Plantaardig/vegan eten

Ik heb me aangemeld onder voorbehoud. Voornamelijk omdat dat weekend eigenlijk heel druk is voor me en niet heel goed uitkomt, maar als er weinig aanmeldingen zijn ik toch tijd ga maken omdat ik het zo’n super tof initiatief vind!
Wil hem niet missen als het door weinig aanmeldingen niet nog een keer georganiseerd wordt.

1 like

In die dim sum hapjes zat zeker weten eerst vis. Zou heeel fijn als ze receptuur hebben veranderd!

Ik denk dat ik vegan wiki wel vertrouw :blush: Volgens mij vragen zij het altijd eerst na en dit is nog maar kort geleden ontdekt. Maar je kan altijd voor de zekerheid het even navragen op de fb van jumbo of mailen ofzo! Altijd goed als het nagevraagd wordt, dan merkt Jumbo dat er markt voor is :blush:

1 like

Vegan wiki checkt het idd altijd bij de fabrikant, voor iedere mogelijke dierlijke toevoeging (zoals vitamine d of een enummer)

Ik zag dit net op insta en dacht ik deel het hier.
Echt best erg dat alleen die kroket vegan is en het dan zo wordt aangekondigd blijkbaar…

3 likes

Dit vind ik echt schandalig joh. Vooral voor de mensen met ei/melk allergieën/intoleranties. Kan je toch niet maken als eetgelegenheid? Echt slecht.

3 likes


Edit: screenshot even anoniem gemaakt.

Nog meer fouten van de Bijenkorf.
Maar we moeten ook niet te veel verwachten van zo’n klein warenhuis. Ik bedoel, ze hebben maar een aantal werknemers en ze bedoelde het goed. (standaard) foutjes kunnen gebeuren. Het is niet alsof dit een van de grootste warenhuizen van Nederland is…
:confused::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

6 likes

Ja echt hè, klein foutje joh… Heeft vast niemand last van.
Als mijn vriend en ik hier hadden gegeten, hadden we een paar dagen plat gelegen doordat er gewoon melk in zit en niet geweten waar het door kwam. Door dit soort verhalen ben ik altijd huiverig met uit eten.
Thanks voor het posten trouwens!

1 like

Ik vind dat echt niet kunnen. Adverteer het dan gewoon als vegetarisch en schrijf erbij dat het vegan kan gemaakt worden, als vegan kaas + vegan mayo standaard gebruiken toch echt zo vreselijk ingewikkeld is voor de mensen uit te keuken :rolleyes:

Gasten kunnen hier gewoon ziek van worden (fysiek of mentaal). Het is toch erg dat jij huiverig bent om ergens buitenhuis te gaan eten omdat zij niet voldoende bezig zijn met allergenen in de producten. Het wordt toch tijd dat bedrijven deze dingen serieuzer gaan nemen.

Ik heb trouwens De Bijenkorf een bericht gestuurd


Ik zei van te voren dat ik vegan ben en het leuk vind dat ze meer vegan producten hebben :sweat_smile:. Naja ik weet niet, vertrouw het niet meer.

Ik lees zojuist dat iemand van de klantenservice zei dat de shoarma wel volledig vegan is (willemsburger kaas en vegan mayo) en dat de Bijenkorf medewerker schijnbaar niet op de hoogte was hiervan. Ben wel benieuwd wat er nu precies van klopt.

Ja dat vind ik ook. Sommige restaurants doen het echt super goed, bieden alternatieven aan voor gerechten, maar sommige koks/bediening snappen het gewoon niet. Ze denken dat melk alleen echt melk uit een pak is en denken niet na over bakboter, sausjes waar melkpoeder in zit verwerkt, kaas etc. Dat moet je toch allemaal wel weten als je werkt met voedsel, denk ik dan?

Mijn vriend was gaan lunchen met vrienden en gaf vooraf aan dat hij een melkintolerantie had. Ze zeiden dat het geen probleem was en dat er vaker mensen met allergieën kwamen. Hij bestelde een broodje ei (hij eet buitenshuis niet plantaardig, ik wel) en dat is drie keer terug naar de keuken geweest. De eerste keer lag er een plakje kaas onder het ei, de tweede keer zat er roomboter op gesmeerd en de derde keer kreeg hij witbrood waarvan hij door de glimmende zijkant kon zien dat er melk in zat, dit klopte bij het nakijken ook. Dan ga je toch op zoek naar de verborgen camera’s? Want hoe kon dit echt gebeuren.

hahaha ‘helaas’ ook echt

3 likes

Hahaha ja ik las die helaas en zat er zo bij

Maar ook weer zoiets… dat de medewerkers niet goed op de hoogte zijn. Like damnnnn mensen. Leg even in 10 minuten aan iedere mederwerker uit de keuken uit wat veganisme is, precieze verschil tussen vega en vegan, waarom mensen zo eten, welke allergenen dan ook vermeden worden in deze gerechten (ei, melk, vis) en waar normaal die allergenen wel in zitten. Zo :clap: moeilijk :clap: is :clap: het :clap: niet :clap:. Dit is gewoon weer achter de trend aan rennen - want levert geld op - zonder te weten waar ze het eigenlijk over hebben.
Sorry ik word helemaal leip hiervan haahahaha :joy:

Dat van je vriend kan echt niet hoor. Heb wel vaker het idee dat ze melk intolerantie totaal niet serieus nemen terwijl mensen er oprecht goed ziek van kunnen worden.

5 likes

Hahaha, ik voel je frustratie. De oplossing is ook zo makkelijk en voorkomt slechte publiciteit. Ben echt benieuwd wat Bijenkorf hier nou op gaat zeggen behalve “excuses voor het ongemak” bij het broodje kroket.

Nee dat idee heb ik ook inderdaad. Erg jammer wel voor mensen die gewoon gezellig willen uit eten om er vervolgens dagen ziek van te zijn.
Gelukkig vind ik het leuk om te koken :stuck_out_tongue:

1 like

Zometeen bij binnenstebuiten op Nederland 2 een item over het Zaanse bakkertje/ the vegan bakery! Ben echt fan van hun!

2 likes

Maar ontstaat de verwarring hier niet ook, omdat op de poster niet expliciet staat vermeld dat het met vegan kaas en vegan mayo gaat. Ik heb de originele post niet gezien/gelezen maar het kan ook zijn dat de klant zelf van het verkeerde uitging?

Sowieso wel belachelijk dat er zo vaak dingen misgaan met vega/vegan/allergieen :frowning:

Omg daar wil ik zo graag nog heen!!! Maar kom nooit met de auto

Oo zo’n verhaal heb ik ook.
Ik was in Duitsland met familie en we hadden brood met tapenade besteld. Volgens de kaart was dat vegan/vegetarisch. Is dat brood er, neem ik een van die smeersels, merk ik meteen dat het vlees (!?!?!?) in zit. Dus ik de ober roepen en vragen of er vlees in zit en uitleggen dat dit dus niet vegan/vegetarisch is. Komt de ober terug met het antwoord: “Het is inderdaad niet veganistisch, maar vegetarisch. Zit alleen maar varkensvet in!” waarop ik dus heb gezegd dat 1. ik dat niet chill vind want ik had het nagevraagd en 2. dat dat dus dan ook niet vegetarisch is en uitgelegd wat vegetarisch en veganistisch eten is. Nou, hij was het dus niet met mij eens like ?!?!?!?!. Google. zelf. dan.

3 likes

Ik ben er geweest toen ik een keer naar Texel ging, op de heen- en terugweg, was echt geweldig.
Nu bestel ik er wel eens wat, dan krijg je het op vrijdag bezorgd en heb je lekkere broodjes in het weekend. Je kan ook alles invriezen. Smaakt gewoon vers!

1 like

Ik zoek eigenlijk al een tijdje een vegan vervanger voor creme fraiche. Hebben jullie goede suggesties?

Heb de aflevering gekeken en op de site rond gekeken. En ik wil alles! :heart: NU!!

1 like

Dat is echt een lastige om goed te vervangen. Soms kan je een mix van alpro go on en vegan kookroom doen.

Mocht je in de gelegenheid zijn om naar een Duitse supermarkt te gaan zoals real, kaufland, edeka. Daar verkopen ze dit:

Goeie vervanger, maar helaas niet hier in NL te koop.

3 likes