Plantaardig/vegan eten

Maar misschien zien jullie het verkeerd? Dit topic is ook niet bedoeld om vleeseters te bekeren of ze welkom te laten voelen etc. Alleen eindelijk een plek voor veganisten waar ze geen rekening hoeven te houden met mensen die andere denkbeelden hebben. Een plek waar ze niet altijd uit hoeven te leggen dat ze een vegan burger eten, maar waar dat vanzelfsprekend is als ze het over een burger hebben. Daarom kom ik hier ook voor tips, maar houd ik me verder juist wat afzijdig om ze ook dat gevoel te gunnen. Dat je niet overal voorzichtig hoeft te zijn met je denkbeelden zodat vleeseters mogelijk beledigd raken.

19 likes

Ik heb nergens zien staan dat dit de bedoeling van het topic is, en ik zou ook eigenlijk niet weten waar ik anders terecht moet voor tips of recepten? Dus prima als mensen dit als de bedoeling van het topic zien, maar dan sluit je denk ik meer mensen uit dan als je het iets meer openstelt voor iedereen die plantaardig probeert te eten.

Ben het overigens met je eens dat vleeseters niet beledigd moeten raken door vegan denkbeelden (we zitten tenslotte in het vegan topic dus inderdaad niet de plek om discussies aan te gaan waarom zuivel wél goed zou zijn wat mij betreft) maar ik vind ook dat de vegan mensen hier wel íets meer open zouden kunnen staan voor mensen die het op een respectvolle manier willen proberen

edit: de kracht van dit soort bewegingen is wat mij betreft jĂșist mensen omarmen die het willen proberen maar niet zo goed weten hoe. In het feminisme of white privilege topic zijn er ook altijd hele fijne discussies waarin mensen zich kwetsbaar op durven te stellen dat ze ook nog niet alles goed doen. Dat is toch juist fijn?

1 like

Dankje, precies dit!
Ik zou ook graag weer een vegan discussie topic zien

Proberen is best maar praten over de voordelen van vlees eten of ĂŒberhaupt benoemen dat je vlees eet is niet voor dit topic.
Mensen hier zien daarbij letterlijk de kip voor zich die je eet, inclusief alle nare beelden van zijn leven en het slachthuis.
En het is juist zo fijn dat hier niet te zien.
Er posten hier zat mensen die niet vegan eten maar die dat gewoon niet benoemen en das beter.

3 likes

Ja precies. Je kunt in elk topic verkondigen hoeveel vlees je eet en hoe lekker en goed dat is, maar alsjeblieft niet hier. Die zou een veilige plek moeten zijn.

@crazyplantlady jouw opmerking over pulled jackfruit is echt een ander verhaal. Fantastisch dat het naar vlees smaakt, good job. Ik heb niks tegen de smaak van vlees. Ik ben gek op ham en zou dolgraag een goede imitatie willen eten. Om met jouw woordkeuze mee te gaan: de smaak van vlees is niet de duivel, de voedingswaarde ook niet, maar het gebruik is dat voor mij wel. Je doodt geen levende, voelende wezens voor jouw genot, gemak of gezondheid.

Voor tips kan iedere vleeseter of vegetariër hier wat mij betreft gewoon terecht, graag zelfs. Maar let op je formulering.

2 likes

Ja, ik denk dat Bunny het goed verwoord heeft.
Als ik voor mezelf spreek vind ik het prettig om een groep/topic te hebben waar veganisme even de norm is en waar we bepaalde onderwerpen anders behandelen dan in het echte leven. Daarom is dit in vergelijking met de rest van het forum wel een plek waar voor niet vegans misschien heftigere reacties komen. Veel mensen hier vinden vlees eten een zeer negatief iets, inclusief ikzelf en in ons dagelijks leven worden we constant doodgegooid met opmerkingen van niet-vegans over onze keuzes, gezondheid en whatever. Waaronder opmerkingen dat veganisme schadelijk zou zijn voor onze gezondheid (of eventuele kinderen). Als je hier dan binnenkomt met “ik eet plantaardig behalve 500 gram vlees per week omdat dat goed voor je is” (wat een flinke hoeveelheid is btw, toch ruim 14 kippen per jaar) dan kun je verwachten dat mensen erover gaan vallen.

