Podcasts #2

En gewoon op de site Zembla Podcast: Op zoek naar Marlotte | NPO Luister

1 like

Oké blijkbaar mis ik echt iets. Maar wat is er dan zo goed aan die podcast? Want het verhaal is toch verzonnen?

2 likes

Het “goede” aan de podcast is dat zij dus ontdekt hebben dat het verzonnen is

1 like

De podcast an sich is geen verzonnen verhaal! Het is geen fictieve podcast. Overigens vind ik de persberichten hierover ook niet goed want ik dacht eerst ook dat het fictief was

Alleen de persoon naar wie ze op zoek zijn blijkt verzonnen te zijn

3 likes

Ja en bovendien kan ik me helemaal voorstellen deze Annika ook met een bepaalde reden vrijwilliger bij de Kindertelefoon was. Kinderen helpen. En niet als een soort detective maar kijken of alles wel klopt.

En tuurlijk het is een heel raar verhaal, maar wij zien nu het hele plaatje, wij weten al dat het niet klopt. Dat is heel anders dan in de 20 zijn, bepaalde idealen hebben en ergens ingezogen worden.

Ik heb nu iemand in mijn omgeving waarbij vermoedens zijn dat deze persoon liegt over verschillende dingen, waaronder levensbedreigende aandoening(en). De meeste mensen hebben zoiets van: laat maar, hoe kunnen we bewijzen dat dingen vreemd zijn, wat als het wél waar is, dingen zijn vreemd en tegelijkertijd valt er voor veel dingen, hoe ver gezocht ook wel een verklaring voor te vinden. Wat als het wel klopt. Wat als je dan iemand gaat vragen om bewijs, ben jij wel echt ziek? Dat voelt verkeerd. Dat is voor de meeste mensen, gelukkig, ook niet de insteek in hun omgang met een persoon in hun omgeving die (zegt dat hij/zij) ziek is.

Inmiddels heb ik 3 afleveringen geluisterd en ik mag hopen dat de gemiddelde journalist wel wat kritischer is. Maar misschien dat bijv zo’n eindredacteur ook een blinde vlek heeft, juist omdat hij eerder heeft geschreven over misstanden in de zorg. Ik denk even hardop.

5 likes

Ik denk dat onwille van de kwaliteit/spanning van de podcast heel bewust wordt gedaan alsof de journalisten het geloofden tot aflevering 4. Ze zegt later wel dat er ook aan het begin al getwijfeld wordt.

En de omgeving van Annika: ik gok dat zij ook niet 100 procent open was naar haar omgeving, ze heus er wel op aangesproken is maar dat je dan Marlotte eerder verdedigd vanwege je emotionele connectie.

Fascinerend vermaak in ieder geval. Heel benieuwd of er nog een staartje komt.

4 likes

Spoiler Marlotte

Samenvatting

Ja dit dacht ik vrij lang eigenlijk, dat zij het zelf had verzonnen.

1 like

Ok, even naar aanleiding van de Marlotte podcast kijken wie er al net zo lang rondhangt op dit forum;

Doet dit niet denken aan een zekere casus op EGF?

Ben benieuwd of er mensen zijn die meteen aan hetzelfde moesten denken.

1 like

Bedoel je Betty? Of zo’n drama rondom iemand die van alles had verzonnen in een van de moeder topics

2 likes

Ja, ik bedoel dat meisje dat een heel personage had verzonnen rondom verkracht zijn en een kind daaraan over te hebben gehouden. En nu was ze weer zwanger van een kind van een rijke vent in amsterdam.

Doet me echt daaraan denken. Toch een core EGF memory :laughing:

Betty was toch Serena? Of bedoel je dat niet?

Waar ik ook steeds maar over na blijf denken is dat contact met Mare, sowieso vrij weird dat ze zulk intens contact met een minderjarig meisje onderhouden, en dan dat verhaal over die simkaart van ‘noukie’. Toen hadden er toch echt wel wat alarmbellen af mogen gaan ook

5 likes

Oh wow die ken ik volgens mij niet maar ook heel bizar. Ik had zelf een verhaal in m’n hoofd dat iemand verzonnen had dat ze een kindje had was overleden ofzo (maar weet de details niet meer precies)

Ja betty was Serena inderdaad

2 likes

Ow wacht, dat was denk ik wel hetzelfde verhaal. Dus dat ze ook een kindje had gehad wat was overleden.

