Plantaardig/vegan eten

https://veganchallenge.nl/waarom-is-wol-veganistisch/

Hier staat het één en ander in.

Edit de titel van het artikel is 'waarom is wol NIET veganistisch.

3 likes

Dit filmpje vond ik heel informatief.
Het komt er oa op neer dat doordat wol scheren een productiewerkzaamheid is en er dus vaak oren meegeschoren worden en vlgs mij ook dat de staarten worden geknipt en sowieso worden de schapen geslacht en sterven ze geen natuurlijke dood.
Sowieso heb ik alle vegan nuggets van haar gekeken toen ik net vegan was en heb daar echt veel aan gehad.

1 like

Ohja over kerst.
Ik vier kerst enkel met m’n eigen gezin. Ik maak samen met m’n broer het grootste deel van het menu, ik eet vegan en hij zoveel mogelijk.
Dit jaar maken anderen ook wat gerechtjes en die maken ze ook vegan. We gaan ook weer kaas bij vegan flore bestellen en een grote kaasplank maken.
En de andere kerstdag ga ik met m’n vriend uit eten bij een vegan restaurant :slight_smile:

Edit : ook vorig jaar heb ik met m’n broer gekookt en was alles vegan.
Toen appte m’n neefje wel dat die graag biefstuk wou maar toen heb ik hem gebeld uitgelegd waarom ik graag alles vegan wilde en dat begreep die dus was ook zo gefixt

5 likes

Wat heb je als uitleg gegeven? Ik vraag het omdat ik het aan mijn familie niet uitgelegd krijg.

1 like

Ik heb het heel erg op mezelf gehouden en het was dus 1 op 1 met vooraf al de noot dat ik een vegan menu wou maken en 't in mijn huis was (en m’n neefje is een tijd vega geweest).
Wat ik zei was in de trant van dat ik wilde dat het een fijne kerst voor iedereen was en dus ook voor de dieren, dat die dus niet hoefden te sterven en ik daarom liever niet had dat hij vlees at bij mij en of dat oké was.
Vond die prima hij dacht dus dat het zou zijn neem allemaal je eigen eten mee en dan wou die graag biefstuk maar dit vond die best :).
Nog een sidenote ik heb echt heel veel geluk met mijn familie en daar ben ik me ook van bewust!

5 likes

Voor de mensen met kinderen een vraag. Eten jullie kinderen ook veganistisch, of houden jullie het bij vegetarisch of misschien wel soms vlees?
Mijn zoontje van 2 eet al sinds zijn geboorte vegetarisch en ik haal dus alleen voor hem eieren, yoghurt e.d. in huis. Aangezien ik pas sinds kort veganistisch eet ben ik er nog niet over uit wat nou het beste voor hem zou zijn. Ik neig ernaar om hem zelf de keuze te laten maken als hij oud genoeg is. Hoe denken jullie hierover?

Mijn baby wordt veganistisch opgevoed. Thuis sowieso. Buiten het huis geen vlees. Weet nog niet hoe ik het met ei / melk ga doen. Als hij groot is kiest hij toch wel zijn eigen weg.

1 like

@Saturnus heeft een hele kudde vegan kinderen!

8 likes

Hier vier kinderen die volledig veganistisch thuis eten. Traktaties op school is soms lastig, maar daar doe ik niet zo moeilijk over als er een keer een spekje tussen zit.

Op kinderfeestjes en bij vriendjes thuis houden de ouders allemaal rekening mee en hebben dan iets anders. Een wijs iemand zei toentertijd toen ik strugglede met hoe en wat. Als een kindje een allergie heeft of vanuit geloofsovertuiging iets niet mag eten, of suikervrij eet, ik daar ook rekening mee houd. Uit respect naar de ouders toe wel zo netjes. Dus ja ik verwacht dit ook van andere ouders.

Bij opa en oma ook gewoon veganistisch eten voor de kinderen. Er is zoveel lekker alternatief eten, dus ze komen niks tekort.

De oudste komt nu langzaam op de leeftijd (5 jaar) dat hij dingen begrijpt waarom wij zo eten, maar ook dat hij soms het verschil niet altijd snapt. Ja wij eten ook vegan kaas, lijkt op koeien kaas.
En als hij weet waar dat worstje vandaan komt die de buren eten, ja dan hoeft hij het niet. Maar ja als hij het dan wel wil eten, is dat zijn keuze.

Mochten de kinderen later thuis vlees willen eten, dan hebben ze pech. Wat ze buitenhuis eten, moeten ze zelf weten.

Ik hoop dat tegen die tijd, dat ze nog beter begrijpen waarom we zo eten en dat het überhaupt normaal is om vegan te eten. En dat het juist raar is dat je vlees wil. Dat je extra moet betalen voor vlees ipv extra betalen voor havermelk in je koffie of avocado op je toast.

