Plantaardig/vegan eten

Goedgekeurd! + Krokante kipschnitzel van Vivera

4 likes

Om antwoord te geven op die laatste vraag; zelf zou ik geen huisdier meer kopen. Dus bij een winkel of fokker. De enige dieren die ik in huis zou halen zouden dieren zijn die gered zijn uit de industrie of die in het asiel zitten o.i.d. of overnemen van iemand die er niet meer voor kan / wil zorgen. In ieder geval zou ik op geen enkele manier het fokken van nog meer dieren willen stimuleren, daar ben ik namelijk erg op tegen. Er zijn er al veel te veel die lijden en een beter thuis nodig hebben.

Zelf hebben wij nu al bijna 5 jaar een hond uit het asiel en we hopen dat we haar een fijn leven kunnen bieden t.o.v. hoe het daarvoor was (echt heel slecht) en daarom voelt het toch goed om te doen. Omdat we voor háár zo’n verschil maken.

4 likes

In het kader van dieren niet meer zien als bron van voedsel, eten veel vegans ook geen eieren van kippen die ze bijvoorbeeld zelf hebben. Je ‘profiteert’ dan toch nog steeds van het voedsel dat het dier produceert.

2 likes

Deze stamppot is zo lekker! Ga hem binnenkort ook maar weer eens maken.

1 like

ik zou nooit nooit nooit kiezen voor een dier van een fokker, uit een dierenwinkel, Cattery of iets dergelijks. Onze katten zijn altijd uit het asiel gekomen en dan kies ik het liefst voor de ‘kneusjes’ (langzitters, dieren die medische zorg nodig hebben). Zou het niet anders willen, vind het gewoon heel fijn om die beestjes een mooi leven te kunnen geven

4 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar! Heb hem ook nog niet gezien bij Albert Heijn. In Duitsland verkopen ze een mangoversie, die is ook lekker.

Ik vind het zo zo zo kut dat ik slecht tegen soja kan. Ik doe een eiwitdieet dus best wat zuivel en dat staat me tegen. Maar deze sojayoghurt zou echt zo ideaal zijn, 0 khd en vegan. Miss ga ik het gewoon weer eens proberen.

Hoe merk jij dat je niet goed tegen soja kan? Want ik heb sinds drie maanden op en af enorm last van mijn darmen en opeens is mijn hele menstruatiecyclus door de war. En het enige wat ik kan bedenken dat is veranderd is qua voedingspatroon in diezelfde tijd is dat ik veel meer soja ben gaan eten doordat ik mijn gewone kwark heb vervangen voor soja kwark (eet ik dagelijks). Gister viel opeens dat kwartje, maar online lees je zo veel onzin dat ik er niet achterkom of dit ‘symptomen’ zijn van niet zo goed tegen soja kunnen.

Ik heb een hele tijd elke ochtend sojayoghurt gegeten en sojamelk gedronken en ik had al die heel erg last van mijn darmen. Toen ik ermee stopte stopte dat ook. Dus 1+1 = 2 maar er is geen uitgebreid lichamelijk onderzoek aan vooraf gegaan, gewoon wat beter voelde. Dit was ook in 2016. Dus hierom denk ik dat ik het wellicht wel weer eens kan proberen.

Ja precies. Ga denk ook maar weer een tijdje stoppen om te kijken of ik daar minder klachten van krijg.

Nee gewoon zo’n 500ml pot. Lijkt qua smaak wel op die met dat sausje.

Vorige week was ik op vakantie in Engeland en daar hebben ze zoveel keus in vegan producten. Vegan GĂŒ bijvoorbeeld en ook heel veel relatief gezonde kant-en-klaarmaaltijden, pie, chocolade. En restaurants hebben vaak een aparte vegan kaart. Als dat brexitgedoe er niet was, zou ik meteen emigreren haha.

2 likes

Hoooh ik wil dit zo graag proberen :raised_hands:

Ja is echt niet te doen. :cry: mijn hart

maar ja bacon tho.

1 like

Ahh dit doet me denken aan de ibu die kookte in m’n huis in IndonesiĂ«. Ik wilde ook altijd atjar/sayuran kuning omdat ik dat zo lekker vond.

1 like

Hebben jullie de docu game changers al gezien? Keek er zo naar uit en sinds gisteren was-ie op Netflix, maar vind 'm eigenlijk te oppervlakkig. Zou willen dat ze wholefoods vegan eens vergelijken met wholefoods + beetje vlees/vis/zuivel. Ze vergelijken nu vaak fastfood of enorme hompen vlees met wholefoods vegan en ik vind dat echt krom.

Docu gaat over topsporters en het voordeel van plantaardig eten overigens.

Ik denk dat de docu vooral gericht is op de man die zit te zeuren dat alleen echte mannen vlees eten. En waar haal je je eiwitten vandaan dan?

Dat je dus kunt bulken op een plantaardige dieet. En geen soy boy en mager doetje bent.

Mannen hebben vaak het idee dat je echt niet gespierd kunt zijn of kunt sporten als veganist.

Ja dat denk ik ook. Maar dan nog vind ik het nogal suf dat ze doen alsof de andere optie is van ‘geen idee wat je precies eet, lekker veel bij KFC en wat burgers’. De meeste atleten die niet vegan eten, eten alsnog veel groente etc en zijn op hun manier bewust bezig met wat ze binnen krijgen.

Vind de insteek heel goed, maar de mannelijke atleten die ik ken en dit gisteren bekeken zeiden ook al van ehhh ja natuurlijk is groente gezond. Maar dat betekent niet dat groente + beetje kip ongezond is, aldus die mannen.

Wel kak, had gehoopt dat zij nu makkelijker plantaardiger wilden eten of in ieder geval beter zouden snappen waarom ik wel vegan eet (oa vanwege prestaties). Maar de docu is gewoon beetje zwart-wit.

3 likes

Iemand nog aanraders voor dingen die alleen in Duitsland te verkrijgen zijn? Ik ga straks naar Duitsland en heb keuze uit veeel supermarkten

Toch komen er in de docu wel momenten aan bod waar je wel degelijk het verschil ziet tussen een burrito met verder gezonde ingrediënten maar de een met vlees en de ander met bonen etc.

Maar ik vind docu’s heel vaak in meerdere of mindere mate tekortschieten of te oppervlakkig, maar probeer dat altijd wel te verklaren door het feit dat iets als voeding en gezondheid enorm complex en uitgebreid is en dat je voor een docu van anderhalf uur gewoon keuzes moet maken. Anders duurt de docu 6 dagen en heb je nóg niet alle nuances en info.

Die burrito was inderdaad leuk. Maar wat ze verder die dag aten was niet verteld. En het was maar één nacht en drie personen. Geinig experiment, maar mwah.

Wel eens inderdaad, ze kunnen niet alles nuanceren. Misschien waren m’n verwachtingen te hoog :blush: