Plantaardig/vegan eten

Ik heb hier wel eens gelezen over de vegan worstjes die je bij DM in duitsland kunt kopen, die naar salami smaken.

Ik had deze meegenomen (in de haast want mijn vriend zat me op te jutten dat ik moest opschieten), maar is dit de goede? Want hij was wel lekker, maar ik vond het niet naar salami smaken :slightly_frowning_face:

Ik raadde die aan! Die ik bedoelde zijn van alnatura. Ik had die van de dm laatst ook meegenomen omdat ik dacht dat het dezelfde was, maar vond m ook heel anders :frowning: Die van alnatura komt in een gele verpakking

2 likes

Omg ik krijg nu ineens uit het niets vet erge craving naar Côte d’Or Bonbonbloc praline wit en kinder bueno. Hier zijn geen alternatieven voor toch?

Kinder Bueno volgens mij helaas niet en exact de witte Bonbonbloc weet ik niet, maar deze zijn wel echt praline-Bonbonbloc-achtig:

2 likes

Ik vind de peanut stew van oh she glows heel lekker en makkelijk!

Of een curry (gewoon groenten even aanbakken (bijv pompoen, zoete aardappel, aubergine, courgette, paprika, etc), blokje bouillon en water bij doen, curry poeder of kruiden en dan op het eind wat kokosmelk. Heel makkelijk en lekker :slight_smile:

1 like

Ik denk meteen aan Plenty! Heb ik zelf niet, maar hoor er altijd goede dingen over.
Afgelopen weekend heb ik gevulde portebellos gemaakt uit Chloe’s vegan italian kitchen (van @Saturnus) en heel veel mensen vroegen het recept, dus die wil ik ook wel aanraden :blush:

3 likes

Plenty is niet helemaal vegan, maar wel een goeie! (voor mijn gevoel staan in de eerste meer vegan recepten dan in de tweede). Verder misschien iets van Green Kitchen Stories?

Ja dat boek waar @Maanzaad het over heeft is echt goed!

Ik zou ook zeggen Vegan 100 van Gaz Oakly en
Bosh van Henry Firth & Ian Theasby

1 like

Ja gaz is misschien wat meer imitatie, heb dat boek zelf niet.

Bosh heb ik wel en ik vind dat erg meevallen. Veel groente en lekkere combi.

Ken je vegan for friends van Alexander Gershberg al?

Ah ja klopt, maar ik dacht altijd dat Green Kitchen bij alles ook een vegan alternatief gaf? Of in elk geval op hun website/insta lijken ze dat wel te doen, maar heb hun kookboeken nog nooit echt goed bekeken moet ik zeggen.

Plenty staat ook op Marktplaats, misschien is dat een optie voor je? Kun je het iets goedkoper krijgen.

Dit boek is echt geweldig, zoveel lekkere en simpele recepten.

Ik ga trouwens vanavond mogelijk de vegan burger van KFC testen!

4 likes

Sorry sorry sorry, ongevraagd advies en ook nog eens vet laat, maar het is nog veel lekkerder om de kruiden eerst even aan te bakken (ik doe meestal eerst ui + knoflook, dan kruiden) voordat je de rest erbij doet. Dan komt er meer smaak vrij!

3 likes

Haha aah jaa dat doe ik ook altijd! (en ik snijd vaak de stokjes van koriander fijn en die doe ik er ook bij in het begin). Maar ik dacht, ik geef even de supersnelle curry tip die je dan vervolgens kan uitbreiden naarmate je meer advanced wil koken :stuck_out_tongue:

1 like

Aah kijk, goed bezig :grin: Ik spreek best vaak mensen die geen idee hebben dat het verschil maakt en ik vind het altijd zo zonde, dus ik dacht ik roep het toch maar even :’)

2 likes

Ja! Ik vond hem een beetje tegenvallen, maar had ook vrij hoge verwachtingen denk ik. Het korstje is helaas geen hotwings-korstje maar dat andere korstje (gebruiken ze ook voor de normale burger volgens mij?). De saus vond ik wel lekker, beetje frissig!

Het voelde wel heel gek om weer in de KFC te zijn, KFC-kippenvlees is namelijk het eerste vlees dat ik ooit ‘opgaf’ (vanwege een folder die ooit werd uitgedeeld) en ik was er zo lang niet geweest. Er hingen overal foto’s van mensen met teksten als ‘HAPPPY’ en ‘FUN’ en ‘TASTY’ en ik kon alleen maar aan al die kippen denken. :’)

De burger werd trouwens overal superenthousiast aangekondigd; er waren posters en banners en ook die papiertjes op het dienblad hoorden bij de burger. Dus ik vermoed dat hij wel blijft/op meer plekken zal worden verkocht.

2 likes

Wat vond je tegenvallen? Is de burger te vergelijken met een vegan burger uit de supermarkt? Die van jumbo ofzo van so fine?

Ik had gehoopt op het laagje dat ook om de hot wings zit en had wat meer smaak verwacht. De burger is best wel dik, maar het korstje wat minder, dus er is weinig korst in verhouding en het kipgedeelte heeft niet superveel smaak. Het geheel is ook niet heel spannend, je krijgt gewoon een broodje + ijsbergsla + saus + burger. De burger smaakt wel anders dan bijv. de kipschnitzel van Vivera maar het uiteindelijke effect is vergelijkbaar, beetje nugget/kipfilet-smaak in een krokant korstje.

Maaarrrr los van al mijn kritiek vind ik dit wel een goede vooruitgang! En mijn enige vergelijkingsmateriaal is m’n zelfgemaakt broodje kipschnitzel, en niet de normale kipburger van de KFC, want die heb ik nooit gehad. Dus wellicht is het een heel goede vervanger van die burger!

2 likes

Thanks voor je uitgebreide uitleg!

1 like

Oef ik ben nu super benieuwd naar de KFC burger! Ik ben nooit zo veeleisend (:rolleyes::joy:), maar wel goed om te weten dat ik niet meer dan een gewoon burgertje moet verwachten!

Vreetschuren als de KFC beginnen in te zien dat veganisme niet meer te stoppen is en ze maar beter aan boord kunnen springen ipv uiteindelijk te verzuipen. Naar mijn mening een hele goede ontwikkeling en daarom stimuleer ik dit graag met mijn geld. Ik snap wel dat het lastig is om die tent in te stappen met al die vleeseters en zo’n menu vol vlees/zuivel/ellende. Maja, doing it for the greater good.
[En ohja, take notes stomme McDonalds, met je vega burger vol dierenleed]

5 likes