Podcasts #2

Ik vind het altijd zo irritant als Marc-Marie DWDD steeds gaat ophemelen. Ja, we weten dat jij daar een fantastische tijd hebt gehad, dat het programma goed in elkaar zat en dat je zo’n dikke vrienden bent met Matthijs, maar inmiddels is ook bekend dat het voor heel veel mensen een verschrikkelijke werkplek was (mede door Matthijs). Ik vind het dan gewoon ongepast om dat programma steeds te blijven verdedigen en op te rakelen. Het was misschien een goede talkshow, maar een hoop mensen hebben daar op vlak van (mentale)gezondheid een hele hoge prijs voor moeten betalen.

Ik vind het ook nogal stom om te gaan klagen over het rechtse talkshowlandschap (waar ik het verder wel mee eens ben) maar ondertussen wel regelmatig aanschuiven bij Beau/RTL of Gert Verhulst (ook niet bepaald een links figuur).

16 likes

het was de Champions league onder de Nederlandse talkshows :face_vomiting:

Hoe vaak ik dat excuus wel niet had gelezen over dwdd

3 likes

De overeenkomsten met Marlotte zijn zo groot, dat moet toch haast wel dezelfde persoon zijn?

3 likes

@Falula Nu jullie hierover beginnen, Dieuwke Wynia heeft heel veel open artikelen geschreven op haar Substack over dwdd. Aanrader, mocht je het interessant vinden.

3 likes

Ook zo bizar dat ze nooit contact op heeft genomen met de begeleider van De kindertelefoon, maar wel met Zembla

En ze heeft er dus nog best lang gewerkt. Tot afgelopen zomer nog. Dat komt dan toch ter sprake wanneer je met je collega’s kletst bijvoorbeeld?

7 likes

Die wist natuurlijk best wel goed dat wat ze deed niet mocht. Met collega’s delen dat je dat contact hebt of had was natuurlijk het einde van je vrijwilligerswerk geweest daar.

3 likes

Vind je dat goed geschreven? Ik kom er niet doorheen. Haar samenvatting aan het einde is ook zo slecht geschreven. En zelfinzicht is nul.

3 likes

Hoe meer ik er over nadenk, hoe schadelijker ik deze podcast vind. Het herkenbaar houden van de stem van ‘Roos’, wetende dat dat meisje echt niet psychisch gezond is. Maar ook hoe ze die confrontatie deden, direct in de aanval en alsof er überhaupt iets zinnigs uit zou komen.

En dan die Annika, had zij ook niet in bescherming moeten worden genomen? Net als Roos?

Kindertelefoon staat er ook niet goed op. De wetenschap dat mensen die daar werken dus makkelijk privégegevens met (wss) kwetsbare kinderen kunnen uitwisselen en jarenlang contact kunnen houden is niet zo best…

10 likes

Nogal! Shitshow wijt hier aandacht aan in de nieuwste aflevering, oa dat dit geen onderzoeksjournalistiek is & dat je als journalisten geen hulpverleners bent dus hoe je bepaalde uitspraken niet kan doen (los van het confronteren).

2 likes

Zou me echt niet verbazen als dat zou blijken hoor.
Volgens mij heeft die meid een rijke fantasie en teveel tijd als ik het zo hoor

Volgens mij is die persoon ‘Mia’ juist een wat oudere vrouw met een gezin. Dat zei het slachtoffer op TikTok i.i.g. want daar deed ze ook deels haar verhaal. Ik denk dat het helemaal niet zo uniek is dat mensen dit soort ziektes en gekkigheid faken onder hun eigen identiteit of een andere identiteit. En dat er dan ook weer kwetsbare / naïeve mensen zijn die daar jarenlang in meegaan.

4 likes

Vind het hele Marlotta verhaal zo vaag, lijkt bijna gewoon fictie.

En dan niet alleen vanuit Roos, maar ook dat Annika jarenlang dagelijks privé chatte met een kind als medewerker van de kindertelefoon vind ik ook een beetje ziekelijk. En lijkt mij ipv Roos te reprimanderen ze beter daarop hadden kunnen focussen. Wat de kindertelefoon daaraan gaat doen.

Heb het vermoeden dat Zembla allang wist dat Marlotta niet echt bestaat, maar het gewoon zolang mogelijk uitmelkten voor een viral podcast (gelukt). Een onderzoeksjournalist kan met een uurtje goed googlen toch alle gaten in het verhaal kunnen ontdekken.

1 like

Niet perse goed geschreven, wel interessant om haar (inderdaad eenzijdige) kant van het verhaal te lezen.

2 likes

Ik ben net begonnen aan die Wie is Mia? podcast, maar vind het lastig om naar Suus te luisteren doordat ze zo hakkerig praat (ik denk om het verhaal zwaarte te geven?) met dat onheilspellende muziekje eronder

5 likes

Ja, zij interviewt niet goed en stelt vaak pijnlijke vragen.

3 likes

Er is een nieuw seizoen van “de laatste dagen van…”, dit keer van David Bowie. Alle seizoenen zijn een aanrader vind ik, ook als je de persoon waar het om gaat niet echt kent.

4 likes

Ik ben er vandaag aan begonnen, maar dit laat inderdaad zien dat dit beter is weggelegd voor journalisten.

Ze zegt zelf natuurlijk ook geen journalist te zijn en dat ze er niet goed in is, maar ik denk dat het zonde is dat Sanne haar verhaal niet op een betere manier verteld wordt

1 like

Maar dit is toch niet de schuld van de kindertelefoon? Ze hebben trouwens formeel gereageerd en ik vond het een hele goede, super zorgzame reactie.

18 likes

Wel raar dat de chat vd kindertelefoon geen detectie heeft als je mailgegevens met elkaar deelt.
Vroeger op habbo kon je ook geen hotmail delen, dan kreeg je bobba te zien😂

1 like

Habbo zijn rando’s en dit zijn getrainde vrijwilligers die prima weten dat dit niet de bedoeling is. Ik mag ook niet zomaar contactgegevens van minderjarigen registreren en ik zou het toch heel raar en invasief vinden als mijn werkgever daar een scan op gaat zetten. Gewoon zonde dat het nodig is. Vind dat hen in dit geval echt niks te verwijten valt.

11 likes