Podcasts #2

Haha ik ben nu aan het begin van aflevering 5 en die vrouwelijke journalist vertelt hoe ‘roos’ reageert op hun confrontatie met haar leugens: ze bestelt thee en als haar thee gebracht wordt “neemt ze niet gelijk een slok, maar neemt ze rustig de tijd en doopt haar theezakje een paar keer in het hete water”

nou ik weet niet, maar dit lijkt me zeker typisch gedrag voor een gestoorde fantast, anders had ze haar thee wel kokendheet gedronken en dat theezakje laten liggen

29 likes

Ik heb trouwens ook steeds het idee dat ik de stem van Roos herken (idd onethisch om die te laten horen @chachaloco) maar misschien klinkt ze gewoon als elke influencer van 25 uit de Randstad.

14 likes

Ja zij en de journalist waren wel beiden het zelfde type ‘nou wij hebben ons best gedaan’ en vond het ook echt gênant dat ze de woorden van de mediator “wij geven tenminste om mensen, daarom zijn we erin getrapt” steeds bleef herhalen als excuus voor hun eigen slechte onderzoekswerk en Annika’s ongekende naïviteit. Vind overigens Annika minder te verwijten want heel jong en sommige mensen hebben echt zo’n helper-gen waarbij alle logica uit de deur vliegt.

@grace echt zin om eigen onderzoek te doen en Roos identiteit te achterhalen :stuck_out_tongue::clown_face:

11 likes

Ja ze namen gewoon niet op!!

@Victoria Hahaha ja dit bedoelde ik dus. Welk beeld proberen ze te schetsen zeg

1 like

Ik denk wel meer mensen, echt een naaistreek van Zembla. Straks geïdentificeerd omdat een lul de behanger bij de radio boos was dat zijn mensen niet kunnen fact checken.

3 likes

Hahah zij is mi echt de ster van de show, heerlijk hoe terecht villein zij was

41 likes

Hahaha sorry dubbelpost maar hier werd ik echt helemaal leip van, ‘ze doopt haar theezakje nog eens in de VUURrode thee’

Ook honderd keer dat, we zijn op de redactie met de witte bureaus, rode kasten, en zwart stoelen oid in iedere aflevering, erg :sparkles: mysterieus :sparkles:

27 likes

Show don’t tell mensen :joy::joy: je moet het natuurlijk wel beeldend brengen!

3 likes

Altijd als een journalistiek programma een emeritus vraagt is dat voor mij een teken dat de rest dus nul zin had om te reageren.

Hahaha ik ga dood om liegus maximus. Maar dit vond ik ook zo bijzonder, wat hadden ze verwacht. Die meid is bezig met de laatste loodjes van de megascam waar ze zelf geen zin meer in had, dus heeft ze dr personage laten sterven en nu komen er ineens journalisten verhaal halen en weten ze dat je scammer bent. Hoe denk je dat zo iemand reageert?

9 likes

Wel grappig trouwens dat iedereen hier het belachelijk slecht van de journalisten vindt, maar op social media zijn ze heeeelemaal lyrisch over Zembla en hoe knap het allemaal is???

Zijn wij hier allemaal sceptisch van nature of wat?

8 likes

Naja met de conclusie dat Annika gewoon teringdom is en de journalisten ook + uit op sensatie sla je het natuurlijk wel helemaal plat. Het is toch interessanter om er vanuit te gaan dat ze gewoon normaal functionerende personen die hun werk ook goed willen doen en dan te bedenken hoe het kan dat je hier toch helemaal in meegaat. Of dat niet toch ook aan de hoeveelheid informatie, de duur, de samenkomst van omstandigheden (corona), de manier waarop Zembla werkt is etc etc

Dit zeg ik overigens als persoon die ook een keer flinkkkkk is opgelicht waarbij alle signalen op rood stonden en ik er toch met open ogen in ben gestonken. Iets waarvan ik niet anders kan concluderen dat het teringdom is, behalve dat ik niet teringdom ben haha. Dus ik denk veel mensen het daarom interessant vinden en ik denk dus ook dat er veel meer achterzit dan teringdom zijn. En dat maakt het wel fascinerend vind ik

8 likes

Maar juist dan kom je er toch op uit dat ze allerlei kunstgrepen hebben gedaan om een verhaal te maken dat geen echt verhaal is? Ik geloof helemaal dat ze hun werk goed hebben willen doen en in dit geval is het werk een verhaal maken en dat is gewoon geslaagd. Maar kost hun wel hun geloofwaardigheid. Love me some scampodcasts, scamanda, stalked, believe in magic, scamfactory, scamfluencers, ik luister ze allemaal, maar zo’n podcast wordt er gewoon niet beter van als je een podcast maakt over hoe je er helemaal in tuinde, als de scam zo ingewikkeld niet was, want dan is de enige verklaring dat je je werk als journalist niet goed doet.

