee wat ik met vegetarische kipstuckjes moet. Kan ik die gebruiken voor in rijstvellen/springrolls? Bak ik ze dan in een marinade ofzo? Ik weet niet met wat voor kip(filet, dij, gerookt, weet ik het) ik het kan vergelijken dus weet niet waar ik op moet googlen.
Wij gebruiken ze voor in een wrap met gaucomole, tomaat, rode ui, en beetje sla.
Maar je kan ze bv. ook voor in een wok met groenten gebruiken. Rijstvellen/psringrolls ben ik zelf niet zo bekend mee maar lijkt me dat dat ook zou moeten lukken als je de stuckjes nog wat bij snijdt.
Het zijn echt best grote stukjes en als je ze bakt worden ze heel hard. Denk niet dat in zo’n roll heel goed gaat werken, die vellen zijn heel dun toch?
Ik heb een vraag: ik eet al een hele tijd vegetarisch en wil nu graag helemaal plantaardig gaan eten. Wat betreft zuivel, kaas etc. ben ik mij bewust van het dierenleed dat er achter schuilt en het eten ervan kan ik dan ook niet meer naar mijzelf verantwoorden. Maar: ik heb nog een beetje moeite met eieren. Nu weet ik natuurlijk dat de omstandigheden voor de kippen niet al te best zijn als je ‘gewone’ scharreleieren koopt, maar hoe zit dat als je voor bijvoorbeeld kipster eieren kiest? Hoop dat iemand het wil uitleggen, want als blijkt dat deze dieren ook erg lijden dan wil ik daar natuurlijk niet aan bijdragen. Hopelijk is het geen al te domme vraag, ik merk gewoon dat ik van veel dingen gewoon nog niet weet hoe ze geproduceerd worden
Haantjes worden vaak gauw gedood omdat ze niet nodig zijn.
1 probleem bij eieren is dat alleen de vrouwtjes eieren leggen. De mannelijke kippen worden daarom vaak als kuikentje al gedood.
Voor de rest is het ook bij kippen niet normaal om elke dag een ei te leggen. (elke dag ongesteld, veel plezier ermee ) zodra ze minder leggen worden ze ook vaak geslacht.
Bij kipster eieren hebben ze weliswaar meer ruimte en zien daglicht. Maar dan nog leggen ook deze kippen meer eieren dan ze in de natuur zouden doen. Wilde kippen zouden ongeveer 10-12 eieren per jaar leggen. Als het niet bevrucht is dan eten ze vaak het ei zelf op ivm de voedingsstoffen die ze nodig hebben en ‘terugpakken’. Het maken en leggen van een ei is heel erg slopend voor een kip. Ik zag een een keer op film hoe zo’n ei eruit komt uit een kip. Nou mijn bevalling leek makkelijker. Laat staan dat ze dit elke dag of om de dag moeten meemaken.
De haantjes worden niet meteen vergast of verstikt, maar mogen wel hele 15 weken leven om dan alsnog geslacht te worden voor vleesconsumptie. Dit alleen al, maakt het dat ik dus ook geen kipster eieren zal eten.
Dan zou je nog kunnen zeggen dat je bij de ‘particulier’ eieren kan kopen die wat kippen heeft in de achtertuin. Maar ook deze kippen leggen meer eieren dan normaal. Omdat ze zo gefokt zijn. Elke keer als er een ei weggehaald wordt, krijgt de kip een seintje om weer een ei te leggen.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is voor je.
Hoewel ik het helemaal eens ben met de antwoorden hierboven wat betreft eieren, moet ik wel @coffeebreaks corrigeren. Een ei is niet vergelijkbaar met de menstruatie, maar het is letterlijk de eisprong van de kip. Maar verder klopt alles; kippen horen van nature helemaal niet zo veel eieren te leggen (in de ei industrie leggen ze 1 tot soms zelfs 2 eieren per dag, terwijl ‘back in the day’ ze rond de 20 eieren per jaar legde (ik zie vaak verschillende aantallen staan, variërend van 10 tot 25/30 eieren). Maar het komt er iig op neer dat ze tegenwoordig veel meer eieren leggen dan ze van nature behoren te doen).
Dit is enorm zwaar voor kippen, waardoor ze vroegtijdig dood gaan door verschillende ziektes. En ze houden het gewoon niet vol. Daarom worden ze vroeg geruimd om vervangen te worden voor nieuwe legkippen. Het maakt niet uit of je eieren koopt uit een legbatterij of uit de biologische sector; dit gebeurd overal.
Hoe ze verder met de haantjes omgaan is verschrikkelijk. Er is namelijk een 50% kans dat een haantje uit een bevrucht ei komt. In de ei industrie hebben ze niks aan haantjes. Dit krantenartikel verteld meer: https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/07/nederland-hakt-of-vergast-30-miljoen-jonge-haantjes-12296593-a719230
Als je nog meer over dit vreselijke leed wil lezen, raad ik de site redeenlegkip aan…
Super goed dat je plantaardig wil eten!!
