Klopt! Je hoort later in de podcast haar ‘gewone’ praatstem en die is veel aangenamer.
Op zoek naar Marlotte geluisterd. Bizar verhaal en goed gemaakt. Iets over soortgelijke verhalen:
Kan me herinneren dat ik ooit een podcast heb gehoord over een verhaal dat hier echt heel erg op leek. Ook iemand die zich voordeed als ernstig ziek en in het ziekenhuis en zo iemand aan het lijntje hield met een heel verzonnen situatie eromheen. Is al wel lang geleden en zou ook goed iets Amerikaans geweest kunnen zijn, maar dus toch iets dat vaker voorkomt.
Een vriend heeft ook zoiets meegemaakt. Helemaal in de begintijd van internet met ICQ en een meisje, Anne, dat kanker zou hebben. Daar bleken uiteindelijk meerdere personen achter te zitten en zij hebben met dit verhaal ook meerdere mensen voorgelogen. Heeft ontzettend veel invloed gehad op die vriend, terwijl dat ‘maar’ een maand of drie geduurd heeft. Niet te vergelijken met wat Annika is overkomen. Het doet hem nog steeds wat en is inmiddels iets van 25 jaar geleden.
Ik vond het wel goed hoe Annika aan het eind hierover sprak met compassie voor degene die het gedaan had. Hoop dat die houding haar helpt hiermee om te gaan.
Oooh dat gezever en gefilosofeer van Aaf en Lies over een probleem in het leven kan ik soms niet aaaaan. Ik bedoel niet het luisteraars-probleem maar die ervoor. Lies gaat altijd zo lang door. Zo lang praten over iets hypothetisch, daar heb ik soms echt geen geduld voor.
Ik heb ook naar de podcast over Marlotte geluisterd, vond het wel fascinerend, maar…
Spoilers Marlotte
Als je enigszins een medische achtergrond hebt dan hoor je in het eerste stuk van aflevering 1 al zoveel rare dingen, kan me bijna niet voorstellen dat niemand een keer tegen Annika heeft gezegd: weet je dit zeker…? Dat dit verhaal klopt?
Bijv. een levertransplantatie in het Brandwondenziekenhuis in Beverwijk? Haha, dat doen ze daar natuurlijk niet. En ook: Marlotte zou uiteindelijk toestemming hebben gegeven voor euthanasie; maar zo werkt de euthanasiewet natuurlijk niet. Vrij simpel op te zoeken dingen, en als je slim en betrokken bent dan vind ik het gek dat je daar niet 5 minuten over gaat googlen. En het ene ledemaat na het andere amputeren lijkt me overigens ook niet echt business as usual daar in dat ziekenhuis.
Ik heb nog niet verder geluisterd dan afl 1, maar er is in Nederland ook echt geen enkel scenario waarin een vijftienjarige alleen zwaargewond in een ziekenhuis ligt. Enige wat ik dacht was; maybe is er een reden dat jij van de Kindertelefoon niet daarbuiten contact mocht zoeken.
Ja eens, daar wordt onder het mom van hihi mocht eigenlijk niet hihi snel overheen gestapt.
Niemand mag buiten de kindertelefoon om contact zoeken met een kind, het is ook heel raar dat zij als ‘enige’ nog in een chat zat en dat niet af mocht maken, je hebt altijd nog tijd om iemand netflixtips te sturen, daar hou je als medevrijwilliger gewoon rekening mee. En ik vind het vanuit een journalistiek oogpunt ook erg raar dat ze de kindertelefoon niet hebben benaderd.
Ja ik begin er ook klaar mee te raken, net als dat Lies zichzelf altijd zo klein maakt. Op zich wel een reminder om zelf niet zo te worden. Echt zonde.
Medisch maatschappelijk werk die weggaat door de heftigheid??? Ze zijn bij allerlei zielige en heftige shit in het ziekenhuis betrokken, dat geloof ik ook niet hoor.
Ja, eens hoor. Er waren een paar momenten in de podcast waarop ik dacht dat Annika zelf destijds onderbewust ook wel twijfels had en het misschien ook wel niet wilde weten, dat het niet echt was? Bijvoorbeeld dat zijzelf zo de grens trok bij bellen.
