Plantaardig/vegan eten

Ik vind het lekker met groentebouillon in plaats van melk, en wat knoflook en olijfolie!

Receptje van Chloe Coscarelli dat ik gebruik is als volgt:
2 aardappelen (grote)
3/4 cup groentebouillon (of melk)
2 teentjes knoflook
2 eetlepels olijfolie
zeezout
peper

Kook de aardappelen in ruim water met veel zout. Afgieten en daarna stampen met alle andere ingrediënten erin. Als het nodig is meer bouillon/melk en olijfolie toevoegen.

Edit: dit komt uit haar Italiaanse koekboek (Chloe’s Vegan Italian Kitchen) en dat is echt een dikke aanrader jongens, echt alles wat erin staat is lekker en veel recepten zijn ook supermakkelijk

5 likes

@Kusjessoldaat @Briseis dank jullie wel voor de tips! Ik ga het binnenkort eens proberen. Wat gebruiken jullie als vervanger van crème fraiche op wraps? Ik las over pinda’s malen tot crème, maar was benieuwd of er ook een ‘makkelijke/snelle’ vervanger is?

Alpro Go On heb ik weleens gebruikt! Had ik toen gemixt met zo’n zakje kruiden van de ‘Mexicaanse afdeling’ in de supermarkt haha. Dat was wel erg lekker maar gek genoeg werd het al vrij snel dik, alsof er een soort reactie plaatsvond met die yoghurt en de kruiden.

1 like

Ja, wat Briseis zegt. Alpro go on wordt heel raar dikkig. Heb er gisteren heksenkaas mee gemaakt en dat is een soort klont nu.

Voor creme fraiche giet ik kokend water over cashews heen en dan meng ik het met snufje zout en water en citroensap tot een goede dikte.

2 likes

Ah ik zit met hetzelfde probleem :sob: vind ik eindelijk leuke truien, zit er wol/mohair in

1 like

Persoonlijk vind ik vanuit duurzaamheid het prima om tweedehands wollen truien te kopen maar ik snap dat het niet veganistisch is en veel mensen het niet willen. Maar dan denk ik, veel van die “duurzame” vegan sweaters zijn weer van synthetisch materiaal gemaakt wat ook niet goed is voor mileu en dier -_-

Hier kun je sorteren op materiaal maar de truien zijn wel vrij prijzig:

5 likes

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken over tweedehands kledingstukken / schoenen van wol / leer / bont.

Kleine disclaimer: ik vraag het vooral niet om er een discussie van te maken over wat een ‘echte’ of ‘goede’ vegan zou moeten doen. Ik koop het zelf wel, maar snap de argumenten van mensen die het niet doen ook heel goed. Het is dus echt gewoon interesse hoe jullie erin staan!

Zou jij tweedehands wol kopen / dragen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zou jij tweedehands leer kopen / dragen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zou jij tweedehands bont kopen / dragen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Ah wat stom! Van wie krijg je die opmerkingen dan? Van andere veganisten, of juist van mensen die zelf geen veganist zijn maar jou proberen te betrappen op iets wat ‘niet mag’?

1 like

Dit doe ik ook. Gebruik alles gewoon op en koop het niet meer.

2 likes

Mijn vriend heeft vanmiddag vegan onion rings gevonden bij de Jumbo, ook maar iets van 1,10. Leuk ook voor op feestjes enzo! En ze worden erg lekker en krokant uit onze airfryer.

13 likes

@Banananana heb jij al ontdekt of onze favo Jumbo deze heeft?

1 like

Wat gezellig, ‘onze favo jumbo’

Maar nog niet gespot. Ik ga de volgende x opletten!

1 like

Ik was er net. Wat een walhalla! Wat zijn de dingen die je daar echt moet kopen?

1 like

Plus duizend! Dat kookboek is echt by far mijn favoriet en dit recept voor gestampte aardappelen is zoooo goed. Kan daar zo een heel bord van eten zonder iets erbij. :sweat_smile:

2 likes

Haha! Wat zijn jouw favo recepten uit het boek?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-week-van-de-steak-friet-schiet-groen-en-sp-a-in-verkeerde-keelgat~a4e0e67c/

Ik vind deze campagne zooooo frustrerend.
In België wordt er dus reclame gemaakt voor de week van steak-friet. Om vlees van bij ons te promoten. MET overheidsgeld! Ik hoor deze reclame dus regelmatig op de radio en het is alsof we gewoon terug gaan in de tijd. (“Er is een steak voor iedereen, tournedos, chateau briand of huppeldepup met bearnaise of pepersaus”) En dan denk ik neeen er is geen steak voor iedereen.

Echt hoe frustrerend. En er komt commentaar op van 2 politieke partijen maar dat wordt weggewuifd. En ooo de commentaren op deze artikelen op Facebook. Zoo triest!
Echt een moment dat je eventjes het geloof in de mensheid verliest.

(Was aan het twijfelen tussen dit topic of vegetarisch eten maar heb het gevoel dat er hier ook meer inhoudelijk op in wordt gegaan)

2 likes

Bleh wat naar :frowning: Facebookreacties ga ik maar niet lezen, het is nog nooit gebeurd dat dat m’n humeur NIET heeft verslechterd, haha.

Soms vind ik het wel jammer dat het vegetarisch + vegan topic twee losse topics zijn.

Iedereen het nieuwe broodbeleg van Quorn en Kips gespot? Ben erg benieuwd! Zag gisteren bij ‘mijn’ AH ook dat de schappen werden omgegooid, dus hoop dat het er vandaag ligt.

6 likes

Gaan ze dan ook hun slogan aanpassen naar “Liever Kips vegaworst dan gedode dierenworst”? :thinking:

29 likes

Soms vind ik het echt kut om in deze maatschappij te leven maar door de vegan opkomst vind ik het soms ook niet zo erg meer. Kan me nog herinneren dat ik de eerste keer als 11-jarige vegetarier werd en er maar 1 vega vervanger was of iets dergelijks. Heb het toen (helaas) ook niet volgehouden, maar nu ga ik langzaamaan echt helemaal vegan omdat er zo veel meer opties zijn

1 like