Plantaardig/vegan eten

Ik was er op zaterdag en vond het echt leuk! Eten was vrij duur inderdaad maar dat had ik ook wel verwacht. Heb van die zeewierbacon gekocht, praatje van Janneke van der Meulen bijgewoond en m’n vriend heeft matchapoeder gescoord. :smiley: Vandaag wil ie nog even langsgaan voor de deal van Rude Health. :stuck_out_tongue:

Ik heb m vanmiddag gemaakt! Super lekker!

8 likes

Ja zo lekker! Bolletje bananenijs erbij mmmm. Nu alleen nog discipline opbrengen om niet de hele taart alleen in 1x op te eten haha

1 like

Ik ga woensdag een creatie bakken.
Ik ga deze taart maken https://wateetjedanwel.nl/vegan-frambozen-tiramisu/ maar dan met de cake volgens dit recept i.p.v. haar recept
https://www.exceedinglyvegan.com/vegan-recipes/baking-desserts/vegan-jaffa-cake-cake-giant-jaffa-cake en als plantaardige olie de koolzaad olie van Ikea met botersmaak gebruiken.
Hoop dat mijn oventje het aankan. Ik heb ook de kcal per portie berekend voor de geïnteresseerden ervan uitgaande dat je met 4 personen ervan eet: 549
Hahaha oeps maarja verjaardagsontbijt, moet kunnen toch.

3 likes

Klinkt goddelijk!!! Perfect verjaardagsonbijt inderdaad! Laat je weten hoe t is gelukt?

Ik had ook de zeewierbacon!

En die taarr ziet er super lekker uit! Ik ben er achter dat die falafal van garden gourmet met spinazie eigenlijk nog veel lekkerder ia dan normale! Haha

Oh wat leuk! Daar ga ik eens heen!

Edit; zie nu pas dat ik reageerde op een heel oud bericht :upside_down_face:

Haha! Ze hebben het nog steeds hoor :grin: op hun Facebook kondigen ze het aan!

Dit begrijp ik niet helemaal :redface: Ik ben niet van de vegan police, maar plantaardig en vlees?

1 like

Met het gevaar dat ik nu wél als de vegan police klink: volgens mij, of laat ik zeggen voor mij, is plantaardig ‘Niet dierlijk’. Plantaardig definiëren als ‘ook een beetje dierlijk’ staat voor mij gelijk aan een vegetariër die vis eet. Helemaal prima, eet je vis of ander dier, maar noem jezelf geen vegetariër. Dit zorgt voor verwarring en definitievervaging.

10 likes

Ik heb vorige week bloed laten afnemen en ik zie net op de portal van de praktijk dat mijn B12 te laag is, de rest is van wat ik kan zien allemaal groen! :tada:

2 likes

Wat goed dat je over t algemeen plantaardig eet! Wat is je motivatie geweest om daarop over te stappen? En waarom eet je nog steeds vlees af en toe? Zoals @Keukenkastje zegt, snap ik het ook niet 100%. Maar natuurlijk sowieso goed dat je er mee bezig bent, en ook fijn dat je vriend mee doet! Lukt het afbouwen van vleesconsumptie? Mij hebben toen der tijd, vleesvervangers daar goed meegeholpen! Low carb en plantaardig, lijkt me trouwens wel soms lastig! Heb je fijne receptjes etc?

1 like

@anon69702710 ik ben ook wel benieuwd hoe low carb en plantaardig eruit ziet! Ik heb mijn eten de afgelopen dagen ingevoerd in zo’n app en ik kom juist op high carb uit iedere keer haha.

Ah oke nu snap ik t al een stuk beter! En merk je ook daadwerkelijk veel verschil nu je meer plantaardig eet? Ben heel benieuwd naar wat je dan bijvoorbeeld op een dag eet. Want ook ik kom juist altijd op high carb uit. Op zich niet zo erg, maar ook wel goed om soms wat meer low carb te kunnen eten misschien inderdaad!

Ah oké! Eet je dan voornamelijk veel vetten, avocado’s en noten etc? En geen fruit? Wat eet je dan bijvoorbeeld voor ontbijt? Sorry zoveel vragen, maar ben oprecht nieuwsgierig. Hoop niet dat je t vervelend vindt!