Ik heb zelfs even bedacht dat Annika in het complot zat.
Oh ja zo niet nodig inderdaad!
Ja, ik vind het ook irritant dat ze daar helemaal niet op in gingen! Met die fout is het natuurlijk begonnen, zo’n regel is er niet voor niks. Het was ook niet alleen dat ze “even” buiten protocol om nog die tips stuurde, maar ze vertelde zelfs nog dat ze daarbij gesprek initieerde door vragen te stellen en daarna dan nog die overstap op de app. Ik snap niet dat ze niet doorhad dat ze daar heel fout bezig was, zal wel verblind zijn door de drama (en misschien haar eigen verveling) rondom corona? Maar goed, dat ze het niet zo op heeft met privacyregels werd later ook wel duidelijk in die hele communicatie met het “ziekenhuis”.
Ik begreep ook wel dat die bestuurder van het ziekenhuis een beetje verontwaardigd was dat de journalisten zo lang in dit verhaal geloofd hebben.
Ik vond het verder wel fascinerend om zo uitgebreid te horen hoe het bedrog in elkaar stak. Heb wel zó veel vragen nog omtrent die Roos over het hoe en waarom ze dit gedaan heeft. Maar ja, daar krijgen we natuurlijk nooit antwoord op.
Wow als ik Annika was had ik hier nooit aan meegedaan. Zij komt er echt niet goed uit, wat een wandelende red flag. Ook dat ze op een gegeven moment serieus overwoog voogd te worden? Van een meisje die je nog nooit hebt gezien? Echt heel bizar
Was dat misschien de podcast Scamanda? Dat was ook zo’n verhaal
Haha ja bizar, ik mis echt kritisch nadenken bij die journalisten.
Sorry voor de rant die volgt maar I can’t met deze bullshit.
Levertransplantaties in Beverwijk? Google gewoon, dan weet je al heel snel dat het geen transplantatiecentrum is.
Euthanasie nastreven op initiatief van het behandelteam bij een 15 jarige zonder wettelijk vertegenwoordiger, die niet kan communiceren? Die verder ook terminaal ziek is met ondragelijke pijn en mogelijk al snel een indicatie heeft voor palliatieve sedatie en dus een veel realistischere optie is in dit geval?
In retrospect toestemming voor een bloedtransfusie? Slaat allemaal nergens op.
Postkamer dicht door corona?? Echt hilarisch.
@California Ja het vergt een buitengewoon naïeve twintiger met saviour complex om zo lang in deze bullshit mee te gaan.
Ik ben nu echt een mooie podcast aan het luisteren van Trouw, het heet de vrouwen van Saramacca. Over een Surinaamse vrouw die haar wortels onderzoekt.
Ik vind sws ook de hele redenatie om wel de echte stem van Roos te laten horen nergens op slaan
Staat ook haaks op het zogenaamde feit dat ze zich zorgen maakten over het welzijn van Roos (die overduidelijk heel erg niet ok is)
Tja ik vind het ook bizar omdat ik zelf alert ben en alles altijd check, maar ik ken meerdere mensen die ik dit zo zou zien doen. Sommige mensen zijn nu eenmaal erg naïef en hebben weinig algemene kennis, waardoor onjuiste of onlogische claims niet opvallen. Kees van der Spek weet zijn programma bijvoorbeeld goed te vullen met ruim volwassen mensen die totaal meegezogen zijn in de gekste scam verhalen. Dat niemand in de omgeving van Annika ingreep of het verhaal in twijfel trok vind ik wel écht onbegrijpelijk…
Ik heb alle afleveringen over Marlotte geluisterd;
Samenvatting
Ik mis echt kritische zelfreflectie bij Annika; meid, je bent echt mega voor de gek gehouden en op een paar simpele punten had je echt makkelijk die leugens kunnen herkennen. Dat jij nou eenmaal het beste voorhad met het niet bestaande meisje is echt geen excuus.
Daarnaast ben ik nog in dubio of dit nou een goede podcast is of vooral een totale blijk van onkunde van die journalisten. COME ON stel wat kritische vragen?? Qua geluidseffecten en storytelling hartstikke mooi gemaakt maar journalistiek is er toch echt veel op dit proces aan te merken.