Podcasts #2

Nicola Ebbink die in de podcast de paniekjaren tegen iemand met een jarenlang (niet succesvol) ivf-traject zegt (die net heeft gezegd dat ze ook een toekomst voor zich ziet zonder kinderen): ‘Je bent 36, je hebt nog wel een paar jaar, dan denk ik ja: het gaat gewoon gebeuren. Als je dit gevoel hebt, je wil heel graag kinderen.’

Ik luister nog altijd wel eens die podcast van frank vd lende en leonie ter veld. Hoewel leonie op insta niet superveel deelt over haar kinderen wordt die oudste in de podcast neergezet als een super dwingend, ontevreden en driftig kind…
elke aflevering gaat het over zn driftbuien of dat hij niets wil eten, maar och hij is 3. Ik ken het kind in kwestie niet maar in mijn hoofd is die dus kneiter irritant, door alleen maar zulke verhalen.

Vond haar sowieso best raar overkomen, of in ieder geval totaal unrelatable voor mij. Hoe ze ook vertelt dat ze na een date van 1,5 uur nog niet verliefd was alsof dat iets geks is (me dunkt) en dat ze altijd 3 maanden voor zichzelf nodig heeft na iedere relatie (verlies je jezelf dan altijd zo in relaties?) en dat iemand na 1x zoenen altijd haar volgende relatie wordt :joy: Ik word echt nooit verliefd dus kan me allemaal niks voorstellen bij wat zij vertelt.

1 like

Vind je dat lang?
Ik vind dat extreem kort. Je kan natuurlijk altijd een nieuw leuk iemand snel tegenkomen, dat is niet te forceren ofzo, dus voor je het weet kom je na een week al iemand tegen, you do you en fijn voor je, maar ik heb alle break ups wel langer nodig gehad ook al was ik mezelf 0 verloren. Ontwennen, liefdesverdriet etc, 3 maanden zijn zo om.

12 likes

3 maanden vind ik niet lang, maar wel opvallend hoe ze vertelde dat het een patroon is na elke relatie. Ze klonk ook nogal als een relatiehopper.

2 likes

Ik ben aan het luisteren naar Koekoekskind, een podcast over gesjoemel van een fertiliteitsarts met zaad. De podcastmaker doet een dna test en zijn zussen blijken ineens halfzussen. Heel
Interessant!

4 likes

Ik vond vooral die eerste aflevering zó heftig! Dat ineens zo iets wezenlijks wat je altijd als vanzelfsprekend hebt gezien (wie je ouders en siblings zijn) niet / maar half waar blijkt te zijn??? Kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen

3 likes

Ja! Zo intiem dat hij die reacties allemaal zo heeft opgenomen van die zussen en die ouders. Heb wel meer over dit onderwerp gelezen en gezien, maar dan wordt het altijd achteraf verteld, maar dit voelt zo intiem dat je bij die ontdekkingen bent

2 likes

Ik luister nu koekoekskind, maar ik vraag me dan toch altijd af je hele leven staat ineens op z’n kop door zo’n ontdekking en wanneer bedenk je dan “laten we hier een podcast van maken?” En de hele familie gaat er dan in mee dat alles wordt opgenomen. Kan me echt niet voorstellen dat je zo denkt eigenlijk.

4 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat er een groep jonge makers/journalisten (in spe) is die dróómt van zo’n ontdekking zodat ze er een podcast of verhaal over kunnen maken hahahaha.

17 likes

Ja dat is ook weer waar :joy:

De seconde dat het je overkomt. Ik heb voor mijn werk best intensief podcastles gehad en je neemt echt niet per ongeluk gesprekken op van deze kwaliteit.

Haha ik ken iemand die een film wilde maken over de zoektocht naar haar biologische vader, tot ze hem per ongeluk tijdens een middag researchen al had gevonden. Hup filmidee weg.

7 likes

Ik vond het nep overkomen hoor dat stuk dat ze dan bij die ouders gaan vertellen over hun ontdekking, die moeder reageerde behoorlijk kalm naar mijn idee, goed iedereen reageert anders maar

2 likes

Kalm? Je hoort haar duidelijk huilen toch.

4 likes

Ik vond het juist wel hele oprechte emotie. Eerst de schok; ze had op dat moment nog geen idee wat dat zou betekenen. Die emotie daarna was echt rauw, dat raakte me juist.

En waarom dit vanaf begin af aan gevolgd is? Hij is journalist. Hij had een challenge met zichzelf, elke week iets nieuws doen wat hij nog niet kent. Dan kan ik me zo voorstellen dat je dat soort dingen vast legt.

4 likes

Omg ik ga zo stuk om We love Nederlands hahahaha die nieuwe aflevering over Quinty Promes ‘zo’n appel??’ Hahahah hardop gelachen

12 likes

Ik moest er om lachen (zeker die “zo’n appel”), maar het is wel echt een slechte interpretatie want woorden als brutaliseren en vrijpostig worden onder Surinamers/Surinaamse nederlanders best veel gebruikt. Surinaams Nederlands is sowieso gewoon veel grappiger dan abn, veel gebiedende wijs, veel woordspelingen en tientallen manieren om je verontwaardiging te laten blijken (zoals vrijpostig).

18 likes

Ja goed dat je dat zegt! Ik zie het ook veel terug in mijn werk (migratierecht) en het grappige is dat juridisch jargon en Surinaams NLs echt veel overeenkomen ook.

5 likes

:rotating_light::rotating_light::rotating_light: Marlotte bonusaflevering!!! :rotating_light::rotating_light::rotating_light:
(Ik heb nog niet geluisterd)

11 likes