Podcasts #2

Ja, en iets later in coronatijd ging het ook vaak over tieners en hoe eenzaam die waren en mentaal zwaar die het hadden door corona. Denk zeker dat dat heeft meegespeeld.

@Maestoso blijkbaar had Annika wél iets te halen in het contact. Anders was ze er niet zo ver in gegaan. Eigenwaarde ofzo misschien, afleiding van haar eigen leven etc. Doet denken aan de rol van de redder in de dramadriehoek.

Ik vind het wel jammer dat het in de podcast zoveel over het hoe ging en zo weinig over het waarom. Ook wel opvallend dat die psychiater zei dat er recent nauwelijks over dit soort leugenarij beschreven is, terwijl catfishen toch wel echt iets van deze tijd is.

9 likes
Samenvatting van de podcast

Een psychologiestudente werkt voor de kindertelefoon en neemt privé contact op met een tienermeisje die ze in de chat van de kindertelefoon sprak. Eerst via mail, later over op de app. Het meisje Marlotte ligt in het brandwondencentrum in Beverwijk omdat ze een ernstig ongeluk heeft gehad in wat later een sekte blijkt. Haar moeder is dood en gedurende het contact overlijdt ook haar vader, waarna Marlotte vraagt of de psychologiestudente haar contactpersoon met het ziekenhuis wil zijn via een speciale app voor familie ivm coronatijd. Dat doet ze en ze wordt gebombardeerd met medische info, toestemmingsverzoeken voor ingrepen etc. Ze gaat nooit langs het ziekenhuis, belt ze nooit, alles via de app en dat 3,5 jaar lang. Ze neemt wel contact op met een ministerie omdat de voogdij van Marlotte zo slecht geregeld is, maar dat levert niks op. Dan overlijdt het meisje, waarna een verpleegkundige haar wat as geeft wat ze samen uitstrooien. Verontwaardigd over dat dit kan gebeuren schakelt de psychologiestudente Zembla in, die heel lang in dit verhaal geloven en zelf ook nog worden opgelicht. Als ze ontdekken dat de “verpleegster” geen verpleegster blijkt te zijn valt bij hun het kwartje dat Marlotte nooit bestaan heeft. De verpleegster (een vrouw begin 20) bekent halfslachtig dat zij erachter zat. Het bedrog is zo vergaand en het contact was zo intensief dat het bijna een dagtaak voor haar geweest moet zijn.

16 likes
Op zoek naar Marlotte, afl 1 t/m 5

Ik heb ook net de podcast afgeluisterd en ik vond het net als iedereen hier zo maf dat er heel snel overheen werd gestapt dat zij privé contact heeft gezocht met een kind die de kindertelefoon belde. Dat vind ik zo grensoverschrijdend, tot op het punt dat ik Annika de rest van de podcast niet vertrouwde.

Ik dacht daardoor ook een tijdje dat Annika degene was die alles verzonnen had, maar ik had gemist dat “IC-verpleegkundige Roos” al was genoemd. Die kwam daardoor voor mij een beetje uit de lucht vallen. Zou Roos dan Annika ontmoet hebben bij het brandwondencentrum en gedaan hebben alsof ze daar aan het werk was? Daar kwam ik niet helemaal uit.

Ik had van Zembla wel het beeld dat het degelijke onderzoeksjournalistiek was, maar óf Roos is een meesteroplichtster die ontzettend goed is in verhalen spinnen, óf de journalisten zijn echt super naïef geweest. Roos kwam op mij heel intelligent over dus ik snap tot op zekere hoogte dat mensen erin tuinen, maar: “toevallig” is het nummer van Marlotte nu in handen van een kerkgenoot van Marlotte, die bereid is om te appen maar niet te bellen, en geen foto’s kan sturen? Hoe lang hebben ze hun tijd verspild aan die fantast?

De journalisten zeggen bij het eindgesprek op het terras met Roos heel vaak dat ze zooo goed onderzoek hebben gedaan en daarom de leugen hebben ontrafeld, maar dat hele verhaal hing toch al van bullshit en paperclips aan elkaar?

Die emeritus-hoogleraar psychiatrie stond half te kwijlen om onderzoek te kunnen doen naar Roos volgens mij. Ik kan me ook slecht voorstellen dat er nog nooit onderzoek is gedaan naar catfishing, maar misschien zijn daar heel lastig proefpersonen voor te vinden. De reden dat mensen dit doen zal ook wel per persoon verschillen.

