Plantaardig/vegan eten

Door banaan kan je baksel klef blijven maar dit recept lijkt me eerder te nat door de melk.
Alsof er melk is gebruikt in plaats van eieren, terwijl die het geheel (in een non vegan baksel) zouden moeten binden. Dat doet melk natuurlijk niet.

De olie zou nog wel kunnen hoor, zou eerder kijken naar een vervanger voor eieren in plaats van de havermelk.

1 like

De olie is gewoon een vervanger voor boter, ik vind het ook altijd verbazingwekkend dat je zoveel vloeibare olie kunt gebruiken maar dat is zoals @Frankie zegt geen probleem!

1 like

Ik twijfel ineens of dit betekent dat het al op is of dat het morgen/van de week gevuld wordt :heart_eyes:

1 like

Hebben jullie tips voor goede vegan kookboeken met veel lekkere en vooral makkelijke recepten? Ik heb een aantal kookboeken (lisagoesvegan, easy Vegan etc.) maar ik merk dat ik vaak maar een paar recepten echt lekker vind.

Misschien kan je appelmoes of zo’n flax egg (“ei” van lijnzaad met water) proberen als vervanger voor eieren als bindmiddel en dan zoals al gezegd wat minder melk.

1 like

Chloe’s Vegan Italian Kitchen!

1 like

Naast de hoeveelheid melk vind ik het ook wel gek dat je zelfrijzend bakmeel moet gebruiken en en een heel zakje bakpoeder. Dat lijkt me een beetje dubbelop.
Ik heb even gekeken in een vegan bakboek wat ik hier heb staan en er staat geen recept in voor een basiscake, maar wel voor deze chocoladecake. Die kun je misschien ook eens proberen. Als je er gewone cake van wil maken kun je de cacao weglaten en iets meer bloem gebruiken.

1 like

Ik heb van de week het e-book van Pick up limes gekocht. Maar 8 euro, maar dan heb je dus wel een digitaal bestand (die je als je wil wel kan printen uiteraard). Vind haar recepten altijd erg lekker en goed te maken.

Koken jullie eigenlijk olievrij? Ik probeer zoveel mogelijk WFPB te eten, maar ergens klopt het niet in mijn hoofd om een voedingsmiddel waaraan toch enkele voordelen zitten volledig te bannen uit de keuken.

edit: en dan denk ik vooral aan olijfolie, avocadolie, …

Whole foods plant based!
Zo onbewerkt mogelijk eten eigenlijk, lukt niet altijd maar de intentie is er. :smile:

1 like

Nope maar ik meet wel netjes olijfolie met een theelepeltje.

1 like

Waarom zou je vetvrij willen eten? De meeste plantaardige olieen heb je toch wel nodig om dingen niet aan te laten branden, en dat is toch wel ongezonder dan olijfolie ofzo zou zijn. Zelf gebruik ik alleen kokosolie echt niet qua vet product, heb altijd geleerd dat vaste vetvormen meer verzadigde vetten bevatten

Omdat het ‘blijkbaar’ toch niet zo gezond is als wordt beweerd? Dat is toch alleszins een terugkerend argument bij de meeste artikels die ik erover heb gelezen.

https://wildgroeimag.be/artikel/waarom-olie-even-slecht-is-als-suiker

mwah ik studeer iets redelijk biologisch en heb de invloed van vetten op de hersenen en gut system vaak bestudeerd, en in mijn literatuur onderzoeken (voor papers enzo en voor examens) komt er eigenlijk altijd uit dat vetten wel gezond en belangrijk zijn voor hersen gezondheid in elk geval (ik studeer neurowetenschappen haha dus ik kan niets zeggen over hoe goed het voor je huid is ofzo). De bronnen in dit artikel zijn ook niet wetenschappelijk en alles is slecht onderbouwd. Drink gewoon geen fles olijfolie en dan zit je wel goed

Ik gebruik trouwens altijd dit:

image

Ik heb echt maar een spray of 10 nodig om dingen normaal te bakken, dat is misschien 2 ml. Dus daar moet je toch wel mee wegkomen, zelfs als je wfpb eet :stuck_out_tongue:

Edit: ik heb t trouwens wel gevuld met iets anders dan olijfolie omdat dat sneller verbrand en carcinogens etc etc. Ben alleen vergeten wat :sweat_smile:

5 likes

Toen ik een paar jaar geleden vegan ging eten was HCLF (high carb low fat) helemaal hip op YouTube en heb ik ook een tijdje geprobeerd om zonder olie te koken (echt naïef en stom van mij dat ik daar niet zelf even wat over op zocht) en ik liet zo vaak dingen aanbranden dat ik denk dat dat ongezonder was haha. Al die Youtubers zijn ondertussen geen vegan meer of/en eten gewoon olie en er zijn ook een heleboel artikelen die zeggen dat olie prima is. Ikzelf heb in ieder geval geen probleem meer met olie, gebruik meestal koolzaadolie om in te bakken en olijfolie voor hummus.

1 like

Ja, ik sta er eigenlijk ook hetzelfde in als jij. Ik gebruik sowieso al geen liters, dus die paar eetlepels zijn wel te doen.
@Leilouka bonnierebecca oa? :grin:

1 like

Ja, ik was vooral fan van bonny inderdaad. Ik ben blij dat ik me nooit aan de 20 bananen per dag heb gewaagd haha.

1 like

Heeft iemand deze zalm geprobeerd? Het lijkt me wel iets om sushi mee te maken.

Dat is wat wateetjedanwel vandaag test (als sushi) naast nog andere producten van VJB! Dus komt vast binnenkort op youtube. Zie haar stories:

1 like