Podcasts #2

Ik vind het wel echt raar dat Roos zo slim is geweest om al die dingen te vervalsen en er zoveel werk in heeft gestopt om het verhaal gaande te houden, maar die simkaart dan over het hoofd ziet?

4 likes

Vind het raarder dat ze niet zelf kon bedenken dat die foto’s van dat meisje makkelijk te vinden zijn met google image search.

6 likes

Maar het is toch helemaal niet zo slim?

Whatsappcommunicatie voor een ziekenhuis? Een volwassen bekken rƶntgen gebruiken, dagboeken waarin over vakken die een brugklasser niet heeft wordt gesproken, ingrepen die in het ziekenhuis niet plaatsvinden, de instafoto’s van een influencer jatten. Het enige geraffineerde hieraan is de veelheid, verder is het vooral slecht uitgevoerd.

Ik heb hem net uitgeluisterd en vind het ook bijzonder dat ze dit neerzetten als een heel zeldzaam bedrog, bijzonder ingewikkeld en er heilig van overtuigd zijn dat die meid mentaal niet goed is. Ik ken 2 mensen van wie ik vermoed dat ze in hun tienerjaren best een tijdje sterke verhalen hebben verteld en het enige verschil is dat ze daar niet jarenlang een wildvreemde in hebben meegesleept die vervolgens naar de pers is gestapt. Niet dat ik wil doen alsof dit om de haverklap gebeurd, maar het is ook weer niet ondenkbaar?

14 likes

De andere helft krijgt een relatie met iemand die ze op veldwerk ontmoeten

4 likes

In hoeverre zou dit strafbaar zijn?

Gezien de aangifte en politieonderzoek.
Zich voordoen als ziekenhuis, al die zogezegde goedkeuringen voor medische handelingen/euthanasie, het rƶntgenfilmpje, het telefoongesprek van die mannelijke arts, het vervalste contact met ministerie van gezondheid en jeugdhulp, al de spullen en as (van wie of wat zou dat ook zijn??)

4 likes

Jeetje, wat een bizar verhaal… ik vraag me ook af wat dat as dan was? Van een open haard ofzo? Of van een dier? Echt ik moet hier even van bijkomen

2 likes

Dat moment dat ze ook zo gaan redeneren dat Marlotte die nep foto’s van internet geplukt heeft omdat ze moeite had met haar eigen uiterlijk, en het ziekenhuis hier misschien overheen had gekeken? Ik kan t niet eens meer navertellen, maar…

10 likes

Wat luisteren jullie nog meer? Mijn ultieme irritainmentpodcast is die met die boomervrouwen van Telegraaf Vrouw - Zo doet zij dat.

4 likes

(Sorry geen zin in Marlotte)

18 likes

Ja heel aflevering 2 proberen ze verklaringen te vinden voor alle vreemde dingen, alles behalve de meest logische verklaring dat het niet echt is. Vond het echt irritant om te luisteren en weet niet of ik nog door ga :sweat_smile:

4 likes

Misschien is slim niet het goede woord, misschien doordacht? Ze heeft overal een (ongeloofwaardige) verklaring of oplossing voor proberen te bedenken, maar die simkaart lijkt haar te zijn ontschoten of zo. Want daar kwam al snel de eerste twijfel uit.

3 likes

Heel herkenbaar. Ik ben ook bij aflevering 2 maar ik merk dat ik veel loop te zuchten en het me mateloos irriteert.

Zembla doet ook echt zo af bij me als onderzoeksjournalistiek.

2 likes

Ik vond aflevering 2 ook erg vermoeiend, wilde daarna stoppen. Ben toch begonnen met aflevering 3, en het wordt wel beter.

3 likes

Ik luister nu aflevering 3 van die Marlotte podcast en schreeuw al een uur intern BEL DAT FOKKING ZIEKENHUIS

Oh my god de 2025 urge om liever een goed verhaal te maken dan te factchecken

28 likes

Nou ja, slecht uitgevoerd? Ik vind het afleveren van random as vrij ver gaan hoor

1 like

Het gaat toch allemaal superver, tegelijkertijd, het is niet ingewikkeld of uitgekiend? Je hoeft geen wereldwonder te zijn om as aan te leveren, vooral een gekkie.

Ik blijf erbij; ik vind het gedrag en de keuzes van deze journalisten om het verhaal zo in elkaar te zetten dat het overkomt als meesterlijke scam echt opvallender dan het feit dat er ziekelijke scammers bestaan die zeer ver gaan in het overeind houden van hun scam.

9 likes

Het lijkt erop dat de makers echt heel erg willen benadrukken hoe extreem dit is omdat ze er zelf gewoon keihard ingetrapt zijn. Ik vind ook veel nadruk liggen op ooo neeee je niet dom voelen hoor! En wat vindt een psychiater hiervan?? Terwijl dit feitelijk een soort catfish/stalking situatie is waar er toch echt heel veel van zouden moeten zijn

13 likes

Ja ik twijfel een beetje tussen dit scenario of dat ze zichzelf gewoon dom voordoen omdat het beter werkt voor de storytelling (want ik heb het nu ook al met meer mensen over die journalisten gehad dan over die hele scam zelf)

4 likes

Klinkt vermakelijk.

Ik luister Onaantastbaar (NTR), boeiend en boosmakend tot nu toe.

2 likes

Over podcast op zoek naar Marlotte:

Samenvatting

Wat ik mij ook afvraag nav de afleveringen: Roos heeft op een gegeven moment as en wat spulletjes geloof ik overgedragen aan Annika (en zus en moeder), dit was ook het moment dat de zus het opvallend vond dat zij ’mooie’ nagels had… wat had Roos toen aan? Ik begrijp dat dit echt IN het ziekenhuis heeft plaatsgevonden? Ik probeer dit voor me te zien. Iemand met echt een wit jasje aan of in vrijetijdskleding? Stiekem aan een tafeltje in het restaurant afgesproken, verdekt ergens dichtbij de ingang van het ziekenhuis of gewoon vol in het zicht? Misschien denk ik hier te ver over na haha, of misschien was dit toch niet in het ziekenhuis.

Ik vind dat de journalist zich ook wel heel erg indekt door te zeggen dat ze niet gelijk het ziekenhuis benaderd hebben onder het mom van die mogen toch geen patiƫntgegevens delen. Terwijl het ziekenhuis ongetwijfeld bij het horen over whatsapp berichten (laat staan de rest) al meteen had kunnen bevestigen dat dit zaakje stinkt. Maar goed, dan heb je geen 5 afleveringen.

5 likes