Al met al vond ik het een heel interessante, heel frustrerende podcast.

8 likes

Vijf min geleden begonnen met de podcast over Marlotte, ben benieuwd

3 likes

Ik heb alle afleveringen geluisterd met een opgetrokken wenkbrauw, dat hele verhaal klopt toch van geen kanten.

3 likes

Op zoek naar Marlotte

Ik denk dat het achteraf misschien wel makkelijker is om de hiaten in het hele verhaal te zien. Het bedrog was wel echt heel erg uitgebreid uitgewerkt. Ik denk ook dat je daarom als je er middenin zit misschien wel minder snel denkt aan een oplichter, omdat het feit dat hier iemand zoveel tijd en energie in heeft gestoken (en met wat voor reden/motief ook?) nog moeilijker voor te stellen is dan dat Marlotte echt zou bestaan en de waarheid spreekt.

Er zijn sowieso ook nog wel een aantal dingen die ik niet snap. Als ik het goed begrepen heb dan kwam het whatsapp contact met het ziekenhuis bijvoorbeeld tot stand met een QR code en een mailadres dat een bestaande extensie had (@beverwijkziekenhuis of iets dergelijks). En ik vraag me nog altijd af wie de mannelijke arts dan is die ze gesproken heeft aan de telefoon.

Ik vind het feit dat Annika haar e-mailadres heeft gegeven om die Netflix tips te sturen niet per se heel grensoverschrijdend. Ja het mag niet, maar als ze het daarbij had gelaten had ik dat niet zo erg gevonden. Ik snap alleen nog steeds niet waarom zij na het sturen van die tips nog een heel gesprek aan ging en uiteindelijk zelfs via whatsapp ging communiceren. En ik snap ook niet waarom uit de omgeving van Annika ook niemand ingreep, zoals haar ouders? Ze was weliswaar volwassen maar ook een jongvolwassene voor wie het toch ook veel te gek is om helemaal meegesleept te worden in deze casus. En als je denkt dat dit echt is of juist als je begint te twijfelen ga je op een gegeven moment toch een keer langs bij het BWC? Dan meld je je gewoon bij de balie tijdens het bezoekuur met de boodschap dat je komt voor Marlotte den Hartog.

2 likes

Het laat denk ik vooral zien dat je als journalist een vrij groot gebrek kunt hebben aan algemene kennis over hetgeen je onderzoekt. En dat sommigen vrij ver gaan in de zoektocht naar een goed verhaal en hun wantrouwen van instituties. Als jij als professional in welke aard dan ook een verhaal hoort over een jong, door een sekte en haar vader misbruikt meisje dat jarenlang moederziel alleen in het ziekenhuis heeft gelegen vind ik het echt totale gekkigheid dat je dat niet eerst zelf verifieert bij instanties. Het is ook helemaal niet zo’n ingewikkelde scam om qr codes te genereren, mailadressen aan te maken en filmpjes op te nemen. Tijdrovend? Ja, maar als je alleen al kijkt naar hoeveel mensen er gestalkt worden zijn er blijkbaar genoeg mensen met tijd teveel.

Ik snap zelf wel dat ze na het sturen van de tips in een heel gesprek belandde en dat is precies waarom het niet mag. Er zijn kinderen die zich aan elke voorbijkomende volwassene vastklampen en je moet echt harteloos zijn om daar niet op in te gaan als dat gebeurt. Dus ik snap wel dat je als jonge, goedwillende pedagoog in spé als zo’n meisje je terug mailt weer antwoord.

6 likes

Ja ik moet zeggen dat ik dit ook vooral vanuit het perspectief van Annika bedoelde en niet vanuit dat van de journalisten. Daarvan vind ik het wel verbazingwekkend dat ze hier zolang in zijn meegegaan en er niet sneller doorheen prikten.

5 likes

Ah zo, Annika snap ik op zich zelf ook wel. Gewoon een naïeve meid die eindelijk eens dacht er voor iemand te kunnen zijn.

5 likes

Ja dat snap ik ergens ook nog wel, maar dat er niemand in haar omgeving qua ouders ofzo wat van is opgevallen vind ik wel gek. Maar ja je weet ook niet wat die van de details wisten in eerste instantie.

