Plantaardig/vegan eten

Ja bij mij hing er aan het einde ook zo’n flupje aan inderdaad, niet heel prettig :stuck_out_tongue:

1 like

Mocht je ooit in Kaapstad komen:

Plant café
The hunrgy herbivore
Scheckter’s raw
Raw and Roxy
Whole earth café
Nourish’d
Lekker vegan

Deze zijn allemaal 100 % vegan!!

6 likes

Ik ben ooit in San Franscico naar een vegan sushi restaurant geweest, dat was echt geweldig!!!

2 likes

IK GA IN NOVEMBER NAAR SAN FRANCISCO!!!

GEEF ME DE NAAAAAAAM!!!

14 likes

Ah zie dit nu pas, maarrr Izakaya heet t! Geniet, en SF is echt zon leuke stad!

Haha hoho dat heurt niet he

1 like

Ja, SF is 1 van mn favo steden. Izakaya is trouwens de naam van een type restaurant ( zoals bistro bijv. , heeft het nog een extra naam? Shizen?

Haha no problemo! Dacht dat je misschien niet wist dat honing niet vegan is. Dat hoor ik heel vaak namelijk!

1 like

Mr & mrs Watson in Amsterdam!! Ze hebben ook heeeel veel vegan kazen

Oh haha slim, maar ja Shizen inderdaad. https://www.shizensf.com
Laat maar weten wat je er van vond als je er heen geweest bent :grinning:

2 likes

Gisteren een vegan kaasproeverij met @anon95331300 bijgewoond!

Deze was echt top en stiekem hebben we ipv van 1 plakje dat hele pak in de loop van de middag weggekaand :sweat_smile:

24 likes

Ook mijn favoriet! Mijn niet vegan schoonzusje koopt het ook af en toe omdat het gewoon lekker is :heart:

2 likes

Deze met een beetje mosterd gaat echt vet lekker zijn. Ik vond de vegan halloumi en feta ook wel het vermelden waard

1 like

Jaaaa dit is mijn lievelings! @Banananana de Simply V ;D

1 like

Allerlekkerste vind ik vegan bacon: dunne plakjes te snijden, op een bakplaat te leggen met wat olie, sojasaus (lekker veel) en peper erover, en dan 20-30 minuten bakken op 200 graden, tot het donkerbruin is. Iedereen die dit proeft vindt dit superlekker, en is heel simpel te maken!

2 likes

Ja hallo, waar koop ik die dan?!

Geen idee qua winkels maar hier :slight_smile:https://www.vmarktutrecht.nl/webshop/koelkast/kaas/plakjes/detail/967/simply-v-jonge-kaas-hartig-150-gram.html

en hier:

3 likes

Vorige week deze gekocht, en net geprobeerd. Smaakt best naar bacon! Mijn vriend was er vooral erg blij mee, want die mist bacon heel erg :stuck_out_tongue: Je kan het op verschillende manieren bereiden, ik heb het in olie gebakken. Dan wordt het groen en knapperig zoals te lang gebakken bacon. Zal vast niet voor iedereen wat zijn, maar mocht je/je partner/whatever bacon missen: try this.

Wat ik je sowieso zou aanraden is om als eerst tijdens de challenge alle grote dierenleed/voedselafdrukproducten te meiden. Dus vlees/vis/zuivel/eieren/honing. Dan kijk je een maand hoe dat gaat (en natuurlijk gaat je dat 100% meevallen dus blijf je lekker plantaardig eten na die maand :tipping_hand_woman: :hugs: ). Daarna kun je langzaam gaan kijken naar e-nummers die je wil vermijden als veganist.

E-nummers waar ik op let
  • E120: rode kleurstof, komt uit geplette lijfjes van schildluizen
  • E542: beendermeel; restanten uit de vleesindustrie
  • E901: bijenwas
  • E904: Schellak; gemaakt van de uitscheiding van een vrouwelijke boomluis
  • E913: Lanoline; wasachtige stof verkregen uit schapenwol
  • E966: lactilol; verkregen uit melkwei
    Ik let dus niet op de rest omdat ik het dan niet meer leuk vind voor mezelf. Als je online naar vegan e-nummer lijsten gaat kijken word ik echt ongelukkig. Heel vaak zijn e-nummers ook ‘soms vegan en soms niet’. Tsja, lekker vaag. Heb sws gelezen dat veel producten vaak het vegan stofje pakken omdat dat goedkoper zou zijn. Door alleen naar bovenstaand lijstje te kijken houd ik het leuk voor mezelf en word ik niet gek in deze niet-veganfriendly wereld.
    Al zitten deze enummers sws niet vaak in producten die ik koop dus dat is fijn :slight_smile: En als het je te veel wordt let je niet op de e-nummers… liever volledig plantaardig dan dat je terugvalt naar vegetarisme omdat je het te perfect wil doen. Weet niet of dit een goed vegan advies is en hopelijk word ik nu niet het topic uit gekickt maar zo denk ik er over…
    Al vind ik bovenstaande echt heel goed te doen om op te letten. Vooral als je al langere tijd vegan bent en al langere tijd let op de ‘grote producten’. Ik wil zeker E542 en E966 niet eten vanwege het vreselijke dierenleed en milieuproblematiek. Ook niet in deze kleine hoeveelheden. En eigenlijk de rest van het lijstje ook niet haha. Bah.
8 likes

Leuk! Veel plezier en succes met de sociale situaties!

Lang lulverhaal over additieven

Wat de e-nummers/kleine hoeveelheden betreft m.b.t. ecologisch argument: dit is gewoon lastig. Sommige mensen zijn principiëler dan anderen. Ik denk dat deze kleine hoeveelheden, hoe klein ze ook zijn, onderdeel zijn van het destructieve systeem dat we nu hebben.

Dit is denk ik wat je erover zou kunnen zeggen: door dingen met dierlijke bestanddelen te blijven kopen, ‘stem’ je eigenlijk voor het gebruik van deze bestanddelen. Dat er heel weinig in één portie zit is waar, maar als je bedenkt hoeveel kilo’s weipoeder er in een fabriek gebruikt moeten worden… De enige manier om het gebruik om laag te brengen is jouw deel van de vraag elimineren, denk ik. Hoe klein die invloed ook is, haha.

Maar goed… door de ‘omvang’ van je invloed blijft het abstract/principieel. Maar dat hoort ook een beetje bij veganisme en vegetarisme denk ik? Je bent maar een klein schakeltje in het geheel, maar je kan wel mensen beïnvloeden. :slight_smile:

De vraag is ook een beetje: waar leg je de grens? En ik vind het het makkelijkst om dan gewoon niks dierlijks te nemen. :stuck_out_tongue: Dan hoef je niet steeds keuzes te maken of na te denken over ‘hoeveel’ acceptabel is.

2 likes