Plantaardig/vegan eten

Voor iedereen die weleens bungelt tussen ga-gvd-NU-allemaal-vegan en elk-stapje-is-er-eentje, ik vond dit grafiekje wel bemoedigend. Je kan hier goed zien dat deels vegan ook al zoveel uitmaakt ten opzichte van het ‘standaarddieet’. (Het gaat trouwens wel om data over eetgewoonten in de VS.)

Komt uit dit artikel.

8 likes

Wat eten jullie graag op brood?

Ik kom niet zoveel verder qua vegan broodbeleg dan hummus en pindakaas.

Of eten jullie geen brood maar andere dingen voor lunch?

Ik vind dit wel echt super interessant om te zien. Ik eet namelijk namelijk niet vegan (zelfs niet vegetarisch) maar eet gemiddeld 5 dagen per week vegetarisch en probeer ook steeds meer vegan te eten. Motiverend om te zien dat ook babysteps helpen.

3 likes

Kips heeft veel vegan beleg: paté, filet americain, smeerworst en nog een roze paté. Quorn en dvs hebben een paar soorten kip en boterhamworst plakjes.
Sabra heeft ook baba ganoush.
Dit kan je allemaal bij de ah krijgen.

Zelf eet ik op kantoor altijd biologisch en daarbij vaak potjes met spreads en blikjes tartex. Bij de bio winkel heb je echt veel assortiment, en ook superlekker met plakjes groenvoer erop :slight_smile:

2 likes

Ik maak ook weleens een tosti met violife kaas. Laatst esfenaj ontdekt, staat bij de hummus. Of muhamarra. En verschillende soorten hummus afwisselen, bij de ah heb je nu ook met olijven erin etc. Of pindakaas met pure pure hagelslag, of wat sambal bijv. Of banaan en kaneel. Mogelijkheden zijn eindeloos :grin:

Ooh ja ik twijfelde al of dat vega of vegan was! Vond de paté en snijworst (of is die niet vegan maar vega?) van Kips wel echt lekker. Enige nadeel daarvan vind ik dan weer dat dat soort vleesvervangers vaak niet zo gezond zijn en vrij calorierijk.

Baba ganoush eet ik inderdaad ook weleens maar was ik alweer een beetje vergeten. Net als muhammara. Merk dat ik dat alleen voor even wel lekker vind, maar toch snel weer op uitgekeken ben.

Ik worstel er een beetje mee dat veel mager en gezond broodbeleg dat ik lekker vind van dierlijke producten is. En dat wil ik eigenlijk niet (zoveel) meer eten.

Maar goed misschien is hier ook geen andere oplossing voor dan minder kieskeurig worden, realiseer me dat ik zo wel veel eisen stel (vegan, mager, gezond, lekker, niet snel op uitgekeken raken), maar dacht wie weet kan ik hier nog inspiratie opdoen voor dingen waar ik nog niet aan gedacht heb.

Ajvar vind ik ook altijd lekker!

Gegrilde groente (kan je ook al preppen van te voren) hummus en wat alfa alfa of tuinkers etc.
Pindakaas en banaan.
Creamecheese met komkommer en dat alfa alfa weer.
Maar vaak eet ik geen brood als lunch maar dit.
Soep of restjes van avondeten.
Couscous salade met verschillende groente, granaatappel pitjes etc en soms bak ik dan de vegan spekjes snel bij als er tijd voor is.
Pastasalade dit soort dingen kan je al preppen.