Maar zo lang ze thuis zijn, bepaal ik wat er op tafel komt. Net als dat omnis bepalen voor hun kinderen dat zij dierlijke producten kadavers :sweat_smile: aan kinderen geven.

Melk hoeven ze sowieso niet, want melk is voor baby koetjes. Dat hebben we er goed ingestampt. Ja wij indoctrineren net zo goed als omnis doen met melk en vlees. I don’t care.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

27 likes

Ik heb geen idee of dit een mythe is hoor, maar ik hoor weleens dat als je heel lang (of nooit) dierlijke producten hebt gegeten dat je lichaam dat op latere leeftijd slechter kan verteren. Is dat waar of is dat lulkoek?

Vind het knap dat jullie zo dicht bij je overtuiging blijven en goed om te lezen dat het op school en met andere kiddo’s ook geen problemen oplevert!

2 likes

Ik heb geen idee eerlijk gezegd.

Ik denk niet dat hier wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan vanaf geboorte aangezien zonder vlees opvoeden relatief nieuw is.
Maar ik ken wel mensen die vegan zijn opgevoed en na 20 jaar vlees gingen eten en daar niets van kregen.

1 like

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik merk dat ik voor mezelf er echt van overtuigd ben dat wat ik doe qua gezondheid het beste voor me is, maar om de een of andere reden twijfel ik erover bij mijn kinderen. Misschien omdat zij nog in de groei zijn, dat ik ergens toch bang ben voor tekorten (wat rationeel gezien helemaal niet zo hoeft te zijn als we gevarieerd eten).
Fijn om te horen dat jullie omgeving hier goed mee omgaat en het niet al te veel moeilijkheden veroorzaakt.

1 like

Wij eten niet vegan, wel vaak vegetarisch. Maar ik zou wel meer vegan willen eten. Hebben jullie makkelijke, laagdrempelige recepten? Ontbijt, lunch of avondeten maakt niet zoveel uit.

Haha ja jij was dat! Al wijze @Mhysa :heart:

Love dit :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Wat ik op mijn opleiding geleerd heb (hbo, opleiding voeding en diëtetiek) klopt het inderdaad dat, als je vroeg begint met verschillende producten aan te bieden zoals pinda en ei, het risico op een voedselallergie verkleind wordt. Nou ben ik niet goed geschoold in voeding bij kleine kinderen, dus ik ga geen advies over dit onderwerp geven. Maar volgens mij zijn over dit onderwerp heel veel verschillende (wetenschappelijke) meningen te vinden. Ik persoonlijk denk dat de onderzoeken allemaal nogal in de kinderschoenen staan wat betreft voeding bij baby’s en allergie.

3 likes

Is dat niet met vrijwel alles zo wat je niet gewend bent te eten? Bijvoorbeeld van andere eten/eetpatronen op vakantie. Er zijn ook series geweest op TLC met mensen met hele rare gewoontes die bijvoorbeeld jarenlang alleen maar pizza aten en daardoor geen gewone agv maaltijd bijvoorbeeld konden verdragen. (Nu wil ik vegan eten natuurlijk niet omschrijven als een rare gewoonte wanr dat bedoel ik dus niet😅)

Maar zal per persoon denk ik ook verschillen hoe gevoelig je er voor bent. Mensen die in tijden geen alchol hebben gehad en op een feestje eens denken waarom ook niet? Hebben soms opeens ook snel last.

2 likes

Ik zoek graag op YouTube easy vegan dinner en dan krijg je een hele berg aan opties. Kan je gewoon kijken wat er tussen zit wat je aanspreekt. Vind zelf pick up limes altijd lekkere dingen hebben die niet zo moeilijk zijn of gelijk tachtig ingrediënten bevatten.

3 likes

Ik zou mijn kinderen 80-95% vegan opvoeden. Ik doe zelf nu 95% (dat stukje keuzevrijheid maakt het voor mij een levenslang vol te houden lifestyle) en mijn vriend ongeveer 80% (die eet kaas en yoghurt).
Ik zal onze kindjes sowieso niet méér dierlijke producten laten eten dan dat wij doen. In het begin hoop ik ze zelf te kunnen voeden met borstvoeding, anders misschien wel flesjesmelk want ik ben er wel van overtuigd dat kindjes dat nodig hebben vanwege de balans van eiwitten en vetten (tot ongeveer 2). Maar dat mag je geloof ik in dit topic niet zeggen. Vlees is sowieso een no-go maar als ze ergens anders een keer wat krijgen waar ei in is verwerkt dan kan ik daar niet mee zitten.

4 likes