Podcasts #2

Ah shit, ik wil helemaal geen podimo maar dit is echt de leukste podcast die ik het afgelopen jaar geluisterd heb. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Goooooodver net dat schijtPodimo opgezegd na drie jaar irritatie

2 likes

Maar dan komen ze nog wel 3x met een aanbieding om je terug te winnen toch? :smiley:

6 likes

Ja ahahahaha daar heb ik ook elke keer gebruik van gemaakt!!! (Ik wilde met het WK nog podcast luisteren die alleen op Podimo stonden). Dus ik dacht er nu EINDELIJK van af te zijn, heb de app twee dagen geleden verwijderd :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: Maar We love Nederlands was ook echt mijn favo podcast van de afgelopen tijd :sob::heart:

1 like

Ik heb ‘opzoek naar Marlotte laatst pas geluisterd. Iedereen die ik erover hoorde was zó enthousiast, maar blij om te lezen dat ik lang niet de enige ben die het gedrag van die journalisten extreem raar vond en allemaal ook erg obvious. Sorry voor de likes op jullie poste van afgelopen oktober, haha

12 likes

Ik heb de laatste tijd erg genoten van deze podcasts dus ik dacht: misschien leuk om hier te delen!

De lelijkste flat van Amsterdam (Parool)
Over een flat die door Vesteda wordt verwaarloosd en deels gekraakt terwijl er nog mensen wonen. Vind het heel tof hoe ze dit verhaal als kapstok gebruiken om meer te vertellen over de geschiedenis van woningnood, kraken, en de vermarketing van Amsterdam

If Books Could Kill - The Body Keeps the Score
Ik was vaag op de hoogte van het bestaan van dit boek van een psychiater. De premisse is dat trauma in je lijf wordt opgeslagen en ik hoor mensen die zin best vaak uitspreken als het gaat om lichamelijke klachten die zijn ontstaan door geestelijke problemen. Hoewel die premisse waar is, is het boek wetenschappelijk flinterdun, en er staan blijkbaar heel veel kwalijke dingen in. Goed geresearchte aflevering waarin ze dat hele boek in stukken hakken, als je geĂŻnteresseerd bent in psychologie en pseudowetenschap echt een aanrader.

Sterrins Dierenencyclopedie
Heel ander genre dit: een podcast voor kinderen over dieren. Denk sowieso heel leuk om samen met kinderen te luisteren. Zelf heb ik die niet, maar ik luister toch met heel veel plezier als Sterrin een nieuw dier van de week gaat bespreken. Ik weet weinig van biologie / ecologie dus ik leer echt allemaal nieuwe dingen. De toon is heel luchtig dus voor mij is dit een lekkere palate cleanser tussen alle deprimerende nieuwspodcasts die ik luister.

35 likes

Ja if books could kill is sowieso een goede! Echt heel veel populaire (zelfhulp) boeken die daar even gefileerd worden.

5 likes

Ik luister wel eens die podcast held in eigen verhaal over mensen die iets bijzonders (meestal gewoon iets heel ergs) hebben meegemaakt. En daar was laatst iemand die een verhaal vertelde waarvan een detail niet kan kloppen. (Ging over een juridische procedure. Ze zei dat ze met iemand moest trouwen zodat diegene Nederlandse ‘papieren’ kon krijgen en dat ze dat dan na drie jaar kon ontbinden bij de notaris. Maar dat gaat niet via de notaris. Je moet helemaal een advocaat inhuren en dan naar de rechter.) Ik kan me dus niet voorstellen dat je dat verward met elkaar want het een is een bezoekje aan de notaris en het ander een nogal omvangrijke procedure, maar ik zit er ook ‘op’. En nu denk ik: wat zou er nog meer niet waar zijn van alles wat in die podcast wordt verteld. Doet zij wel gedegen onderzoek? (Ik twijfel daar dus aan want ik vind haar interviewskills ook niet al te best.) Aan de andere kant bijt ik me nu helemaal vast in iets dat misschien wel gewoon een vergissing was en is het misschien mega gemeen om daardoor aan iemands hele verhaal te twijfelen. Een heftig en zielig verhaal ook nog.
Am I the asshole? Hehe
Het helpt ook niet mee dat ik ook wel eens bij andere verhalen heb getwijfeld door bepaalde details. Maar dat is zo lelijk om te zeggen over iemands ‘heftige verhaal’.

13 likes

Ik denk dat een leek best een notaris en advocaat kan verwarren, maar zou van al die podimo makers sowieso geen gedegen onderzoek verwachten.

13 likes

Jaa ze doen al mijn favorieten.
Over John Mannen komen van Mars Gray hebben ze ook een leuke bijvoorbeeld.
Samenvatting: John is geen leuke man.

2 likes

Ja, ik denk dat je dus letterlijk die podcast kan bellen en kan zeggen: ‘ik heb een heftig verhaal, zal ik het komen vertellen’

Maar denk achteraf dat het, zoals je zegt, wel echt gewoon een vergissing kan zijn hoor. Voor de meeste mensen is het vast het zelfde

2 likes

Dank voor de tip over Sterrins dierenencyclopedie!
Ben ook ‘Brood nodig’ aan het luisteren over vrijwilligers bij een soort voedselbank :heart:

5 likes

Ik heb Moordmysterie: de cruise geluisterd op Podimo, een whodunnit (en fictie) in podcastvorm. Vond hem wel leuk!

Misschien wel een aanrader om de site eerst te bezoeken, vind even een gezicht bij een stem zien wel fijn.

2 likes

Tip voor deze zomer: Nieuw seizoen van Goliath is gestart, er staan meteen al 4 afleveringen op! Nederlandse podcast over burgers die een juridisch strijd met de overheid of grote bedrijven aangaan/doorstaan.

6 likes

Ik wil deze podcast aanraden, het gaat over hoe het voor verschillende mensen was tijdens corona. Twee mensen die verliefd worden, impulsief gaan reizen en na een maand zwanger blijken, dit niet nu al willen maar ze zitten vast in Marokko dus een abortus is onmogelijk.

Een boa die het toch lastig vindt de regels uit te voeren door boetes te geven, een journalist in China, een gedetineerde etc. Heel interessant en mooi gemaakt.

24 likes

Oh wat een leuke tip!!

2 likes

Een nieuwe Televisië!!!

6 likes

omg!!

3 likes

Ja nu wil ik deze dus bewaren voor een heel goed moment, maar ook meteen luisteren :joy:

1 like

Ik heb dit nog nooit geluisterd en lees er altijd enthousiaste reacties over. Is dit leuk om te kijken als je geen (reguliere) televisie kijkt? En moet ik dan bij het begin beginnen of kan ik random naar afleveringen luisteren?

1 like