Op zoek naar Marlotte, afl 1 t/m 5
Ik heb ook net de podcast afgeluisterd en ik vond het net als iedereen hier zo maf dat er heel snel overheen werd gestapt dat zij privé contact heeft gezocht met een kind die de kindertelefoon belde. Dat vind ik zo grensoverschrijdend, tot op het punt dat ik Annika de rest van de podcast niet vertrouwde.
Ik dacht daardoor ook een tijdje dat Annika degene was die alles verzonnen had, maar ik had gemist dat “IC-verpleegkundige Roos” al was genoemd. Die kwam daardoor voor mij een beetje uit de lucht vallen. Zou Roos dan Annika ontmoet hebben bij het brandwondencentrum en gedaan hebben alsof ze daar aan het werk was? Daar kwam ik niet helemaal uit.
Ik had van Zembla wel het beeld dat het degelijke onderzoeksjournalistiek was, maar óf Roos is een meesteroplichtster die ontzettend goed is in verhalen spinnen, óf de journalisten zijn echt super naïef geweest. Roos kwam op mij heel intelligent over dus ik snap tot op zekere hoogte dat mensen erin tuinen, maar: “toevallig” is het nummer van Marlotte nu in handen van een kerkgenoot van Marlotte, die bereid is om te appen maar niet te bellen, en geen foto’s kan sturen? Hoe lang hebben ze hun tijd verspild aan die fantast?
De journalisten zeggen bij het eindgesprek op het terras met Roos heel vaak dat ze zooo goed onderzoek hebben gedaan en daarom de leugen hebben ontrafeld, maar dat hele verhaal hing toch al van bullshit en paperclips aan elkaar?
Die emeritus-hoogleraar psychiatrie stond half te kwijlen om onderzoek te kunnen doen naar Roos volgens mij. Ik kan me ook slecht voorstellen dat er nog nooit onderzoek is gedaan naar catfishing, maar misschien zijn daar heel lastig proefpersonen voor te vinden. De reden dat mensen dit doen zal ook wel per persoon verschillen.
Al met al vond ik het een heel interessante, heel frustrerende podcast.