Kokosmelk?
Ja gooi ik al in de smoothies.
Nja dan toch maar avocado’s en noten vreten.
Olijven?
Ik zat inderdaad ook te denken aan olijven/tomaten in een goede olie. En anders nog chiazaad, sesamzaad etc maar dat had je denk ik zelf al bedacht?
Even een recept tip, ik heb laatst dit gemaakt om mijn huisgenoten te imponeren: https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/vegan-shepherd-s-pie/
Het was erg lekker! Ik had alleen zoete aardappel gebruikt als bovenlaag, en vond die iets te dik, dus volgende keer gebruik ik minder of mix ik het met normale aardappels. Maar die mix van de kruiden, balsamico en rode wijn, echt zooo lekker.
Soms als ik met mensen praat over dierenwelzijn gebruiken zij als argument dat een boer die ze spraken vertelde dat die koeien savonds staan te springen de schuur weer in te mogen en dus willen ze helemaal niet zo graag buiten zijn en hebben ze het zo slecht niet.
Maar is er iemand die dit kan uitleggen aan me? Is het gewenning ofzo?
(uiteraard heb ik meer argumenten waarom melk en rund slecht is, trouwens ook stom mensen die niet geloven dat een kalf niet bij de koe mag blijven)
Je kan eens gaan kijken bij een boer. Ik denk dat de Nederlandse koeien het best prima hebben bij de boer maar het gaat mij meer om het ingrijpen van de mens in de natuurlijke levenscyclus van een koe en de impact van veehouderij op het milieu.
Ja en dat het ‘relatief oké’ is betekent natuurlijk niet dat het daarmee acceptabel is. Ik houd zelf van heftige vergelijkingen maar bijv. je kind opsluiten in een kelder maar hem wel gezond eten geven en veel speelgoed is niet ineens acceptabel vanwege dat eten en dat speelgoed.
Edit: nu ik dit teruglees lijkt het alsof ik boos op je ben of zo maar ik bedoelde het als aanvulling haha. Zo van: het is best prima, maar in een discussie zou ik dan dit toevoegen.
@Kusjessoldaat Ik heb ook wel eens gehoord dat koeien liever wat beschutting hebben (heggen of bomen) omdat ze zich onveilig voelen in een open vlakte. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze na uren in een open weide graag weer de beschutting opzoeken. Maar pin me hier niet op vast, ben geen koeienexpert
Koeien ervaren al hittestress rond de 22 graden, stallen zijn vaak koeler. Ook is er vaak krachtvoer aanwezig wat lekker is. Daarnaast is een vierkant, homogeen weiland nou ook niet bepaald heel aantrekkelijk voor ze aangezien ze ook wel eens wat beschutting willen hebben.
Dankje! Dus koeien in het echte wild hebben niet per se behoefte aan een stal?
Sommige dieren zijn ook zo doorgefokt, tis ook niet meer voor te stellen dat een kip 6 eieren ofzo per jaar legt, of een koe alleen melk maakt voor zn kalf (ik vroeg me namelijk heel even echt af wie een wilde koe dan zou melken maar dat is natuurlijk niet aan de orde)
Dit vind ik zo naar. Dat laat zo goed zien dat we levende wezens letterlijk gebruiken. Het zijn verdomme geen machines. Getuigt echt van 0% respect voor de natuur wat mij betreft.
Deze link vat wel mooi samen wat er mis is met “onze” melkkoeien, ook al gaan ze graag de stal in en mogen ze vaak in de wei lopen.
Kistkalveren, hoe verpest kan een wereld zijn
‘De koe’ zoals de meeste mensen hem kennen is een gedomesticeerd dier en zodanig gefokt dat het lastig is om te zeggen wat hun natuurlijke leefsituatie zou zijn. Je kan het afleiden van hun voorouder (oeros, uitgestorven) en relatives (wisent etc.), deze leven in bossen en kwelders. Maar als je daar nu de melkkoeien zou plaatsen zouden ze het niet overleven bijvoorbeeld doordat ze nu voedsel nodig hebben met een veel hogere energiewaarde. Maar heckrunderen kunnen dat bijvoorbeeld weer wel.
Dus zoals je zelf al noemde, is het vooral door het fokken en selecteren op bepaalde eigenschappen zo dat daar de manier van houden en voeren op is aangepast. Huidige melkkoeien produceren zodanig veel melk, dat zou veel te veel zijn voor een kalfje en dat zou dan weer leiden tot uierproblemen als dit niet handmatig nog gemelkt zou worden.
Dankje voor je antwoorden, zo leerzaam.
Sowieso heb ik het de laatste weken moeilijk en door zo met mn neus op de feiten gedrukt te worden weet ik weer waarom ik natuurlijk nog steeds geen dieren ga eten.
Ja denk dat we allemaal wel van die periodes hebben. Ik heb zoveel gehuild om alles. Maar nu zit ik meer in een soort positiviteit-en-dingen-aan-het-rollen-brengen-flow, of zo.
Weet iemand goede recepten voor baksels die vegan, glutenvrij en notenvrij zijn? Ik bak af en toe wat voor collega’s maar als ik mijn bestaande vegan recepten aanpas naar glutenvrij dan valt het allemaal een beetje uit elkaar
Is dit niet heel eenvoudig glutenvrij te maken?
Volgens mij houdt valt deze ook uit elkaar zonder gluten( gluten houden het deeg elastisch en samen)
Ik dacht je vervangt de bloem voor glutenvrije bloem en klaar is Kees
Sorry, ik heb er echt 0,0 ervaring mee.