Maar dat die journalisten niet zelf al vraagtekens zetten bij überhaupt dat appen over patiënten snap ik helemaal niks van

5 likes

Heeft de kindertelefoon er eigenlijk iets over gezegd? Zij zullen hier ook niet echt blij mee zijn gok ik

3 likes

Ja en ik snap nog dat ze niet meteen het BWC hebben gebeld om naar Marlotte te vragen want stel ze was daar wel echt patiënt geweest hadden ze daar natuurlijk geen info over gegeven ivm de privacy. Maar bijv. bij die whatsapp service en de intensiteit daarvan snap ik niet dat die journalisten niet meteen vraagtekens hadden. En dat lijkt me nou bij uitstek wel iets wat je meteen kan verifiëren bij het BWC: of ze überhaupt gebruik maken van een whatsapp service voor contactpersonen van patiënten.

9 likes

Het enige wat ik niet helemaal begreep in de podcast is hoe dat contact met het ministerie van VWS nou was verlopen. Want enerzijds had Annika een melding gedaan bij het echte ministerie van VWS en hadden zij echt contact gehad met het echte Brandwondencentrum in Beverwijk. En aan de andere kant kreeg Annika daar een nepterugkoppeling over van Roos die zich voordeed als het ministerie? Werd dit niet helemaal duidelijk of heb ik gewoon een stukje niet goed geluisterd?

1 like

Als ik het goed begreep was ook het ministerie im contact met de oplichter en niet met het Brandwondencentrum. Maar vond het ook een vaag verhaal. Op zich wel goed dat Zembla dit uitbrengt maar ze mogen wel iets kritischer zijn op hun eigen rol. Dat WhatsApp werd gebruikt door een ziekenhuis was toch wel een heel duidelijke aanwijzing dat er iets niet klopte.

2 likes

Haha ja, echt elke saaie mail die je ontvangt van zorgverleners zijn helemaal driedubbel beveiligd met Zivver etc. Ik krijg over ziekenhuisafspraken van mezelf in mijn mail alleen een alert dat er “een afspraak gemaakt is” en meer info kan ik pas vinden als ik inlog met mijn DigiD. Maar een livestream van iemands medische status via whatsapp kan wel :joy:

Maar goed, zal allemaal wel onder het mom van “door corona is alles anders” afgedaan zijn door de betrokkenen denk ik.

11 likes

Denk inderdaad dat het achteraf makkelijker aan elkaar te puzzelen is.

Wat ik me ook kan voorstellen is dat het echt heel moeilijk is om objectief te blijven bij zo’n heftig verhaal, want wat zegt het over jou als je zo’n meisje in eerste instantie niet gelooft of bewijs gaat zoeken van bedrog. Ze is er echt met ogen open ingetuind maar ik zou echt niet weten wat ik zou doen in haar situatie.

2 likes

ja, ik snap ook helemaal dat je als twintigjarige er zo naïef in staat. En helemaal als de bedrieger er zoveel effort insteekt, je gaat er niet meteen vanuit dat het niet klopt of dat deze persoon niet bestaat. Je hebt die levenservaring of basiskennis dan gewoon nog niet helemaal ontwikkeld. Je wordt er bovendien ook langzaam ingezogen denk ik. En toen ze dacht “dit zijn wel heel erg veel berichten en dit wil ik helemaal niet”, bleef het doorgaan.

Ik denk dat de podcast sterker was geweest als ze hier wat meer op hadden ingezoomd. Om de persoon Annika iets meer achtergrond te geven. Ze nemen echt grote sprongen in het verhaal. Van de mail met netflixtips zit ze ineens in whatsapps van het ziekenhuis. Tegelijkertijd kan het zijn dat ik nog niet zo ver ben, omdat ik maar de eerste twee afleveringen heb geluisterd.

Ik stoorde me erg aan aflevering 2, namelijk dat de journalist ervan uitgaat dat de persoon waarmee ze appt ook bestaat en zelfs een bekende is van Marlotte. Juist van een journalist mag je wel een kritische houding verwachten. Vond het echt vermoeiend eerlijk, en twijfel ook of ik het verder wil luisteren.

3 likes

Ugh ik ben ook begonnen aan Marlotte maar er staan maar 3 afleveringen online via de standaard platforms, de rest is zeker al betaald te luisteren nouhouuuu ben nieuwsgierig!!

2 likes

Nee hoor, de rest is gratis te luisteren maar alleen via de NPO Luister app.

4 likes

Ohh ik dacht dat je daarvoor moest betalen. Ga ik dan snel downloaden, dank :pray:

5 likes