Pfff, ik schrik hier echt van… jullie hebben mij 100% overtuigd hoor! Bedankt allemaal voor de uitgebreide info
Maar (ook een vraag uit interesse): zouden jullie wel zelf kippen houden en daarvan de eieren eten als ze die leggen? Want zoals hierboven inderdaad staat gaat het vooral om het doorfokken van kippen en het vroeg ruimen van kippen om weer nieuwe legkippen er neer te zetten. Maar stel iemand heeft een eigen kip die, doordat ie jarenlang zo gefokt is, elke dag een ei legt. Verder lijkt de kip gelukkig en heeft ie genoeg ruimte enzo. Zou je dan alsnog de eieren weggooien? Of is dit een puur hypothetische situatie omdat vegan mensen nooit een kip zouden hebben? En als dát het geval is, waarom hebben mensen dan wel vaak een hond of kat als huisdier (ook gefokte dieren in een niet-natuurlijke situatie).
even voor de duidelijkheid (want dit soort vragen escaleren soms in discussies): dit is echt puur om het beter te begrijpen, geen kritiek hoe mensen het wel of niet doen. En misschien denkt iedereen hier ook wel anders over, dat weet ik ook niet. Probeer zelf ook steeds vaker plantaardige keuzes te maken dus ben benieuwd hoe jullie hierover denken
Wij hebben thuis kippen die we al sinds baby hebben en ze leggen elke dag een ei, behalve in de winter. We hebben ze ook niet gefokt ofzo. Dus ik weet ook niet hoe dat dan weer komt.
Mocht ik later het geld/ruimte/tijd hebben voor kippen, wil ik best kipjes redden via https://www.redeenlegkip.nl/ Ik zal dan zelf niet de eieren eten (ik vind het nu ook gewoon heel smerig om te eten). Ik weet niet veel van kippen, dus mensen mogen me corrigeren. Maar ik heb vaker gelezen dat kippen zelf de niet-bevruchte eieren weer op kunnen eten. Om zo aan de voedingsstoffen, die ze missen door steeds die eieren te leggen wat erg veel vraagt voor zo’n klein lijfje, terug te krijgen.
Er zijn vast veel tips op Google te vinden wat je kan doen als je kippen houdt.
En ik denk dat dit ook zo’n grijs gebied is, waar iedere veganist voor zichzelf moet kiezen wat het beste is (en wat vooral het beste is voor de kippen!).
Ik heb ooit eens gelezen hoe dat zat, maar weet het niet meer. En weet ook niet hoe betrouwbaar die bron was. Dus kan dat ik poep praat nu haha maar: volgens mij is het van heel vroeger uit dat kippen niet zo veel eieren legde, maar is dat langzaam steeds meer geworden (door het samenleven met de mens)?
Ligt er ook weer aan van wie die kip kwam. Kwam je kip van een fok kip, dan zijn het nog steeds ‘gefokte’ kippen die veel eieren leggen. Ik weet niet in hoeverre ze minder eieren gaan leggen als men ze niet steeds pakt. En ze dus doorhebben dat er geen kuiken komt en ze dan dus het niet bevruchte ei opeten.
@crazyplantlady
Onze droom is ooit een boerderij met geredde dieren te hebben. Dus ook wel kippen, maar ik zou zelf de eieren niet meer eten. Het idee eigenlijk staat me ook heel erg tegen eerlijk gezegd. Maar ik zou de kip het zelf laten opeten of aan andere dieren geven. Net als dat ik een hond uit het asiel zou halen en niet een pup van een broodfokker/fokker.
Wat ik handig aan ei vond, was dat het makkelijk te bereiden is en best kan vullen voor als extra beleg op brood oid. Maar er is gewoon te veel mis met eieren en het schijnt ook niet zo gezond te zijn als beweerd wordt.
De moeder van mijn vriend heeft 4 geredde leg batterij kippen en die leggen ook echt heel veel eieren. Mijn vriend eet nog wel eieren en we krijgen eigenlijk altijd een doos van 12+ eieren oid mee als we langs zijn geweest, soms meer. Die kipjes hebben een heel erg goed leven dus ik voel me iets beter als ik hun eieren gebruik voor mn vriend zn ontbijt dingen. Maar geen idee waarom ze nu nog zo veel eieren leggen, ze worden niet gedwongen oid. Ik kan me voorstellen dat het misschien komt omdat ze als leg kip gefokt zijn? Zelf zou ik ook echt graag geredde kipjes hebben, die eieren kan ik altijd bij mn vriend kwijt
En ook @Luzarl die het hier eerder over had:
De kippen die we in NL hebben zijn sowieso gefokt tot legkip. Dus dat is een proces over honderden jaren, waarin steeds weer verder gefokt is met de kip die de meeste eieren legt. Er zijn geen ‘natuurlijke’ kippen uberhaupt, dat noemen we hoenders. Net zoals dat er geen natuurlijke zwart-witte koeien zijn in de natuur, die stammen ook weer af van de oer-os.
Het is een beetje hetzelfde als dat je bijv een labrador hebt en die van nature tam is en lief voor kinderen. Dat is niet omdat jij ‘m zo opvoedt (ok deels haha) maar ook omdat dat ras zo gefokt is. Er bestaan ook geen labradors in het ‘wild’, die stamt ook af van de wilde hond of een wolf (weet niet precies welke)
Daarom vraag ik me dus een beetje filosoferend af: zou je als vegan ooit zelf dieren moeten houden omdat alle dieren die we nu in ons land hebben sowieso gedomesticeerd zijn door de mens, dus bij voorbaat al niet ‘natuurlijk’ zijn. Of accepteer je het feit dat deze dieren bestaan door toedoen van de mens en wil je ze een zo goed mogelijk leven geven?