Plantaardig/vegan eten

haha ja het was ook wel bewust overdreven. Maar het is helaas wel een van de eerste ingredienten :frowning:

Iemand de “parmezaanse kaas” van violife geprobeerd?

1 like

Ja! Hij ruikt zoals een parmezaanse kaas (lees stinkt) En raspt mooi door de risotto of over de pasta. De smaak is goed!

Edit je hebt ook een cheddar van violife. Plakjes vorm en die is zooooo goed voor op een hamburger.

1 like

Even dubbele post. De kokosolie is vooral om de plakken stevig te maken of houden, maar ook om de kaas wat te laten smelten, zodat hij wat flexibeler wordt. Maar ik proef geen kokosolie in de kaas.

2 likes

Snap ik maar kokosolie (en alle vetten die op kamer temperatuur hard zijn) zijn mega saturated en dat probeer ik te vermijden in m’n leven. Dus ik vind het een beetje jammer

Ik heb zojuist dit account ontdekt; https://www.youtube.com/watch?v=aNoheGvNrqg. Hij kookt veel vegan, het ziet er super lekker uit, maar het is beste is dat zijn filmpjes zo rustgevend zijn!

1 like

Wat zijn jullie tips voor toegankelijke vegan recepten? Zou graag wat meer vegan eten maar vind veel recepten al snel veel werk of ‘gekke’ ingrediënten bevatten (als in: niet in alle supermarkten te koop). Hebben jullie favoriete vegan recepten met ingrediënten die in de meeste grotere supermarkten wel te koop zijn en in 20-30 min op tafel staan?

2 likes

Chili sin carne en stamppot zijn echt heerlijk, makkelijk en vegan. Mijn go to simpele favorieten. Maar ook soep of nasi/bami (met vegan kroepoek en atjar tjampoer :drooling_face:).
Couscous of pasta zijn ook simpel en makkelijk plantaardig te maken.

Ah op die manier! Lijkt me best moeilijk, want zoveel bewerkt eten bevat bijvoorbeeld ook palmolie. En dat is ook zo verzadigd. Ik ben nog niet toe aan whole food plantbased eten. :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Haha nou ja ik heb ondertussen ook al besloten dat Vegan belangrijker is, zo lang ik geen heel pakje per keer opeet is het vast niet zo erg :nerd_face:

2 likes

Ik has gisteren voor de eerste keer ‘pulled pork’ van jackfruit gemaakt, maar het was niet zo’n succes. Iemand hier tips, of een fijn recept toevallig?

Wat vond je er niet lekker aan/was er niet aan gelukt?

Vond het nog vrij zoet, en echt naar fruit smaken. Misschien heb ik de verkeerde soort jackfruit gebruikt. Lees nu op internet dat je 't beste jonge, groene in water kan gebruiken. Die van mij was geel en in syrup haha

Ah ja dat maakt een heel groot verschil! Mijn vriend heeft het laatst ook gemaakt, ik had één blik jackfruit gekocht maar dat leek ons bij nader inzien toch te weinig dus toen heeft hij bij de toko nog een ander blik gehaald. Die was op siroop en je merkte echt een duidelijk verschil, die op water was een beetje zoutig en ook wat steviger en die op siroop smaakte nog het meest naar perzik :sweat_smile: Zou het inderdaad nog eens proberen met andere jackfruit!

Deze is makkelijk verkrijgbaar en wel op water:
https://www.ah.nl/producten/product/wi450429/fairtrade-original-young-jackfruit?gclid=EAIaIQobChMI_aXlsrv45QIVGbvVCh2w2QPhEAYYASABEgKlavD_BwE&gclsrc=aw.ds

Staat trouwens niet bij buitenlands maar tussen de groenten in pot/blik.

1 like

Super bedankt voor je tips! Ja smaakte inderdaad naar perzik uit blik, en dan met al die kruiden en saus voor pulled pork, was vrij vreemd haha. Maar ga het dan nog een keer proberen met jackfruit in water!

2 likes

Leuk, ben benieuwd hoe je het dan vindt!

Ik heb geen specifieke tips, maar ik kijk heel graag de video’s van Madeleine Olivia op YouTube en ik vind haar gerechten er super makkelijk, toegankelijk maar ook gewoon heel lekker uitzien. In de comments zie ik ook altijd positieve reacties daarover dus ik denk dat de recepten wel goed zijn!

2 likes

Gvd ik vind de plakken zo lekker dat de kokosolie me niets meer uit maakt maar het is zo duur normaal :tired_face:

4 likes

Maak er anders een ‘verwen ding’ van haha. Dus op een dag dat je wat te vieren hebt, jezelf wil verwennen (< niet te vaak dan :stuck_out_tongue: ) en/of in het weekend lekker die kaas eten (:

Wel goed om te weten dat ze zo lekker zijn :open_mouth: Heb ze gisteren gekocht maar nog niet geprobeerd. Ben benieuwd!

1 like

ik zie dit al helemaal voor me, op de dag dat ik mn master gehaald heb ren ik naar de ah om 5 pakken vegan kaas te kopen :heart: Ze doen me trouwens wel vooral heel erg denken aan jonge kaas, dus daar moet je wel van houden! Ik was daar vroeger echt gek op, maar eet al heel lang geen kaas meer

3 likes