Lange lijst die ik ooit heb gemaakt
  • Boter
    • Becel, Alpro, Flower Farm en AH-huismerk (geloof ik?) hebben plantaardige boter
    • Jumbo verkoopt vegan kruidenboter (bij de borrelafdeling)
  • Zoet:
    • De Ruijter Vlokfeest [even checken, deze is geloof ik niet meer vegan!]
    • Pure hagelslag (let op: die van De Ruijter is niet vegan)
    • Vruchtenhagel van huiswerk Albert Heijn
    • 100% pure chocopasta
    • Pindakaas
    • Jam
    • (Appel)stroop
    • Duo-pasta. Dit is vaak vegan. (Bijv. Huismerk van Dirk en Albert Heijn, Duo Penotti dan weer net niet)
    • Chocoladehummus van de Albert Heijn (hij is echt lekker, trust me!)
  • Hartig:
    • Hellman’s vegan mayo, Remia Mayolijn + die andere mayo van Remia waarvan ik de naam niet weet (vegan mayonaise)
    • Tofu/tempeh (en daar dan iets leuks mee doen, zoals http://nevernotcooking.nl/vegan-eiersalade/)
    • Avocado (doet het heel goed met kala namak)
    • Vegetarische Slager:
      • Boterhamworst
      • Petit Filet à l’Americain
      • Petit Paté
    • Kips:
      • Snijworst
      • Kleine leverworstjes
      • Paté in een plastic bakje
      • Filet americain
    • Hummus. 10000 soorten.
    • Baba Ganoush (let erop dat er geen ei in zit)
    • Groentespreads van Zonnatura
    • Tartex (zie Ekoplaza)
    • Paté van Zonnatura (die met champignons <3, ligt in AH bij bioschap)
    • Vegan kaas. Wilmersburger of Nature & moi vind je bij Jumbo en Ekoplaza. Het merk Violife kan je vinden bij de Albert Heijn. Online heb je nog veel meer merken. Mijn favoriet is die van Simply V.
    • Nepsmeerkaas van cashewnoten http://zuiversap.info/2015/10/19/vegkuipje-smeerkaas/
    • Pesto (sommige versies bevatten geen kaas, Albert Heijn verkoopt er zo eentje)
    • Tahin (sesampasta)
  • En denk ook aan (gegrilde) groenten, sla en kiemen! :slight_smile:
9 likes

https://www.libris.nl/boek/?authortitle=david-frenkiel-luise-vindahl/the-green-kitchen-at-home--9789023015437

Is dit een goede boekentip als je vegan eet, of moet je dan veel recepten aanpassen?

Niet de mooiste foto maar kom… gisteren tofu au vin klaargemaakt(ipv Coq au vin). Zou het volgende keer nog wat extra kruiden (had nu gedroogde kruiden ipv verse gebruikt) maar dan is het echt lekker volgens mij! In het originele recept zaten champignons maar die heb ik door aubergine vervangen aangezien ik van champignons buikpijn krijg :joy: erbij aardappeltjes uit de oven.

15 likes

Nog een aanvulling op het broodbeleg: Kokosbrood! Die van Coco is vegan. Vind het wel lekker af en toe! En schuddebuikjes <3 niet gezond maar wel lekker.

1 like

Speculoospasta!!!

Ik had vegan easy maar ik heb m weggedaan omdat ik het te moeilijk en te veel werk vond:
https://www.bol.com/nl/p/vegan-easy/9200000075513072/?Referrer=ADVNLGOO002008P-L3RWVUCV3MPCQ-381289777610&gclid=EAIaIQobChMIkdior7aN5gIViON3Ch2huA1mEAAYASAAEgIQYPD_BwE#modal_open

Is wel een heel mooi boek

1 like

Hahah not so easy dus

1 like

ja bewerkelijk vooral maar ze vraagt om wat culinairder.
dit gaat ook over groenten inmaken en sauzen maken enzo

1 like

Ik heb dit boek op m’n verlanglijstje staan, wat vinden diegene die hem al hebben van de recepten die erin staan? Pak je hem vaak?

Oh She Glows - Elke dag

afbeelding

Ohh mijn vriend kwam gisteren thuis met een emmer vegan cream cheese, en het is zo lekker. Maar zo niet normaal veel haha, heb 'm even naast de waterkoker gezet voor scale haha

12 likes

Ja van een of ander vegan bedrijf dat allemaal kaas soorten maakt voor de horeca vandaar alles in bulk, dit was namelijk het kleinste voormaat. En dan heeft die er ook nog 3 moeten kopen, want je moest er minstens 3 kopen haha. Drie emmertjes creamcheese halen… Haha

5 likes

Kende het niet maar beetje flauwe titel. Er zijn genoeg restaurants in Amsterdam die ‘volwassen’ vegan koken.

5 likes