Plantaardig/vegan eten

Ik heb deze week ook die latte-versie gehad en ik vond die wel echt het lekkerst! En wel voor herhaling vatbaar. :smiley:

Iemand nog ideeen voor vegan ontbijtjes? Ik eet ook geen soya en mis soms echt wel fruit met yoghurt/kwark nu in de zomer. Ik eet voornamelijk crackers met pindakaas of havermout met kokos/amandelmelk en fruit maar wil graag weer even wat anders!

Ik vind de mocha echt zalig! Jammer dat ie wel wat suiker heeft

Zo’n heerlijke sushibowl gemaakt vandaag. En genoeg over voor mee naar werk voor 2 dagen ook :grin:

Laagje sushirijst met rijstazijn, suiker en zout
Gebakken tempeh met rode peper, knoflook, gember, lenteui en 2 el sojasaus
Avocado in dunne plakjes
Wakame salade uit de vriezer (Aziatische toko)
Edamame uit de vriezer (Aziatische toko)
Zalmwortel (rookaroma, citroensap, peper en zout, olijfolie)
Zoetzure komkommer (rijstazijn en suiker)
Voor mn vriend had ik er ook nog een beetje kimchi bij, maar is niet mn favo dus niet bij mijne
Beetje sojasaus erover en klaar!

En alles was super makkelijk te preppen dus denk dat ik ook nog wel wat variaties ga maken met quinoa om vaker mee te nemen naar werk.

Mijn lunchbox voor morgen:

Die van mn vriend (met kimchi ipv sojasaus):

13 likes

Er bestaat ook haveryoghurt, amandelyoghurt en kokosyoghurt. Ik heb zelfs wel eens hennepyoghurt gezien. Geen idee of dat voor jou het idee van yoghurt kan vervangen, maar kan het proberen waard zijn.
Verder misschien overnight oats? Kan je met plantaardige melk maken en je kan er allerlei soorten fruit bij doen.
Of een smoothie. Vind ik in de zomer ook wel eens lekker. Of gewoon een kom granola met melk. Kan natuurlijk ook nog fruit bij. Cornflakes met melk vind ik ook lekker.
In de winter maak ik ook wel eens een crumble die ik dan als ontbijt eet. Maar kan natuurlijk ook heel goed in de zomer. Met rabarber en aardbei. Of kersen. Of abrikozen. Blauwe bessen. Eindeloos veel mogelijkheden.
Of wentelteefjes met fruit. Super makkelijk maar altijd lekker. Ik heb ook wel eens gevulde wentelteefjes gemaakt met jam en een soort zelfgemaakte marsepein er tussen. Ook heel lekker.
Chiapudding. Zijn ook mega veel recepten en variaties voor te vinden.
Oké dat waren zo de eerste dingen die in me opkwamen. Ik denk er nog even verder over na.

5 likes

Chiapudding met haver-, amandel- of rijstmelk, fruit en nootjes/zaden?

2 likes

Ik weet nog iets! Scramble met kikkererwtenmeel. Zijn ook veel recepten van en ik vind het lekker. Voor als je een hartig ontbijt wil.

2 likes

Dank @Infidel en @Kahlo, ben vergeten erbij te vertellen dat ik ook probeer m’n suiker inname te verminderen dus kokosyoghurt valt af en veel ontbijtgranen/granola ook.
Smoothies idd voor de hand liggend maar niet aan gedacht haha, en die wentelteefjes klinken ook erg lekker! Chiapudding krijg ik helaas niet makkelijk weg (stuctuur trek ik niet).

1 like

Pannenkoeken? Gewoon 1 deel zelfrijzend bakmeel, 1 deel melk naar keuze en een snufje zout :smiley:

1 like

Ik heb de vegan pizza margarita van dominos op en vind hem heel lekker! Echt de fastfood feeling. Wel heel vet en zout. Ik had er trouwens extra champignons en ui op laten beleggen anders vond ik hem te saai.
Ik zou het niet aanraden van yeah nieuw lievelingseten iedereen bel nu je dichtstbijzijnde dominos! maar ben sowieso niet echt van de “pizza=life!!1!!1!!!”-club. Zo voor 1 keer per jaar vind ik het prima.

4 likes

Welke vegan snacks kopen jullie op het station?

Patatje met + bamischijf bij Smullers
Quinoa- of couscoussalade van AH
Wrap met hummus en falafel van AH
Pure chocolade (met/zonder hazelnoot) van AH
Satébroodje van AH
Trek, Nakd of Clif van AH
Chipssss

Ik zou naar AH gaan :sweat_smile:

2 likes

Ik vind het zo leuk dat zij vegan mayo hebben!

3 likes

Niet overal :frowning:

Ah dat is dan weer balen. Maar ik vind dit al een mooie stap.

Jaaaaaa! En satésaus!!

2 likes

Ik neem aan dat je op zoek bent naar een geleermiddel, of niet?
Je zou deze kunnen gebruiken: https://www.ekoplaza.nl/producten/product/konfitura-jammaker-gv
Daar is geen suiker aan toegevoegd.

Agar agar zou ook kunnen werken misschien?

Heb ik ook wel eens gebruikt. Ik had toen een lievevrouwenbedstro gelei gemaakt. Was heel lekker. Maar ik vind het altijd zo’n gedoe om de juiste verhoudingen te vinden met agar agar. Maar het kan zeker!

Ik vind het in (kwark)taart prima werken, maar van jam weet ik niks.