Plantaardig/vegan eten

Niet van de lidl wel van de aldi:
deze crackers “pizzini” genaamd, de tomaat olijfolie heb ik gekocht en vond ik heeel lekker. de andere heb ik de ingredienten niet van bekeken omdat ik al wist dat ik de tomaatolijfolie wilde maar misschien zijn die ook vegan.
https://nl.aldi.be/aldi_pizzini_48_5_3208_35026.html

alleen is niet in vaste aldi assortiment (volgens mij? vind altijd beetje onduideijk haha) maar ik ben in twee aldis geweest en lagen echt nog veeeel dus misschien is het wat voor je

1 like

Hahaha ja dit heb ik ook zo erg! Ik hoop dan ook altijd dat het mensen zijn die iets nieuws uitproberen (aka vleeseters die dan toch ook vega willen gaan) en dan wil ik het goede voorbeeld geven door veel te kopen😂

1 like

Moest hier aan denken toen ik dit vond tijdens een van mijn Google sessies: https://saltedplains.com/vegan-peanut-butter-pie-gluten-free/
Helaas totaal niet noten vrij maar alsnog wel iets wat ik even wilde delen :drooling_face:

1 like

De pretzels van de bake off!

Mijn lidl heeft geen bake-off :frowning:

Ik heb de afgelopen week alleen maar plantaardig gegeten en ik heb alles bijgehouden in zo’n app. Maar ik vind het dus best wel lastig om aan m’n eiwitten komen? Het lukt iedere dag net, maar dan dus wel doordat ik zie van, oh ik kom nog tekort dus ik moet even iets van sojayoghurt nog eten of zo. En ze zeggen toch ook dat je, wanneer je je eiwitten uit plantaardige bronnen eet, er meer van moet eten? 1,5g per lichaamsgewicht i.p.v. 0,8g dacht ik. Omdat je lichaam het minder makkelijk opneemt. Ik zit wel iedere dag over m’n koolhydratenlimiet heen. Ik google me rot naar dingen waar van nature veel eiwit inzit, maar alles is ook hoog in carbs, behalve tofu en dat is prima maar ik wil het wel een beetje afwisselen en dat nu niet iedere dag gaan eten.
Heeft iemand tips? Iets dat ik over het hoofd zie?

Het eiwitten doel is zoiets vaags, omdat er niet 1 richtlijn voor is maar het per land verschilt. Ik sport zelf niet echt en heb er wel vertrouwen in dat ik voldoende eiwitten eet terwijl ik dat doel niet haal, omdat ik denk dat dat doel te hoog is. Zelfde met koolhydraten, ik geloof wel in high carb low fat eten dus vreet zoveel koolhydraten als ik zelf wil. Denk dat die 2 dingen toch anders liggen.

Ik vond het zelf ook heel lastig, had mijn dieet er al flink op aangepast maar dan nog lukte het me vaak niet. Ik sport zelf best veel dus wil er iig naar streven de normen te halen. Ik vul nu aan met plantaardige eiwitshakes van Orangefit. Alpro soja go on vind ik ook een fijn product.

@Kusjessoldaat ja ik probeer iig de richtlijnen van Nederland gewoon aan te houden. Die richtlijnen zullen niet voor niets zo opgesteld zijn denk ik dan maar. Misschien naïef, maar ik vind voeding en wat nou gezond is en hoe je nou moet eten al lastig genoeg. Waarom denk je dat het doel te hoog is, omdat het in andere landen lager ligt of?

@anon81733682 ahja ik vond net deze: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/pulsin-pea-protein-isolate-60006969?skuid=006969, maar ik ga ook even kijken naar Orangefit!

He, die hadden een standje vandaag op Vegan Summ3r Fest. Is Orangefit een beetje drinkbaar?

Ik kocht van de week drie zakjes om te proberen, dat kan via de website en is goedkoper dan gelijk een grote zak. Gisteren chocola geprobeerd, in de blender met banaan. Is te doen, niet heel vies, in een drie grote slokken naar binnen. Ik houd niet zo van de smaak van eiwitpoeder maar ik krijg anders echt te weinig binnen op een sportdag.

