Plantaardig/vegan eten

Begin in dit topic aub NIET over dat vlees eventueel belangrijk is. Dit is een van de weinige plekken waar deze discussie niet gevoerd hoeft te worden. Doe dat ergens anders, bedankt.
@anon69702710

14 likes

Ooh hee dat wist ik niet. Ga zeker eens kijken voor kaarsen.

Ik was even vergeten te zeggen dat ik geurkaarsen bedoelde:redface: maar die heeft hema vast ook wel. Maar heb nu alweer de lavandel van Brandt dus besteld :heart:ļø

1 like

Het is echt super fijn dat je steeds meer plantaardig eet en top dat je meer info zoekt! Alleen je begrijpt toch wel dat het niet zo handig is om in een vegan topic te verkondigen dat je een halve kilo vlees per week eet omdat dat nodig zou zijn?

2 likes

Weet je om welke ā€˜dingen’ het gaat?

:frown:

Eens met @Dombo. Ik weet niet van wie je het advies kreeg (gynaecoloog?) maar ik zou voor voedingsadvies naar een diƫtist (geen voedingsdeskundige) gaan met kennis van veganisme.

IJzertip van de dag: Roosvicee Ferro!

5 likes

Ik hoop dat je je nu verkeerd uitdrukt anders zou je eerst 700 gram vlees per dag eten, dat is zelfs met een keto dieet nog erg veel volgens mij.

Edit: verder heel goed dat je bezig bent met een vegan lifestyle, ik denk dat icm pcos dit ook het beste werkt (mascha en teske beamen dit volgens mij ook allebei maar verder weet ik niet zoveel van pcos)

3 likes

Ze zegt 500 gr per week

Ze zegt dat ze dat nu eet, en dat dat 90% minder is dan ze eerst at. Ik vermoed dat ze het verkeerd benoemt maar ik mag dat toch wel aanwijzen?

1 like

Oh wacht ja ik had de 90% som niet gemaakt, sorry

https://www.dumpert.nl/mediabase/7494053/b4811952/anti_veganist_bij_vegan_food_festival.html
Hebben jullie dit al gezien? Ik hou van Dumpert (guilty pleasure :stuck_out_tongue: ), maar vegans worden over het algemeen best wel uitgekotst. Nu vind ik de reacties echt heel erg meevallen en vinden de meeste reaguurders deze man ontzettend sneu die de veganisten met rust zou moeten laten. Ik merk toch wel dat de publieke opinie langzaam veranderd en dat veganisme steeds een heel klein beetje normaler wordt :slight_smile:

2 likes

Ja en vooral als je tussen de 2300-2700 kcal per dag mag kun je ontzettend veel uit plantaardige voeding halen.
Als je tussen de 1300-1700 zit bijvoorbeeld wordt het al lastig omdat bijvoorbeeld noten, die heel veel gezonde eiwitten en vetten bevatten, erg kcalorierijk zijn. Hetzelfde geldt voor avocado’s en andere lekkere dingen. Dan is dierlijk eten kcal technisch soms ā€œgunstigerā€ omdat je met kip of kwark inderdaad veel eiwitten en weinig kcal/carbs kunt binnenkrijgen. Ook is vlees natuurlijk zonder koolhydraten. Dat wordt plantaardig wat lastiger maar is zeker te doen.
Als je ruim ā€œcalorieenbudgetā€ hebt is het nog leuker en makkelijker om vegan te eten denk ik :grin:

Over bloedwaarden/bloedsuikerspiegel. Een vriendin van mij heeft mee gedaan aan een vegan challenge een jaar ofzo geleden. Ze at daarvoor nog alles, en is toen dus voor een maand vegan gaan eten (waarna ze volledig vegan is geworden yaaay!). Ze hebben toen op de eerste en laatste dag van de challenge allerlei metingen gedaan, waaronder bloedwaarden. Ennnn, haar bloedwaarden waren er dus onwijs op vooruit gegaan na nog maar 1 maand vegan te eten!
Ook @anon69702710

3 likes

Ik snap helemaal dat je dit vooral schrijft om @anon69702710 een handje op weg te helpen en dat vind ik lief en ik hoop dat @anon69702710 er wat aan heeft, maar ik wil toch even zeggen dat ik het best naar vind dat er in dit topic over lijken van bruut vermoorde dieren gepraat wordt in termen van ā€œgunstigā€ en weinig kcal etc… Ik zou toch willen vragen om dit soort gesprekken even te verplaatsen naar een ander topic of een privĆ© conversatie. Thanks.

