Plantaardig/vegan eten

Allerlekkerste vind ik vegan bacon: dunne plakjes te snijden, op een bakplaat te leggen met wat olie, sojasaus (lekker veel) en peper erover, en dan 20-30 minuten bakken op 200 graden, tot het donkerbruin is. Iedereen die dit proeft vindt dit superlekker, en is heel simpel te maken!

2 likes

Ja hallo, waar koop ik die dan?!

Geen idee qua winkels maar hier :slight_smile:https://www.vmarktutrecht.nl/webshop/koelkast/kaas/plakjes/detail/967/simply-v-jonge-kaas-hartig-150-gram.html

en hier:

3 likes

Vorige week deze gekocht, en net geprobeerd. Smaakt best naar bacon! Mijn vriend was er vooral erg blij mee, want die mist bacon heel erg :stuck_out_tongue: Je kan het op verschillende manieren bereiden, ik heb het in olie gebakken. Dan wordt het groen en knapperig zoals te lang gebakken bacon. Zal vast niet voor iedereen wat zijn, maar mocht je/je partner/whatever bacon missen: try this.

Wat ik je sowieso zou aanraden is om als eerst tijdens de challenge alle grote dierenleed/voedselafdrukproducten te meiden. Dus vlees/vis/zuivel/eieren/honing. Dan kijk je een maand hoe dat gaat (en natuurlijk gaat je dat 100% meevallen dus blijf je lekker plantaardig eten na die maand :tipping_hand_woman: :hugs: ). Daarna kun je langzaam gaan kijken naar e-nummers die je wil vermijden als veganist.

E-nummers waar ik op let
  • E120: rode kleurstof, komt uit geplette lijfjes van schildluizen
  • E542: beendermeel; restanten uit de vleesindustrie
  • E901: bijenwas
  • E904: Schellak; gemaakt van de uitscheiding van een vrouwelijke boomluis
  • E913: Lanoline; wasachtige stof verkregen uit schapenwol
  • E966: lactilol; verkregen uit melkwei
    Ik let dus niet op de rest omdat ik het dan niet meer leuk vind voor mezelf. Als je online naar vegan e-nummer lijsten gaat kijken word ik echt ongelukkig. Heel vaak zijn e-nummers ook ‘soms vegan en soms niet’. Tsja, lekker vaag. Heb sws gelezen dat veel producten vaak het vegan stofje pakken omdat dat goedkoper zou zijn. Door alleen naar bovenstaand lijstje te kijken houd ik het leuk voor mezelf en word ik niet gek in deze niet-veganfriendly wereld.
    Al zitten deze enummers sws niet vaak in producten die ik koop dus dat is fijn :slight_smile: En als het je te veel wordt let je niet op de e-nummers
 liever volledig plantaardig dan dat je terugvalt naar vegetarisme omdat je het te perfect wil doen. Weet niet of dit een goed vegan advies is en hopelijk word ik nu niet het topic uit gekickt maar zo denk ik er over

Al vind ik bovenstaande echt heel goed te doen om op te letten. Vooral als je al langere tijd vegan bent en al langere tijd let op de ‘grote producten’. Ik wil zeker E542 en E966 niet eten vanwege het vreselijke dierenleed en milieuproblematiek. Ook niet in deze kleine hoeveelheden. En eigenlijk de rest van het lijstje ook niet haha. Bah.
8 likes

Leuk! Veel plezier en succes met de sociale situaties!

Lang lulverhaal over additieven

Wat de e-nummers/kleine hoeveelheden betreft m.b.t. ecologisch argument: dit is gewoon lastig. Sommige mensen zijn principiëler dan anderen. Ik denk dat deze kleine hoeveelheden, hoe klein ze ook zijn, onderdeel zijn van het destructieve systeem dat we nu hebben.

Dit is denk ik wat je erover zou kunnen zeggen: door dingen met dierlijke bestanddelen te blijven kopen, ‘stem’ je eigenlijk voor het gebruik van deze bestanddelen. Dat er heel weinig in één portie zit is waar, maar als je bedenkt hoeveel kilo’s weipoeder er in een fabriek gebruikt moeten worden
 De enige manier om het gebruik om laag te brengen is jouw deel van de vraag elimineren, denk ik. Hoe klein die invloed ook is, haha.

Maar goed
 door de ‘omvang’ van je invloed blijft het abstract/principieel. Maar dat hoort ook een beetje bij veganisme en vegetarisme denk ik? Je bent maar een klein schakeltje in het geheel, maar je kan wel mensen beïnvloeden. :slight_smile:

De vraag is ook een beetje: waar leg je de grens? En ik vind het het makkelijkst om dan gewoon niks dierlijks te nemen. :stuck_out_tongue: Dan hoef je niet steeds keuzes te maken of na te denken over ‘hoeveel’ acceptabel is.

2 likes

Ow god ja, weipoeder enzo zijn wel aditieven die - naar mijn mening - vermijden moeten worden. Daar dacht ik al niet meer over na omdat het zo natuurlijk is voor me dat niet te kopen/als vegan te zien :exploding_head: Ik ging al helemaal mierenneuken met de hele kleine E-10000tjes :sweat_smile: .

