Scrambled chickpea als je een blik kikkererwten hebt! Kan je ook nog vegan ‘bacon’ maken als je tempeh hebt met je liquid smoke haha.
Gewoon een klein beetje op een plakje komkommer of op avocado.
Als je kikkererwtenmeel in huis hebt kun je daar ook scramble mee maken.
Ik heb net shakshuka gemaakt en de eieren gemaakt van kikkererwtenmeel, werkt ook goed!
Je kan er trouwens ook omelet mee maken.
En eiersalade is ook erg lekker met kala namak, kan met tofu maar ook met kikkererwten.
Offf carbonara, zoals bijvoorbeeld deze:
En avant garde vegan maakt zelfs hele eieren na: https://www.avantgardevegan.com/recipes/ramen-vegan-egg/
Het wordt ook wel gebruikt in aardappelsalade: https://www.gretchensveganbakery.com/the-best-vegan-potato-salad-recipe/
Oja en ik doe soms een heeeeeel klein beetje in mijn ei mengsel als ik wentelteefjes maak. Soms met kikkererwtenmeel zoals hier:
Maar kan ook met gemalen lijnzaad of chiazaad zoals hier:
Wow omg thanks voor de vele tips, mijn dag morgen gaat helemaal uit vegan ei bestaan geloof ik zo
Ik ben zelf geen veganist, maar vegetariër en mijn vleesetende man had voorgesteld om met zijn (eveneens vleesetende) ouders te gaan eten bij Mr. & Mrs. Watson. Dat is een volledig vegan restaurant in Amsterdam. Heb heel lekker gegeten, vond alle kazen heel lekker, ik had fondue zelfs. Alleen de desserts (brownie en cheesecake) vielen heel erg tegen, vond die helaas erg plastic smaken. Maar we waren allemaal heel enthousiast.
Wat voor vloeistof gebruik jij voor kikkererwtenmeel-scramble of omelet? Ik zit recepten te lezen en zie water, bouillon en melk langskomen dus vraag me af wat lekkerder is
Ongezoete sojamelk maakt het wat romiger dan bouillon. Dus ligt er aan wat je lekker vindt.
Ik gebruik meestal gewoon water. Alleen bij scramble voeg ik op het eind wel eens melk of haverroom of zoiets toe om het romiger te maken.
Ah ja fair, klinkt ook wel logisch haha. Ik heb nog kikkererwtenmeel in huis maar geen plantaardige melk dus ga het denk ik morgenochtend proberen met bouillon en dan eens kijken wat ik er van vind. Ik probeer me ook te herinneren of ik eerder melk door m’n roerei of omelet deed maar heb echt geen flauw idee meer :’)
Edit: @Infidel thanks! Goed om te weten dat het prima werkt zonder melk in ieder geval
Op vakantie maakte ik vaak kikkererwten scramble (kikkererwten prakken en opbakken met edelgistvlokken, kala namak, gerookt paprikapoeder en peper) en dit was echt m’n nr 1 lifehack want erna deed ik het dan in het potje vd kikkererwten en dat namen we dan mee tijdens het wandelen om op brood te smeren!
Ik had gewoon zin dit te delen dus no specific reason
o m g kala namak is geweldig. ZO ei-ig. Gaat echt enorm lekker zijn, die vegan eidooier
Mijn vriend zeikt nu wel heel erg dat het naar ei ruikt
Maar ik moet met zijn bacon geur dealen dus hij accepteert het maar
Vandaag een recept voor vegan worstjes van Gaz Oakley gemaakt uit zijn vertaalde boek. Alleen mislukte het totaal minstens een uur in de keuken gestaan voor niks.
In het recept stond seitan als ingrediënt maar later zag ik op YouTube dat hij tarwe gluten gebruikte , dus nog niet tot seitan bewerkt. Zo jammer! Maar het papje wat het werd smaakte wel heel lekker dus misschien maak ik het nog een keer
Heeft iemand een tip voor vegan geraspte kaas die goed smelt, noot- en pindavrij is en waar echt smaak aan zit (zoals bijvoorbeeld jong belegen)? Het is bedoeld voor pizza. Zie bij de ah alleen geraspte mozzarella (vind normale mozzarella persoonlijk weinig smaak aan zitten) en deze
https://www.ah.nl/producten/product/wi462772/violife-prosociano-wedge
Bij de ekoplaza zie ik wel meer soorten, zou dit een goed alternatief kunnen zijn?
Ik heb zelf geen geld om verschillende soorten te proeven, en ga dit aan anderen voorschotelen haha dus heb graag wat zekerheid
Heb je hier een recept van? Dit klinkt als iets wat ik nodig heb in mijn leven
Die geraspte mozza van violife smelt goed. Ik maak vaak mn eigen :
makkelijk recept
¾ cup sojamelk
1 zakje taartina ( blauwe zakjes in het bakschap van Dr. Oetker)
1 eetlepel citroensap
2 eetlepels gesmolten kokosolie
1/2 theelepel zout
( voor een hartige versie kun je wat edelgist toevoegen)
Optioneel: voeg 1 eetlepel yoghurt toe en laat et 24 uur buiten de koelkast fermenteren voor een intensere smaak!
Optioneel: Afsluitbaar bakje met een ijskoude 3% zoutoplossing klaarzetten
Gooi alles in de blender
Zet een pannetje op het vuur en verhit het mengsel terwijl je goed blijft roeren
Het kan een beetje klonteren maar blijf roeren.Op een gegeven moment lijkt het op kaasfondue.
Zet het vuur uit en stort het mengsel meteen in een bakje óf schep met een ijsbollentang bollen die je in het zoute water laat glijden. Laat afkoelen en zet in de koelkast of vries in.
Kan smelten en stollen.
Eigenlijk doe ik altijd maar wat. Maar vroeger gebruikte ik graag de recepten van Ottolenghi als basis.
En voor het ei meng ik dan gewoon kikkererwtenmeel met water (melk kan ook) en zwart zout. Je kunt er natuurlijk nog andere kruiden bij doen. Ik maak er een soort pannenkoekenbeslag dikte van. En dat giet ik dan in het tomatenmengsel in de pan. Deksel erop en laten garen.
Maar het aaaaallerlekkerst vind ik deze:
Daar maken ze het ei na door mais ‘uit te knijpen’. Het klinkt gek maar het wordt heel lekker romig en zacht. Komt wat mij betreft het qua structuur het meest bij ei in de buurt. Alles met kikkererwtenmeel wordt toch een soort deegachtig.
Hier een filmpje van het recept:
Morgen ga ik een presentatie (inspirational talk) houden over plantaardig eten i.c.m. sport. Heb er helemaal zin in maar ben ook benieuwd of er heftige discussies komen…
Zijn er hier meer meiden die er wel eens over spreken/presenteren? Nog tips?
Bedankt voor je tips, denk dat ik dit keer voor een kant en klaar kaas ga maar wil je recept graag een keer proberen!
Tof!! Voor vleesetende sporters? Ik keek laatst de docu game changers op Netflix, vond ik ook erg inspirerend
Vind deze van EkoPlaza erg lekker! Smelt goed en lekker hartig