Zij was ook echt hardcore, ze postte ook van die net onherkenbare foto’s van haar kinderen.

Ik weet even niet meer hoe ze nu was ontmaskerd. Was iemand echt naar haar op zoek gegaan? Of was het toch via die foto’s duidelijk geworden dat ze het allemaal verzon?

1 like

Ja helemaal eens!! Overigens vind ik dit ook wel van het contact tussen Annika en Marlotte. Annika noemt Marlotte ook een soort vriendin. Ja ik begrijp dat echt niet. Zou als vrouw van in de 20 niet in me opkomen een minderjarige meid als vriendin te beschouwen, en dan ook nog overwegen voogd te worden.

Even in een spoiker aflevering 4 gesprek met ziekenhuisbestuurster

je hoort bij deze vrouw ook de verbazing, ik zou bijna willen zeggen irritatie, dat deze journalisten niet gelijk in een soort lachen zijn uitgebarsten dat een ziekenhuis via de app zulke precaire informatie zou delen met een niet wettelijk vertegenwoordiger. En terecht ook. Dat zo’n jonge meid als Annika daar bij voor valt, vind ik ook bijzonder, maar drie ervaren onderzoeksjournalisten?

17 likes

Claudiaan! Die gebruikte fotos van een vlindersite. Er was destijds ook een moeder hier die het allemaal verdacht vind en dat ook heeft geuit, maar die kreeg toen de wind van voren. Later bleek haar gevoel (of wat het ook maar was waarom ze het niet vertrouwde) dus wel te kloppen.

Zogenaamd woonde zij in een villa in de VS en dan ging haar man posten omdat zij dan te ziek was.

Ik geloof dat er destijds een of twee leden zijn geweest die contact hebben gezocht met die vlindersite. En via daar de ouders van de kinderen op die fotos en dat zo het balletje is gaan rollen.

@Pinkbeliever

4 likes

Vergeet niet dat een deel van de pedagogiek en social work studenten het idee heeft dat ze een soort jezus van de huidige tijd ziin en stage in een afrikaans weeshuis altijd werd gezien als ultiem teken van onbeperkte betrokkenheid en liefde voor je medemens.

15 likes

Jaaa! Dat was het! Ik was al aan het googlen geslagen (wel beutyblog ABC gevonden :rofl:)

Dat was een beetje een soort gelijk verhaal. Dat waren nog eens tijden!

1 like

@chachaloco zo echt nog zieker dan ik in m’n hoofd had allemaal zeg

1 like

Ja ik kan me dit nog best goed herinneren, omdat ik ook mee las en postte. Mn broer was in die tijd net tienervader geworden en ik kan het me nog vrij goed herinneren. Is alweer zo’n 15 jaar geleden.

Geloof dat zij op een gegeven moment ook aan de sondevoeding zat enz.

Er was destijds ook een of twee moeders die een beetje qua opleiding of werk in de ict, grafische, internet kant zaten. En die ook doorhadden dat iets niet klopte, dat bijv de url van de fotos naar bepaalde paginas leidden.

2 likes

In de podcast Vink was één van de makers te gast en zij zei iets wat erop neer kwam dat de insteek in het begin wel was om bewijs te zoeken dat dit zo is gebeurd ondanks de red flags, en dat later in het onderzoek dus het keerpunt kwam dat ze moesten gaan bewijzen dat het niet waar kon zijn.

Ik vind het echt zo’n ontzettend vaag verhaal van alle kanten, er blijven ook zoveel vragen over. Is er niemand in Annika’s omgeving die zich hier wat meer in heeft verdiept, of heeft ze dit lang verborgen gehouden? Sowieso de hele rol van Annika. Ze wordt op zich terecht als slachtoffer hiervan gezien maar aan de andere kant heeft dit ook zo ontzettend lang gespeeld. Een relatie opbouwen met een 12-jarige. Dag en nacht geappt worden door ‘het ziekenhuis’. De medewerker van het ministerie die wel e.e.a. bevestigt, maar later blijkt dat zij ook contact hebben gehad met “Roos”. Die as uitstrooien. Een verpleegkundige die zoveel contact houdt en medische gegevensdeelt en uiteindelijk dus ook die as heeft. Ik kan er wel uren over doorgaan.

1 like