Plantaardig/vegan eten

Bij deze het hele recept. Sorry voor de gedraaide fotošŸ¤”

1 like

Ik kreeg ineens zin in een gerecht met champignons en herinnerde me een mega lekkere pilaf die ik wel eens maakte. En dat recept wilde ik even delen :grin:

INGREDIENTS

1. 1/2 tablespoon pine nuts
  2. 1 teaspoon extra-virgin olive oil
  3. 1 red onion, thinly sliced
  4. 1 1/2 teaspoon turmeric
  5. 250 grams brown mushrooms, sliced
  6. 95 grams brown rice, rinsed
  7. 1 teaspoon raisins
  8. 300 mL organic vegetable stock
  9. Juice from 1/2 lemon
  10. 1 handful cilantro, chopped
  11. Salt
  12. Pepper

DIRECTIONS

1. Preheat oven to gas mark 6.
  2. Toast the pine nuts in a dry frying pan, remove from heat, and set aside.
  3. Heat the olive oil in an ovenproof casserole dish, add the onion and turmeric, and fry for 3 minutes. Add the mushrooms, and fry for a further 2 minutes. Add the rice, raisins, and stock, and stir.
  4. Place in the oven. Cook for 45-55 minutes, checking if you need to add a little more water halfway through, until the rice is tender.
  5. Stir in the toasted pine nuts, lemon juice, cilantro, and a little salt and pepper to taste before serving.

lekkerrr

12 likes

Thanks voor de tip! Ga ook die proberen. Ik houd jullie op de hoogte haha. Ik dacht dat ik de enige was die dat smaakje proefde want ik hoorde niemand erover maar gelukkig ben ik niet gek! Nogmaals bedankt!

Btw ik snap echt niet hoe jij en @anon76889665 dat ā€œzurigeā€ lekker kunnen vinden het proeft zo heftig in mn mond.

denk dat het ook gewenning is. Ik ben half Indo dus die tempeh heb ik al van kleins af aan in mn bakkes gekregen :slight_smile:

1 like

Hebben jullie dat nieuwe gehakt bij de appie al geprobeerd trouwen? Is van Naturli, kun je zulke lekkere gehaktballen van maken. Ik had er zo’n zakje met gehaktkruiden doorheen gedaan, jummie.

2 likes

Geef je gewoon op en dan ga ik eens nadenken over recepten :thinking:

1 like

Ja ik heb dit ook gedaan! Smaakte zo goed!

1 like

Wat super leuk! Ik kan die dag helaas niet, maar ik hou komende etentjes in de gaten.

En voor mijn zekerheid, het maakt hiervoor niet uit of je in dit topic actief bent (of überhaupt een actieve forummer bent)? Maar je opgeven en open staan voor een leuke avond is voldoende?

3 likes

Yeah pretty much :woman_shrugging: Ik kan natuurlijk zelf een selectie maken maar er zijn geen voorwaarden qua posten:slight_smile:

1 like

Hebben jullie ideƫen voor vegan borrelhapjes? :smile2: Ik hou volgende week een housewarming en heb een aantal vrienden die veganistisch eten, maar vind het lastig waarmee ik kaas en vleesdingen kan vervangen

Dadels, noten, (zelfgemaakte) hummus/muhammara met rauwkost, falafel, druiven, van die lekkere olijven met kruiden of knoflook, vegan chips… Dit zijn een beetje mijn go to dingen als ik een borrelplank samenstel.

1 like

Dit is vegan :slight_smile:
En misschien heb je hier ook wat aan:

^ Pagina met allemaal vegan producten in de supermarkt, dus dan kan je dat zo op je lijstje zetten. Ik heb even op borrel gezocht, een aantal voorbeelden die naar boven komen zijn: vegan kruidencreme, borrelnootjes, zoutjes en op het laatst (als je op terug in de tijd klikt) een koek- snoep- en chips lijst van verschillende merken die in de supermarkt liggen :relaxed:

Lief dat je aan je vegan vrienden denkt

3 likes

Wow ik had echt geen idee dat deze vegan waren, ik heb laatst nog heel uitgebreid de ingrediƫnten zitten lezen omdat ik niet zeker wist of ze vegetarisch waren en toch niet meegenomen omdat ik bang was dat ik toch iets over het hoofd zag :sweat_smile:

1 like

Ik heb me aangemeld onder voorbehoud. Voornamelijk omdat dat weekend eigenlijk heel druk is voor me en niet heel goed uitkomt, maar als er weinig aanmeldingen zijn ik toch tijd ga maken omdat ik het zo’n super tof initiatief vind!
Wil hem niet missen als het door weinig aanmeldingen niet nog een keer georganiseerd wordt.

1 like

In die dim sum hapjes zat zeker weten eerst vis. Zou heeel fijn als ze receptuur hebben veranderd!

Ik denk dat ik vegan wiki wel vertrouw :blush: Volgens mij vragen zij het altijd eerst na en dit is nog maar kort geleden ontdekt. Maar je kan altijd voor de zekerheid het even navragen op de fb van jumbo of mailen ofzo! Altijd goed als het nagevraagd wordt, dan merkt Jumbo dat er markt voor is :blush:

1 like

Vegan wiki checkt het idd altijd bij de fabrikant, voor iedere mogelijke dierlijke toevoeging (zoals vitamine d of een enummer)

Ik zag dit net op insta en dacht ik deel het hier.
Echt best erg dat alleen die kroket vegan is en het dan zo wordt aangekondigd blijkbaar…

3 likes

Dit vind ik echt schandalig joh. Vooral voor de mensen met ei/melk allergieƫn/intoleranties. Kan je toch niet maken als eetgelegenheid? Echt slecht.

3 likes

Edit: screenshot even anoniem gemaakt.

Nog meer fouten van de Bijenkorf.
Maar we moeten ook niet te veel verwachten van zo’n klein warenhuis. Ik bedoel, ze hebben maar een aantal werknemers en ze bedoelde het goed. (standaard) foutjes kunnen gebeuren. Het is niet alsof dit een van de grootste warenhuizen van Nederland is…
:confused::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

6 likes

Ja echt hĆØ, klein foutje joh… Heeft vast niemand last van.
Als mijn vriend en ik hier hadden gegeten, hadden we een paar dagen plat gelegen doordat er gewoon melk in zit en niet geweten waar het door kwam. Door dit soort verhalen ben ik altijd huiverig met uit eten.
Thanks voor het posten trouwens!

1 like