Plantaardig/vegan eten

@briseis

Vond ik een leuk anders dan anders recept voor courgette.

2 likes

Het duurt nog even maar ben wel benieuwd wat jullie in de herfst/winter eten? Behalve vegan probeer ik ook zoveel mogelijk lokaal te eten maar in de winter ben ik alle kolen/knollen/bieten wel een keertje zat. Weten jullie hier misschien lekkere recepten mee die ook niet te lang duren? Pompoen is echt mijn lievelingsgroente maar dat kan ik ook niet elke dag eten haha.

Oh en vroeg me af of iemand nog goede tips heeft voor hartige ontbijtjes? Ik eet al jaren havermout met fruit 's ochtends maar ben het de laatste tijd een beetje zat. Nou zijn er ook wel recepten voor hartige havermout maar dat lijkt me niet zo heel lekker eigenlijk. Ga morgenochtend een kikkererwtenmeel omelet maken denk ik maar moet ook wel een beetje snel klaar zijn haha.

Als je 10 minuten hebt raad ik je kikkerewten scramble aan ( heb je wel kala namak voor nodig, zout dat naar ei smaakt)

1 like

Als het kouder wordt eet ik vooral veel soep, stamppotten en curries :heart_eyes:

Mocht je wat specifiekere recepten willen horen dan roep maar!

1 like

Ik heb shampoo en conditioner van een nieuw merk gekocht, love, beauty and planet. Volledig vegan en ‘gecertificeerd’. Maar toen keek ik bij de ingrediënten, blijkt in alle soorten palmolie te zitten. Nu ben ik dus boos want ik vind niet dat iets echt vegan is als er palmolie in zit, hoewel technisch gezien dit een plantaardig product is. Hoe denken jullie hierover? En als je zoals ik denk, niet deze shampoo kopen dus :pensive:

Oh, dat is dat merk dat zich groen profileert maar waarvan de producten wel nog steeds SLS ed bevatten! 't Is je reinste greenwashing denk ik, want het merk is ook onderdeel van Unilever. (@Who: dit was toch dat merk waar je onlangs voor naar een event ging hé?)

1 like

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ik voel me zo genaaid. Ze reageren ook niet op mijn comment op insta. Sukkels.

Ik lust geen tofu scramble maar kikkererwten scramble maak je door een blik kikkererwten af te gieten ( vocht bewaren) en fijn te stampen en edelgist ( 1 eetlepel), peper ( naar smaak), kala namak ( 1/2 theelepel) en kurkuma (1/4 theelepel) toe te voegen je kan wat van het kikkererwtenvocht toevoegen om het wat smeuiger te maken óf, als je in een uitsloofbui bent, met een mixer opkloppen tot het stijf is ( als je dat doet moet je het nog niet meteen toevoegen aan het kikkererwtenprutje).

Bak een uitje en een teentje in een koekenpan voor 3 minuten en voeg dan de kikkererwten toe. Bak het een paar minuten mee en voeg ( indien van toepassing) je opgeklopte aquafaba mee. Meestal bak ik dan ook wat spinazie mee. Wacht tot het mengsel wat droger is ( duurt niet lang) en dan ben je klaar. Het lekkerste met tempeh bacon, ( en dan heb je ook meteen heel veel proteine binnen), avocado en wat extra peper en kala namak erover

Kala namak kun je kopen bij toko’s of Indiase winkels maar ook online:
https://www.veggiedeli.nl/webshop-overzicht/eivervangers/vantastic-foods-zwartzout-kala-namak-ei-smaak-150g < dit is mijn favo webshop ze hebben heel veel musthave ingredienten hier :slight_smile:

4 likes

Het is ook nog eens van Unilever! Ik koop uit principe niets van hun beauty / douche spullen ivm verkoop in China en de dierproeven die ze daar doen.

Ik snap je volledig
Ik zat er ook naar te kijken maar vond 10 euro voor fles wel erg duur. Dat was voordat ik het Unilever logo zat ( wat smiechtelijk klein is )

Yes klopt! Ik was dus ook kwaad. Unilever …

@Banananana Ik weet niet of je Dr Organic al eens geprobeerd hebt? Heel fijne shampoo en conditioner! Ik vind vooral de Argan lijn erg goed. Ook best duur, maar bij Holland & Barrett vaak 1+1 of een andere actie :blush:

Is dat allemaal vegan? Ik moet echt alles nog vervangen namelijk. Heb jij de gezichtsverzorging ook al eens geprobeerd en zo ja, wat vind je er van? Het is nog tot 23 september op alles tweede gratis zie ik!

Dank maar in Dr Organic zit ook palmolie :pensive:

1 like

http://thegreenvegans.com/nl/waarom-de-palmolieproductie-slecht-is-maar-palmolie-boycotten-nog-slechter/

Ik heb hier niet echt een hele duidelijke mening over, want nooit heel erg in verdiept, maar veel mensen in facebookgroepen zijn juist tegen het boycotten van palmolie. Dit artikel geeft daar uitleg over. (Als je niet veel tijd hebt: onderaan staat een kopje waarom boycotten slecht is)

5 likes

Er staat op de achterkant vd verpakking duidelijk of het vegan is! Ik vind de arganlijn ook heerlijk en mn vriend gebruikt alle douchegels en de tandpasta (zo fijn, hij is eindelijk van de axe af).
Ik gebruik zelf shampoo van levenzonderafval (is een blokje) en als conditioner en facewash gebruik ik appelazijn

1 like

Die plantaardige drinks van Becel zijn gratis bij Jumbo met scoupy :slight_smile:

3 likes

Ja dit heb ik al eens gelezen en ben ik het mee eens. Maar ik heb vooral echt een mega hekel aan merken die doen alsof ze goed zijn maar dan zulke verneukeratieve ingrediënten gebruiken. Ik leef niet 100% vegan maar ik wil bepaalde keuzes wel kunnen maken en dat wordt zo tegengewerkt ofzo.

1 like

Ik heb geen ervaring met de gezichtsverzorging helaas, enkel met de haarproducten :thinking:

Ik weet niet of deze allemaal in NL verkocht worden, maar voor shampoo ben ik echt heel erg fan van Pachamamaï, Lamazuna en Douce Nature! (zijn allemaal solid shampoos)

Sorry voor het ongevraagde advies haha

1 like

Misschien een hele domme vraag, maar wat kan er in verzorgingsproducten zitten waardoor het niet vegan is? Is dat alleen door als er dierproeven worden gedaan of zitten er ook echt dierlijke ingrediënten in?