1 like

Wat stom dit. Ik studeer voeding en dacht in eerste instantie toen ik dit las dat 1,2 gram per kg lichaamsgewicht wordt aangeraden voor veganisten, maar zit nu te twijfelen of dat de richtlijn is voor vegetariërs en dat 1,3 dan wordt aangeraden :thinking:… Heb dit echt 1000x moeten leren maar weet het niet meer zeker haha.
Hoe dan ook, wat voor producten eet je zoal? Je zou bv in plaats van witte rijst quinoa kunnen eten. Of een aantal andere dingen van dit plaatje:

4 likes

Oh zou zomaar kunnen hoor! 1,5 dacht ik, maar 1,2/1,3 zou kunnen. En er zijn ook weer andere bronnen die juist zeggen dat je een bepaald percentage moet aanhouden :rofl:.
Ik eet veel peulvruchten, volkoren producten, groenten en fruit, soms ook wel noten tussendoor maar dat zou wel meer kunnen misschien want vetten heb ik meestal aan het eind van de dag wel over… Sojayoghurt eet ik soms tussendoor en ik doe ook vaak als ik bijvoorbeeld soep eet er een handje rode linzen ingooien zodat er wat extra eiwitten inzitten. Van rijst eet ik zilvervliesrijst.
Ik denk dat ik gewoon maar wat extra noten moet eten? Of wat van die zaden enzo door m’n havermout gooien 's morgens. Thanks!

Ja vind ik wel. Ben niet kapot van de vanillevariant maar aardbei en (met name) chocolade wel. Het heeft wel een soort kenmerkende smaak waar ik eerst een beetje aan moest wennen, vind het moeilijk te omschrijven, maar inmiddels vind ik het echt lekker :slight_smile:

2 likes

Ontdekking van vandaag: vegan puddingbroodje

recept

Voor 4 stuks
Pakje beschuitbollen van de AH
30 gram custardpoeder (dr Oetker)
30 gram suiker
500 ml melk
Poedersuiker
(Optioneel jam als je een baas bent)

Suiker en custardpoeder mengen.
3 eetlepels melk erdoor.
Rest van melk in een pan goed heet laten worden
Custardprutje erdoor roeren
Blijven roeren tot het kookt en 3 minuten laten doorkoken(roerend)
In een schaaltje laten afkoelen.
Beschuitbol door midden, pudding ertussen en eventueel de jam
afpoeieren en opeten

17 likes

Ja, een handje noten kan wel :slight_smile: Als je soja yoghurt eet kun je er ook wat chia zaadjes door heen gooien. Of chia pudding maken! Heb ff snel een receptje gezocht: https://www.eatingbirdfood.com/basic-chia-seed-pudding/ (negeer de honing in dit artikel ofcourse :slight_smile: )
Ook zou je nog bij een vegan body builder, zoals Jon Venus, kunnen kijken wat zij zoal eten en daar wat tips uit halen!
Verder is het heel goed dat je je voeding bij houdt in een app, maar ik zou als ik jou was je niet te blind staren op cijfertjes in een app. Je hoeft namelijk niet iédere dag de richtlijn te halen ^^ Je kan de ene dag dag wat minder eten (waardoor je wellicht niet alles haalt) dan de andere dag. Dat maakt echt niet uit en je lichaam kan daar goed mee omgaan, als je over het algemeen maar geen tekorten krijgt natuurlijk! Verder komt eiwit tekort in de westerse wereld haast niet voor, dus maak je iniedergeval niet te druk!

2 likes

@anon53054661 Ja, ik vind het dus ook heel moeilijk om aan voldoende eiwitten te komen! Ik houd zelf 1 gram per kg lichaamsgewicht aan, maar zelfs dat vind ik nog lastig.
De AH heeft kikkererwtenpasta, de textuur is iets anders dan normale pasta, maar er zit veel eiwit in. Dus dat is een tip als je een keer geen zin hebt om uitgebreid te koken maar toch aan je eiwitten wil komen.

1 like

@Chipss

Ah dank voor alle tips!!! Chia pudding heb ik wel een keer geprobeerd te maken, maar was niet zo’n succes toen haha. Ik ga het nog eens proberen maar dan op deze manier! En wat je zegt klopt natuurlijk, je hoeft er niet iedere dag aan te komen, zolang je dan op een andere dag maar meer hebt gehad en het zo weer in balans brengt. Alleen ik kom er op goede dagen precies aan en juist als ik er niet zo op let zit ik er best een stuk onder. Dus ik heb nu vegan eiwitpoeder gekocht om het op die dagen weer in balans te brengen. Dank voor alle tips!

@Biscotti yes ik had hier laatst ook over de linzenrijst van AH gepost! Die vond ik ook wel prima en die heb ik nu idd ook gebruikt bij een gerecht waar dan verder vrij weinig eiwit inzat. Ga de pasta’s (zag dat er ook spaghetti en volgens mij lasagnebladen waren) denk ik ook maar halen

1 like

Gisteren deze vegan peanut butter cups gekocht en geprobeerd maar toch niet mijn ding, mierzoet.

Sorry dat ik er zo laat nog op antwoord, maar ik heb deze morgen gehakte noten (dus wat notenmix in de blender) onder mijn havermout gedaan omdat ik dat nog over had van een recept. Ik vond dat eigenlijk echt wel lekker en het vulde ook heel goed! Normaal doe ik ook altijd zonnebloempitten en lijnzaad onder mijn havermout om het vullender te maken :slight_smile:

1 like