Plantaardig/vegan eten

Hebben ze ook geen jam? Brood met jam is lekker.
Of bij de potten kijken, misschien iets van olijven en soort tapenade fabriceren als je hartig wil?
Ik zeg maar wat hoor heb geen idee wat de prijzen zijn.

Edit: heb een googletje gezet en als je ica supermarkt hebt, kun je online kijken. Ik heb een willekeurige locatie uitgekozen maar je kunt bij zoek intypen “vegan” er staan wel een aantal producten.

Love sushi/poké bowls! Zo lekker met dit weer ook :heart_eyes:

@Boondigga: Mocht je ook geïnteresseerd zijn in mijn recept, bij deze haha! Ik doe altijd dus sushirijst maken, en dan avocado, edamame, komkommer, bosui en krokante tofu (paprika of geroosterde broccoli is ook fijnnn). Maak daarbij een sesamdressing (iets van deze strekking, en dan met Mayolijn natuurlijk) en de tofu marineer ik altijd naar smaak met onder andere rijstazijn, sojasaus, knoflook, gember, ahornsiroop (wisselt altijd een beetje, is maar net wat ik in huis heb) en bak ik vervolgens krokant. En ik hou ook van gewoon sojasaus over mijn bowl, en wat geroosterde sesamzaadjes erover. En dan heb je zoiets als dit:

11 likes

Ja dit geldt voor de grote ICAs in grote steden, wij zijn in een klein stadje nu, is alleen een kleine coop. Hebben ook geen auto. Ik ken Zweden vrij goed dus dacht wel makkelijk vegan te kunnen navigeren maar dat is in deze omgeving toch wat lastiger. We kamperen ook dus dingen als zelf een tapenade maken gaan wat lastig haha. Maar tot nu toe valt het mee, gisteren alleen wat normale yoghurt gehad bij het eten. Had gelukkig in Stockholm wel wat humus ingeslagen en heb ook nog pindakaas bij me.

Ja ik bedoel ook niet echt maken met een recept en een keukenmachine maar meer van roeien met de riemen die je hebt en wat olijvenprakken in een koffiebeker met zout en kruiden kan toch wel. Maar oké ik zal niet meer meedenken.

Oh sorry was niet lullig bedoeld hoor! Bedankt voor het meedenken. Postte hier vooral even omdat ik even m’n hart wilde luchten over hoe lastig ik het vond, maar misschien is dit er niet het goede topic voor.

Ja maakt niet uit hoor. Wilde gewoon graag meedenken en had hetzelfde toen ik in de Ardennen op vakantie was. Gelukkig ben ik een zoetekauw en dat is wel makkelijker volgens mij.
Succes met zoeken en wel aan het eind je bevindingen en tips delen hè :grin:

Deze gekocht bij de tuinen voor 1,55 (wel tweede halve prijs maar heb 1 gekocht)
Vind m niet heel lekker ofzo. Beetje droog en geen sterke smaak. Voor de hoeveelheid kcal van 187 eet ik liever een boterham pindakaas.

Ik heb net deze gegeten, heel lekker. Heb de cranberry versie ook maar nog niet geprobeerd en zie dat er ook een pinda versie is.

1 like

@Yzile had je nog foto van je pokebowl?? ben benieuwd naar die ikea dingen

Die komt vanavond! Gisteren onverwachts buiten de deur gegeten door het mooie weer

1 like

Ja zeker! Gewoon sushirijst maken, en ik doe erbij: mango, avocado, komkommer, wortel julienne gesneden. Dan scheur ik de nori in stukken (de volgende keer wil ik crunchy tempura seaweed gebruiken, dat is zo lekker)! Dan maak ik een sausje met vegan mayo met sriracha of wasabi, alles door elkaar gooien en dan nog lekker een scheut goede sojasaus er over. De volgende keer als ik weer in Nederland ben, doe ik er nog zeewiersalade, radijs dun gesneden door, bosui en sesamzaadjes <3 Ohja en edamame boontjes kun je ook nog doen, maar die vind ik zelf niet zo lekker!

2 likes

ja zo lekker, zo maak ik m ook altijd

@Annie @Radio bedankt! Klinkt heerlijk! Nog nooit sushi rijst gekookt haha dat is toch best lastig?

Ik heb ook pas in een dorpje in noord Zweden gezeten waar de enige supermarkt voor de helft gevuld was met schepsnoep.
Heb vooral geleefd op brood, pindakaas en jam. En verder niet zo heel strikt vegan gegeten. Op vakantie vind ik dat toch vaak lastig.
Maar nu ben ik weer terug en ga ik het weer echt goed oppakken. Dat voelt wel fijn.
Succes en veel plezier daar!

Plus super close-up van die eitjes.

Het was niet een hele sterke smaak maar het was zeker een lekker gerecht en het was erg leuk om te eten. Voegde toch wel wat toe denk ik.

10 likes

Nee joh, valt echt mee, je moet alleen de juiste verhoudingen weten. Vaak staan er instructies op de verpakking, maar online is ook genoeg te vinden!

1 like

Ik heb nu al tweemaal vegan mozzarella gegeten die gemaakt was door de eigenaars van de zaak. Beide keren hadden ze echt die wobbly structuur van een mozzarellabol en ook qua smaak zat het goed. Ik heb al wat verschillende bereidingswijzes opgezocht maar misschien hebben jullie ook goede recepten?

edit: in de meeste recepten wordt tapiocazetmeel gebruikt maar kan ik dit 1 op 1 vervangen door bv maismeel of iets anders?

@anon76889665 help a vegan out!!

2 likes

Tapiocazetmeel is wel echt nodig voor om die rekbare structuur van mozzarella te krijgen.

Dit is het recept wat ik heb ontwikkeld voor een aantal andere veganisten omdat het snel klaar is en de ingredienten makkelijk te krijgen zijn bij de supermarkt.

¾ cup sojamelk
1 zakje taartina ( blauwe zakjes in het bakschap van Dr. Oetker)
1 eetlepel citroensap
2 eetlepels gesmolten kokosolie
1/2 theelepel zout
( voor een hartige versie kun je wat edelgist toevoegen)
Optioneel: voeg 1 eetlepel yoghurt toe en laat het mengsel vóór verhitting 24 uur buiten de koelkast fermenteren voor een intensere smaak!
Optioneel: Afsluitbaar bakje met een ijskoude 3% zoutoplossing klaarzetten. ( das 3 gram zout per 100 graml water)

Gooi alles in de blender
Zet een pannetje op het vuur en verhit het mengsel terwijl je goed blijft roeren
Het kan een beetje klonteren maar blijf roeren.Op een gegeven moment lijkt het op kaasfondue.
Zet het vuur uit en stort het mengsel meteen in een bakje óf schep met een ijsbollentang bollen die je in het zoute water laat glijden. Laat afkoelen en zet in de koelkast of vries in.

Kan smelten en stollen.

3 likes

Dit heb ik gisteren gegeten, echt een aanrader en ook heel simpel. Had er nog guacamole bij gemaakt, superlekker!

2 likes