2 likes

Weet iemand wanneer de SharpSharp taartjes bij de Albert Heijn komen? Ik vind die zoooo lekker maar niet in de buurt.

2 likes

Nou je kan wel thanks schrijven maar ik ga dat helemaal niet doen. Ik belicht gewoon een andere kant of gedachte van veel mensen. Sorry hoor maar je doet net of door het noemen van het woord vlees of zuivel de duivel in hoogst eigen persoon je ziel overneemt. Ik heb het woord ā€œgunstigerā€ toch tussen aanhalingstekens gezet en voedingswaarden zijn gewoon feiten. Ik zal de volgende keer wel spoilers gebruiken voor de stukjes tekst die eventueel niet uitsluitend negatief zijn over het eten van dierlijke producten, maar je moet ook begrijpen dat een beetje inlevingsvermogen in hoe andere mensen denken je ook kan leren welke barriĆØres ze ervaren om (nog) niet plantaardig te gaan eten. Zo kun je elkaar toch veel beter helpen en inhoudelijk adviseren en zo meer mensen plantaardig laten eten dan door er zo’n taboe van te maken?

@influencer bij ons hadden ze ze wel in de Albert Heijn maar zijn nu weer weg! Misschien werd het niet verkocht of was het iets tijdelijks? Zonde heb ze niet kunnen proeven.

9 likes

Huh wow ok. Ik geef juist aan dat ik helemaal begrijp waarom je het doet en dat ik dat lief van je vind etc? Er zijn hier alleen nogal wat mensen, waaronder ik zelf, die echt heel erg veel moeite hebben met / ethische bezwaren tegen de manier waarop dieren worden misbruikt? Lijkt me nogal logisch dat in een vegan topic je daar iets genuanceerder mee om mag gaan. Spoilers zijn prima. Dit topic is meer voor het kletsen over vegan / plantaardig eten (althans zo wordt het vooral gebruikt) en dan lees ik serieus liever niet over hoeveel kcal een gemarteld en vermoord kippenlijk wel of niet is. Zo’n gek verzoek is het toch niet?

1 like

Ja okƩ, ik geef je ook gelijk dat ik mijn laatste post anders had kunnen opschrijven en die eerste zin was niet aardig. Excuses daarvoor maar voelde een beetje als censuur.
Het zijn ook niet mijn gedachten die ik in mijn eerste post verwoorde. Ik vind dat niet gunstig om te eten, bah moet er niet aan denken en zou het niet eens doorgeslikt krijgen.
Maar volgens mij zijn het wel veel voorkomende gedachten en die ā€œmogen er zijnā€ om het even in flow-stijl uit te drukken. Door die gedachten niet te erkennen kunnen ze ook niet veranderd worden denk ik.
Maar spoilers lijkt me een goede oplossing!!

2 likes

Dankjewel. Ben helemaal voor informeren en hoop echt dat we juist op die manier mensen kunnen bereiken! Alleen de manier waarop viel een beetje ongelukkig bij me, ik kan er gewoon niet meer zo goed tegen als mensen zo over dieren / vlees praten. Steeds minder, merk ik zelfs, want eerder had ik er niet zoveel moeite mee…

Anyway, @anon69702710 ik heb een handig boek Vegan For Her en zal binnenkort eens kijken of daar iets in staat over PCOS!

2 likes

Ik heb er ook moeite mee als collega’s bijvoorbeeld dingen zeggen als ā€œlekker, biefstukā€ en zeg vaak perongeluk of uit automatisme gatver of ew net zoals wanneer iemand een plaatje van een drol laat zien ofzo. Vind het ook steeds minder leuk om met mensen om te gaan die heel veel dierlijke producten eten, vind het echt zo dom en geen zin om daarmee geconfronteerd te worden idd.

3 likes