Ik zou niet zo goed weten wat het doel is van deze post. Als je advies wil over het vervangen van bepaalde producten voor dierlijke producten voor plantaardige producten zou je het denk ik beter “los” kunnen vragen zonder te vermelden dat je wel vlees eet, zoals “weet iemand een goede vervanger voor product x?”. Want in een vegan topic vind ik het niet passen als iemand wel de maximale aanbevolen hoeveelheid vlees consumeert.
Dit voelt voor mij een beetje als “ik ben nu 3 jaar alcoholvrij afgezien van drie glazen wijn per dag!” ofzo. Het klopt niet echt.
Ik bedoel niet te zeggen dat je hier niet mag posten maar ik zie ook niet echt een vraag in je post(s) dus vraag me af waarom je hier vermeldt dat je vlees eet. Ik denk dat het sympathieker over zou komen als je dat gedeelte gewoon weg had gelaten, want iedereen mag eten op zijn eigen manier en bijdragen aan het milieu is altijd goed natuurlijk!
Ik bedoel deze post echt niet verkeerd maar ik wou het toch even benoemen.

12 likes

Wat goed! Sorry als ik bot over kwam, dat is niet de bedoeling. Ik ging gisteravond uit eten en moest weer uitleggen dat een vis geen plant is. Ik vertel met alle plezier over veganisme en wat en waarom ik zo eet en leef, maar dit soort vragen komt mij onderhand wel de strot uit. Dat je als niet-vega(n) niet direct aan gelatine en bijenwas denkt begrijp ik helemaal, maar je weet toch verdorie wel wat een dier is en waar melk en kaas vandaan komen, zeker als je in de horeca werkt.

Goed, adem in, adem uit. Hierdoor was ik vanochtend wat lichtgeraakt :grimacing: Maar ik vind het fijn om te lezen dat jullie steeds meer plantaardig eten! Wat betreft trainen en spiermassa, daar hoeft je vriend zich echt geen zorgen om te maken. Ik ben ook een sport freak en bij mij is er alleen maar massa bijgekomen. En ik herstel sneller, waardoor ik meer kan trainen. Maar ik ben wel team koolhydraten :yum: Ik heb ook pcos, maar gelukkig een lichte vorm dus ik heb er weinig last van. Maar als ik het zo lees heeft je vriend de voordelen al ondervonden :muscle: Misschien vindt hij het leuk om Jeremy Reijnders (fitste man van NL) en Jon Venus te volgen. Voor de volledigheid zal ik even beeldmateriaal toevoegen :heart_eyes: :drooling_face:

Met soja is overigens niks mis. Ik vind dit een duidelijk document: Soja . Je kunt ook goed zonder, maar ik vind het als krachtsporter een ideale eiwitbron. Zonde om nodeloos te laten liggen.

Veel succes met alles!

3 likes

Ik heb al weleens eerder gereageerd in dit topic, maar ik had al eerder besloten om na de vakantie helemaal vegan te gaan (at denk ik eerst 75 procent plantaardig). Dit is dag 4, het gaat me wel makkelijk af omdat ik al veel gerechten ken. Ik ben een aantal maanden geleden lid geworden van de vegan facebook en dat vind ik wel heel fijn, zo heb ik de afgelopen maanden zoveel kennis gekregen over producten en gerechten waardoor het veel makkelijker is. Van de ene op de andere dag van omnivoor naar vegan gaan had ik denk ik echt niet gekund.

Mijn vriend doet ook bijna helemaal mee. Ik denk dat hij niet alle ingrediënten gaat checken, maar alleen maar plantaardig eten in huis halen vindt hij helemaal prima. Van gewone yoghurt naar soja, geen probleem. Dat scheelt wel een heleboel.

Zelf ging ik gisteren wel meteen de fout in door snoepjes aan te nemen op werk, toen ik ze in m’n mond had dacht ik ‘shit gelatine’. Maar daar leer ik weer van. Ik moet wel echt gaan opletten denk ik op wat ik eet, want ik heb de hele dag trek en ik eet ook best wel vette dingen voor mijn doen maar dat kijk ik nog wel even aan.

6 likes

Nou, ik vond het echt heel leuk eigenlijk. Heb lekker veel gegeten :pig: en mn vriend (niet per se bewust met plantaardig eten) heeft ook genoten.

Heb los van eten daar, niets gekocht. Wilde graag de kaarsen kopen, maar bweh die stonken. Ik houd het voor nu maar bij mn kaarsen van brandt. Iemand nog aanraders voor kaarsen die nietvan bijenwas zijn.

2 likes

Ik ga straks aloo gobi (aardappel bloemkool) maken:

Heb het al eerder gemaakt en het is lekker, vegan en je hebt er vrij weinig voor nodig :broccoli: :broccoli: :broccoli: :broccoli: (er is geen bloemkool emoji)

14 likes