Plantaardig/vegan eten

Is dit echt zo? Ik vertrouw geen enkele boterhype meer sinds Flora en Alsan.

Als je er zo over denkt wordt het best lastig! Je moet het loslaten (makkelijker gezegd dan gedaan ja i know haha). Je komt wel weer veel andere producten tegen die toevallig wel vegan zijn :slight_smile: Er is echt heel veel! Ik weet dat het als beginnende veganist echt niet makkelijk is, maar als je zegt ‘Dit en dat mág ik niet’ maak je het jezelf erg lastig! Het is beter om voor jezelf te zeggen: ‘Ik WIL het niet eten.’
Tenminste, dat hielp mij. Je mag natuurlijk helemaal zelf weten hoe je er in staat :slight_smile:

We moeten idd nog erg groeien wat betreft koffiebroodjes, croissants en andere dingen in restaurants/eet tentjes. Maar hoe meer mensen, zoals jij :smile:, er vegan worden, hoe sneller die producten er gaan komen! :hugs: En als de vegan versie er dan is, zonder cruelty, en als je ze al langere tijd niet meer gegeten hebt, smaken ze extra lekker :drooling_face:
Houdt moed, 2019 zou het vegan jaar worden toch. Misschien komen ze binnenkort wel met vegan koffiebroodjes in ieder tankstation :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Hebben jullie dit gelezen? Vond het wel een sterk stuk, herkenbaar ook, en vooral deze twee zinnen vond ik treffend: ‘Maar ik ben natuurlijk helemaal geen beter mens dan wie ook. Ik ben simpelweg iets te weten gekomen wat ik niet meer kan on-weten.’

En @Jauregui ik heb geloof ik wel 'ns een vegan koffiebroodje gehad maar dat was dan wel echt bij een specifieke lunchroom. De meeste afbakbroodjes zijn vegan en het meeste verse brood ook, het enige wat eigenlijk echt nooit vegan is (in mijn ervaring) zijn zachte witte broodjes/bolletjes en krentenbollen. Of weet iemand waar ik vegan krentenbollen kan krijgen?

3 likes

Het is inderdaad even zoeken, maar die fase gaat uiteindelijk sneller voorbij dan je denkt (hoop ik iig, haha)!

Deze sites vind ik zelf altijd handig en ze hebben me in het begin erg geholpen:

2 likes

Aaah gelukkig dat ik je kon helpen! Ik vond zelf het eerste jaar vegan zijn het rotst. Hoe ik het beleefde: ik was half getraumatiseerd door alle cruelty video’s, had geen idee wat ik kon eten en dan kwam iedereen uit mijn omgeving ook nog eens met hun ongevraagde mening mijn veganisme bashen :joy:
Het is een fase, het is kut, maar je moet er even doorheen! Het is inderdaad zoeken, maar na een tijdje weet je oprecht niet beter. Ik weet niet hoeveel steun je hebt uit je omgeving, maar mijn vrienden gingen er ook steeds beter mee om en steunen me nu ook steeds meer. En gelukkig zijn er ook al veel meer vegan producten waardoor het steeds makkelijker wordt! En wij helpen je natuurlijk ook!!!
:kissing_heart:

4 likes

Je hebt ook de app plenty. Daar staan alle vegan (nieuwkomers) producten in die in de supermarkt te koop zijn.

2 likes

@Jauregui

Ik probeer me dit zo vaak mogelijk in te prenten.
En ja ik crave soms ook nog naar dierlijke producten. Maar het wordt steeds minder en er is niet specifiek 1 ding dat ik mis.
Als ik het moeilijk heb met dat ik iets niet eet, dan zoek ik soms ook op insta filmpjes op van de vee industrie zodat ik weet waarom ik het doe en waar ik niet aan bij wil dragen.

4 likes

Hebben jullie nog aanraders, vooral wat betreft vleesvervangers, voor vegan producten die óok nog eens glutenvrij zijn? Ik eet al heel lang geen vlees meer dus ik mis het zelf totaal niet, maar als ik het kan gebruiken om vleesgerechten voor andere mensen te veganizen, zou heel chill zijn (en kan ik wat vaker ‘mee’ eten).

Ik krijg vaak van vrienden dingen doorgestuurd van ‘omg dit mag je nu ook eten, het is vegan’, maar vervolgens is het één grote gluten bom.

Ik ben nog steeds zo boos dat ketchup chips niet vegan is. Dat at ik elke maand als ik ongesteld was. Dan krijg ik daar vanuit het niets een meeeega craving naar en weet ik: oh ik word later vandaag ongesteld.
Afgelopen menstruatie was de tweede keer ongesteld zonder ketchup chips en ik heb - not kidding - gehuild.

3 likes

Die van croky is toch wel vegan? Die eet ik regelmatig…

Die kan ik nergens vinden :sob:

Oh zo zuur, hier in Dordrecht verkopen ze hem maarja daar heb je weinig aan :x

Maar is die ook net zo lekker als de Lay’s ribbel variant?

Nja die vond ik te scherp dus ik vind deze lekkerder haha.

Wat zouden jullie maken voor een lekkere lunch voor mensen die normaal ‘zelfs’ (bedoel ik verder niet onaardig) geen vegetariër zijn? Ik dacht nu aan broodjes met zelfgemaakte hummus en wat rauwkost en evt nog deze salade:https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R983842/gwyneth-paltrows-linzensalade

Zou normaal een soepje maken maar ik neem 't mee en kan daar niets opwarmen.

Ik maak deze altijd of een variatie erop als ik bepaalde ingrediënten niet heb. Hij valt heel goed in de smaak bij omnis. Ze hadden nooit verwacht dat deze Vegan was. Voor wat vissige smaak kan je nori vel snippers doorheen ook.

1 like

Ik heb deze hier volgens mij al 10x gedeeld maar dit recept blaast echt iedereen weg. Moet je wel kala namak hebben.

2 likes

Ja net als de paprika chips. Thank god voor Croky :raised_hands::heart:

Ben trouwens (ik ben geen echt vegan, maar probeer er naartoe te werken en wel bewuste keuzes te maken) weer back on track.

Een kleine biecht: Was even m’n motivatie (voor alles hoor: ook sporten, afval scheiden etc) kwijt. Ik schaam me er echt voor, maar kon het even niet meer aan allemaal en heb het echt laten versloffen. Blijft bizar voor mij hoe makkelijk de switch naar vega was en plantaardig, terwijl ik dondersgoed weet waarvoor ik het doe, zo’n bumpy road is :redface:

Afijn, ik heb de smaak weer te pakken en ga vanavond vegan risotto en vegan erwtensoep voor deze week maken :ok_hand:

1 like

De ketchupsmaak beertjes van de Lidl zijn wel vegan geloof ik!

Vitamine D is niet altijd vegan, kan bijv. uit wolvet gemaakt worden.

1 like