Weipoeder is een restant van melk en in mijn hoofd is dat meer dan logisch om dat dan ook niet te eten haha. Daar heb ik vanaf het begin op gelet. Maar wat je ook al zegt, het is toch een grens die je zelf legt

Edit: dit is trouwens heel makkelijk om te zien bij de ingredienten. Omdat het een allergie is, zal het dikgedrukt/onderstreept/schuin moeten staan tussen de ingredienten.

Voorbeeld plaatje

afbeelding

Achter weipoeder staat ook nog eens melk ter verduidelijking. Het enige waar je, naast vlees, op moet letten omdat het geen allergie is: is honing. Die zullen nooit dikgedrukt op de verpakking staan.

3 likes

Avocadotoast met oesterzwammen met baconmarinade is zo lekker!

Voor de marinade gebruik ik agave, sojasaus en liquid smoke (vegan musthave) in een 2:3:1 verhouding. Beste kun je gewoon een grote fles maken en dan hoef je alleen maar je tempeh/paddestoel/whatever te bakken tot het bruin is. Giet er marinade over en zet meteen het fornuis uit en schep om tot het vocht verdampt/gekarameliseerd is. Beste vegan bacon substituut.

20 likes

Ik heb deze ook en vind het echt lekker! Wel heel zout.

Als ik toch recepten aan het delen ben dan doe ik deze er ook bij:

Heb ze aan een paar forummers al voorgeschoteld en die waren fan ^^

Peking wraps

Wat je nodig hebt voor 6 personen:
Sojabrokken (of kipstuckjes etc.)
Bakje oesterzwammen
4 el agavesiroop
4 el 5 spice poeder
3 el Japanse sojasaus (zout)
Hoisinsaus
Lenteuitjes in ringetjes
Komkommer in plakjes
Tortillas
Sesamolie
sesamzaadjes voor sprinkles

Sojabrokken 10 minuten weken in kokend water en uitknijpen. Maak een marinade van de agavesiroop, de 5 spice poeder en sojasaus en door de sojabrokken en oesterzwammen mengen. Laat 10 min staan.
Bak ze het in wat olie goed bruin.
Smeer je tortillas aan 1 kant in met sesamolie en bak in een droge koekenpan ong 30 sec
Meng de hoisinsaus met water en eventueel wat agave tot de smaak en dikte naar wens is.
Maak wraps.
Schrans.

11 likes

Bedankt voor het delen! Mag ik vragen wat een 3:1:2 verhouding is?

Edit: oke ik typ die verhouding al fout, maar je snapt wat ik bedoel denk ik.

Als je met eetlepels werkt bijv. neem je 3 eetlepels van het 1e, 1 eetlepel van het 2e en 2 eetlepels van het 3e ingredient. Dus dan kun je het makkelijk schalen als je andere hoeveelheden wil

1 like

Oke dit gaat niet echt over eten maar een vraagje:

Wanneer schoenen geen dierlijke producten bevatten zoals leer etc, zijn ze dan automatisch vegan? Of kunnen bepaalde dingen van de schoen alsnog op dieren worden getest ofzo?

Ik vind het dan persoonlijk vegan (maar dat is dus weer een grijze grens die voor iedere vegan anders is).

Er kunnen namelijk wel dingen in zitten die niet vegan zijn, voornamelijk de lijm. Vaak is er gebruik gemaakt van dierlijke lijm, maar ook weer niet altijd. Dit kun je alleen weten als je contact opneemt met het merk.
Verder kan je nog kijken naar het productieproces per merk en of dit bevuilend is voor het milieu (wat dus ook weer dieren beĂŻnvloed).
Geen idee of er nog verder dingen zijn waar je op kan letten?

1 like

In Warschau heb ik vegan sushi gegeten, het was fantastisch! Super lekker en heel creatief (niet alleen maar saai met komkommer of avocado).

1 like

Too soon
 :stuck_out_tongue:

4 likes

hebben jullie nog tips voor lekkere herfst/wintermaaltijden? ik heb even inspiratie nodig, eet nu vaak hetzelfde. liefst niet te moeilijk. ik eet nu voornamelijk curry’s, chili sin carne en een recept van een stoofpotje met zoete aardappel/boerenkool/pindakaas :blush:

Soepen en stamppotten zijn echt mijn ding. Helemaal icm de nieuwe rookworst. Stamppot zuurkool met gebakken appel, stamppot rauwe andijvie, boerenkool, snert, bruine bonensoep. Oh en een lekkere linzensoep/dahl is ook zeer fijn (zonder rookworst dan haha).

Verder risotto, burritos (maar dan echt op z’n Mexicaans!) en Indisch/Chinees. Wat betreft dat laatste heb ik al behoorlijk wat geveganized, dus als je inspiratie zoekt roep je maar!

3 likes

Die heb ik toen naar je uitgetypt :blush:

Random opmerking trouwens, maar heb de Flora boter gratis geprobeerd met Scoupy. Lekkerste boter die ik tot nu toe gegeten heb! Ook als kruidenboter heel fijn, ook als je hem gedeeltelijk met margarine opklopt.

4 likes