Over dat verhaal van Karlijn: Iedereen had op de middelbare school toch wel een meisje dat alles bij elkaar loog, ik snap niet wat daar podcast waardig aan is?
Absoluut. Zelfs mid 20 nog meegemaakt ook.
Heb ook de laatste aflevering geluisterd van Marlotte… ik vind het ergens best kwalijk dat ze Roos haar echte stem gebruiken? Vind het hele concept ook wel makkelijk scoren en misschien is het stom maar ik heb ook medelijden met Roos? Er zal maar een podcast over je worden gemaakt waar heel Nederland naar luistert ![]()
Volgens mij hebben ze in een eerdere aflevering, waarin ze haar confronteerde, ook haar stem gebruikt.
Geuze en Gorgels begint zo verdrietig dat ik zelf mee zit te huilen. Juist een podcast opgezet om mezelf op te vrolijken, niet gelukt ![]()
Wat zeggen ze dan?
Ja klopt, daarom herkennen mensen haar ook die in de laatste aflevering aan bod komen ![]()
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de gehele podcast heb afgeluisterd omdat ik me echt dood aan het ergeren was, dus ik weet niet wat die hoogleraren hebben gezegd m.b.t. strafrechtelijke vervolging van gevallen zoals Roos.
Ik merk aan mezelf alleen wel echt dat ik dit niet vind thuishoren in het strafrecht. Ik heb er wel begrip voor dat dit voor slachtoffers een grote impact heeft en dat zij persoonlijk daardoor ook een behoefte aan vergelding voelen voor de dader, maar ik zie niet hoe die behoefte in verhouding staat tot het hele juridische apparaat daarvoor in gang te zetten. Het zal voor een “dader” waarschijnlijk niet eens de recidivekans echt verminderen, daarvoor lijkt het me te complex. Het lijkt me dat slachtoffer en dader allebei meer hebben aan psychologische begeleiding en eventueel mediation zodat een slachtoffer toch de kans krijgt een dader te confronteren met de impact die het op hen heeft gehad en eventueel vragen kan stellen.
Nogmaals, ik heb niet de hele podcast geluisterd, maar wat ik ervan heb gehoord werd dit ook niet opgeworpen door Zembla in het gesprek met de persofficier terwijl ik zou denken dat een beetje onderzoeksjournalist zich ook wel zou afvragen of het strafrecht nou de oplossing is hier?
Ik heb 0 verstand van het strafrecht, maar heb ook wel het gevoel dat er een soort verschuiving bezig is waarin mensen vervelende dingen meemaken en dan graag willen dat het juridisch aangepakt wordt. Alsof je alleen daarmee écht iets kan oplossen of achter je kan laten. Terwijl dat eigenlijk toch een best ouderwets idee is, een soort oog om oog. Het verschuift dan ook het gedoe naar een systeem ipv dat je er zelf iets mee doet. En dat mensen het moeilijker te accepteren vinden dat het leven ingewikkeld is en mensen complex en je in sommige gevallen beter af bent om de gevolgen van vervelende interacties met jezelf aan te pakken (of wel in iets van georganiseerd gesprek met de ander) zonder dat er een straf opgelegd wordt. We lijken wel een beetje afgeleerd te hebben om lastige zaken zelf bij de ballen te grijpen.
In deze specifieke gevallen merk je ook dat de ‘slachtoffers van Roos’ gewoon totaal nog niet over de gebeurtenis heen zijn en nog best kwetsbaar overkomen en dan door andere gevallen geïnspireerd raken om naar de politie te stappen. Wat moeten die voor je doen dan?
Ik vind het trouwens 100% terecht dat (zoals in die aflevering aan bod komt) psychische mishandeling in bijv de relationele sfeer wel strafbaar wordt, vooral ook om de reden die genoemd wordt (het is aantoonbaar een voorstadium voor ‘erger’). En daders kunnen dan ook gestopt worden als iets gaande is. Maar zo achteraf zeggen ‘twee jaar geleden loog een vriendin over haar gezondheid, in het gevang ermee’ is toch echt iets anders.
ik heb dus heel erg het gevoel dat dat uit Amerika is overgewaaid, waar iedereen elkaar veel makkelijker aanklaagt voor immateriële schade dan hier
Ik heb Achterwerk ondekt. Hele leuke podcast. Gaat over ingezonden brieven die destijds naar de vpro gids waren gestuurd en nu kijken ze hoe het met die persoon gaat en waarom ze de brief hadden geschreven. Luistert makkelijk weg.
Jaaa deze is zo leuk ![]()
Ik vind die nieuwe podcast van Fanny en Armando helemaal niet zo leuk. Met Tamar was de dynamiek gewoon lollig en ironisch maar ik vind Fanny en Armando samen echt een beetje een mean girls indruk geven. Kan me ook echt voorstellen dat het geen pretje was om met hun te werken
Ik heb een beetje hetzelfde, ik vind het nog steeds wel lekker om te luisteren maar mis de vibe van de andere twee
Ja, hele interessante podcast. En ik ga echt nooit zo’n My Heritage test doen, lijkt me nu gewoon beetje eng…
Ik heb alleen niet de indruk dat de rechtspraak erin mee gaat. Naar wat ik meekrijg wordt er nog steeds heel vaak uiteindelijk doorverwezen naar hulpverlening enzo.
Dit vind ik ook! Ik mis echt de humor tussen fanny en tamar. Dit is het net niet én Armando komt op de een of andere manier niet perse als aardige gast over. Beetje pinnig?
Er moeten hier vast meer mensen zitten die vroeger k-otic/starmakerfan waren. Ze hebben nu een heel schattige podcastserie gemaakt waarin ze voor het eerst oude beelden terugkijken en ook producers ed van toen uitnodigen. Echt een leuke trip down memory lane
Oh goede tip! Ik was groot fan