4 likes

Ik denk dat iedereen voor een oplichter kan vallen maar dat je als onderzoeksjournalist wel serieuze steken hebt laten vallen als je zo lang je best doen om het verhaal te geloven, maar vooral; als je er dan een verhaal omheen maakt, dat dat niet moet gaan om hoe uitzonderlijk slim en gelikt de oplichter was, maar eerlijk moet reflecteren op waarom je er zo keihard ingestonken bent. En niet verhaal gaat halen bij de oplichter (die geen enkele journalist benaderd heeft) of inzet op hoe erg het is als mensen liegen. Wees dan eerlijk en ga echt in op hoe de jacht op misstanden ook problematisch kan zijn en waarom er zoveel rode vlaggen genegeerd werden. In de huidige versie wordt de verantwoordelijkheid bij de scammer gelegd en niet bij de onderzoeksjournalist die dit najaagt.

Ik vind hun verklaring op hun website ook onwaarachtig, dat het zou gaan over desinformatie. Het gaat gewoon om een crazy stalker, die zijn er nog op veel ergere manieren dan dit.

Dit zeg ik als iemand die ooit 600 euro vooruitbetaald heeft aan een niet-bestaand appartement in het buitenland :joy:

15 likes

Voor wie zin heeft in nog een mysterieus “wie is dit”-verhaal: El Tarangu.

Podcast met twee oplichtersverhalen voor de prijs van één. Ik dacht even dat het dezelfde kant op ging als Zembla, maar ik ben nu op de helft en deze makers lijken wel vlotter en reflectiever dan die van Zembla, haha.

Het gaat in deze podcast ook even over de vraag “waarom doen mensen zoiets” en het gesprek gaat dan veel meer van: tja, best veel mensen doen dit :woman_shrugging: blijkbaar halen ze er iets uit. En niet van: je moet wel een bijzonder gestoord en zwaar beschadigd mens zijn om zó iets extreems te doen!

5 likes

[spoiler] Helemaal eens met alle kritiek op de journalisten, i mean ik heb 0 medische kennis en er waren meteen al zo veel ongeloofwaardige dingen (whatsapp, de amputaties etc).

Maar is deze vorm van oplichting niet extreem? I mean, hele dagboeken fabriceren, fake as, fake facebook gesprekken van jaren tussen marlotte en mare, 6000 (?!) pagina’s aan gesprekken tussen annika en het ziekenhuis. [/spoiler]

7 likes

Door el tarangu ben ik ooit podcasts gaan luisteren. Echt een meesterwerk.

5 likes

Zooo gister in een ruk de podcast over Marlotte geluisterd. Wel echt een paar keer m’n wenkbrauwen heel hoog opgetrokken over het handelen van de journalist.

Dit verhaal deed mij een beetje denken aan Sweet Bobby, ook een podcast op Spotify. Dus wellicht een tip voor wie meer van dit soort verhalen wil horen. Er is ook een docu op Netflix maar de podcast is wat uitgebreider.

5 likes

Same en naast Bob (en ook een beetje Brand in het Landhuis) heeft voor mij geeneen podcast dit ooit evenaard. Toch jammer, alsof ik het beste al gehoord heb, jaren geleden😄

Het verhaal van Lisa vond ik destijds ook zo interessant maar ook vooral de nasleep daarvan en hoe journalisten daar ook steken hebben laten vallen. Argos heeft in ieder geval, veel later dat wel, wel gereflecteerd op hun handelen, ik ben benieuwd of Zembla dat ook gaat doen.

Edit:
Ik ging eens kijken of er inmiddels een nieuwe lijst was met aanraders. Al uit 2024 maar ik zie er wel wat op staan waar ik benieuwd naar ben!

3 likes

Thanks voor de tip, leuk! En voelt meteen als totaal andere koek dan Marlotte :rofl:

3 likes

Doordat het hier al dagen over opzoek naar Marlotte ging heb ik het ook maar geluisterd. Ik moet zeggen, ondanks ik de spoilers al had gelezen heb ik het in 1x afgeluisterd. Het zit wel echt lekker in elkaar haha.

Ik snap vooral niet dat Zembla niet eerst even een medisch expert/of gewoon iemand die in een ziekenhuis werkt er naar heeft laten kijken, dan was het al zo snel allemaal duidelijk geworden. Ik moest ook echt lachen dat ze allemaal excuses gingen bedenken nadat ze die foto’s op instagram hadden gevonden :joy:

Ik moest door dit verhaal wel denken dat ik ooit op een forum zat, waarbij een forumlid ook steeds in het ziekenhuis lag (en ze kwam ook met verhalen tot in de details) en alleen een afwezige en abusive vader had. Voor haar werden ook allemaal dingen georganiseerd, zoals een kaartenacties etc. En dat geloofde ik als 14 jarige al niet helemaal :joy:

10 likes