Ik denk dat goed is om het vegandiscussie topic weer te openen voor dit soort situaties en dat we hier gewoon een rustig plekje hebben om even in onze veganbubbel zitten om tips en ideeen uit te wisselen zodat de mensen die gewoon taartrecepten willen delen dat kunnen zonder midden in een discussie te belanden.

12 likes

Bedankt @Kusjessoldaat! Kan die discussie daarheen, misschien de berichten verplaatsen mods :grin:? @Lula @Nescio @anon25548216

2 likes

Is er al een topic? Anders moet je dat even aanmaken en dan verplaats ik straks alles daar heen!

1 like

Ik denk dat alles al gezegd is en iedereen verwoordt het netjes en respectvol! Natuurlijk mag iemand die niet 100% plantaardig heet hier ook mee posten! Dat werd ook gewoon gezegd tegen kae maar laat dan gewoon achterwege wat je allemaal eet dat niet vegan is en stel je gerichte vragen hier, iedereen helpt wel graag hoor denk ik.
Dit is een leuk topic voor iedereen en dat moet het ook blijven.
Ik heb ook wel eens gepost dat ik de gangmakers té lekkere koeken vindt en ze een keer heb gekocht ONDANKS dat ze niet vegan zijn (zit ei in) en dat ik daarmee struggelde. Werd toen niet op gehaat hoor maar kreeg gewoon tips en argumenten. Precies wat ik nodig had en ik maak nu de koeken zelf helemaal plantaardig :grin::grin:
En @crazyplantlady voel je vooral niet weggejaagd. Als je bijvoorbeeld hier post “ik zou graag iets meer plantaardig willen eten, heeft iemand een suggestie hoe ik daarmee kan beginnen?” zou je echt tips krijgen, dat is hier ook al vaker gevraagd! En je kan ook altijd naar het topic van @anon76889665 gaan voor specifieke gerechten.

3 likes

Hallo, lever je die koeken al?? :drooling_face:

Ja dat is goed! Waar ergens in Nederland woon je? Als je ergens in de buurt van het midden woont wil ik best een batch voor je bakken :grin:

1 like

Niet echt in de buurt van het midden. Heb je toevallig een recept dat je wilt delen? Ik wil ook graag roze koeken maken.

Je kunt Googlen op vegan Jaffa cakes. Dan vind je recepten! Roze koeken heb ik nog nooit gemaakt maar dat is dezelfde soort cake bodem alleen dan maak je roze suikerglazuur. Dat is heel makkelijk met wajang boter, poedersuiker en een rode plantaardige kleurstof krijg je door er een paar frambozen door te doen. Of frambozen concentraat. Want je wil geen pitjes in je glazuur.

Ja is er, heeft @Kusjessoldaat gemaakt

Mmmm lekker zeg! En nog gefeliciteerd ook!!

heeft er iemand lidl tips?? ben er nog niet zo in thuis maar probeer ook zo veel mogelijk vegan te eten so help a rookie out

De filetlapjes van het bbq assortiment zijn lekker! De sojamelk is lekker en goedkoop en ze hebben ook een ongezoete variant die goed werkt voor bakken en de vossenkopsnoepjes lijken heel erg op de snoepjes van Katja maar zijn vegan!

2 likes

thanks! ja het vleesvervangers assortiment heb ik in zijn geheel al gehad geloof ik! en ook de (ongezoete) sojamelk heb ik altijd! ik snoep eigenlijk niet maar denk dat ik ze wel in huis haal voor als iemand (of ikzelf) iets wil.
ben meer van het hartig snaaien, heeft iemand daar tips voor? geen chips haha

Macadamia noten van de lidl, kost wel een klein fortuin.
Verder vind ik de hummus vd lidl de lekkerste die er is!

2 likes

Zoute sticks en cassave kroepoek!

1 like