Podcasts #2

Nieuwste aflevering van Gonzo is met Joris Luyendijk. Die was op het laatst wel in het slachtoffer rol, omdat hij niet uitgenodigd wordt om over de zeven vinkjes te praten. En dat dat boek zijn slechtst verkochte boek is.

Door de hele aflevering is hij ondertussen op slinkse wijze dat boek en zijn andere boeken aan het verkopen.

Wat jammer is want het verhaal waar hij voor was uitgenodigd, was indrukwekkend

4 likes

Net deze aflevering geluisterd. Ben heel benieuwd hoe dit nu verder gaat. Denken jullie dat ze schuldig was?

1 like

Denk zeker dat ze schuldig is. Vraag me wel af of ze veroordeeld was geweest. Het echt concrete bewijs is er eigenlijk niet echt.

1 like

Nou denk zeker dat ze schuldig is en verklaard zou worden.
Nu de erfenis lekker naar haar dochter en de kinderen van Mia kunnen hun bek afvegen.

Wat een nare vrouw bah. Met haar appjes en een rouwkaart brengen nadat de vader al gecremeerd is bah.

2 likes

Ik kan die man niet uitstaan met z’n 7 vinkjes :roll_eyes:

3 likes

Hun bek afvegen? Wat betekent dat?

2 likes

Maar hij als witte man wilt zo graag een voorbeeldfunctie zijn voor andere witte mannen. Waarom word arme hij dan niet uitgenodigd en minderheden wel :cry:

1 like

Dat ze niets meer krijgen

1 like

Ja, echt bewijs is er niet en de rechtbank gaat ook geen uitspraak doen las ik. Zo heftig voor de kinderen dit

2 likes

En ook nog die erfenis. Dat gaat nog een staartje krijgen

1 like

Vond de gifdode qua podcast wel bijzonder. Dat je zo uitgebreid ingaat op een verdachte in een rechtszaak waar nog geen uitspraak in was gedaan. Met een zaak waarin echt niet duidelijk is of ze het gedaan heeft. Beetje op t randje. Edit: en dan een hele podcastaflevering over tunnelvisie maken en Lucia de B daarin benoemen en niet ingaan op de rol die zo’n podcast speelt in die tunnelvisie.

8 likes

Ja en heeft ze nou zelf pentobarbital genomen?? Ik wil het weten

2 likes

Ik denk wel dat ze het gedaan heeft. Natuurlijk kun je de schijn tegen hebben, maar het kan ook gewoon een patroon zijn.

Ik weet het even niet meer, hadden ze het lichaam van Mia nou ook nog onderzocht?

Ja dat lichaam is zelfs opgegraven, maar bleek een natuurlijke dood te zijn.

Overigens zijn het niet de kinderen van Grinwis die de erfenis nu opeisen (want die had hij niet) maar de kinderen van Mia.

Of ze het gedaan heeft: het is wel allemaal erg toevallig. Ook opmerkelijk dat zij nu op dezelfde wijze uit het leven stapt als dat haar vorige twee partners zijn omgekomen. Het ziet er wel uit als de daad van iemand die schuldig is. Al zou haar dochter ook nog wel een grotere rol kunnen hebben gehad dan tot nu toe is aangenomen

1 like

O ja, dankje.

De kinderen van Mia zagen Grinwis wel als vader persoon natuurlijk. Van alle mensen in het verhaal, hebben zij er het meeste recht op.

Ja die dochter vind ik ook heel verdacht! Ik dacht nog ‘stel nou dat die dochter haar moeder weer vermoord heeft voor de erfenis
’ maar dat gaat wat ver haha

2 likes

Gisteren was er nog een (en waarschijnlijk laatste) aflevering van de Gifdode uitgebracht. Daarin in kwam de vriendin van Yvon K. aan het woord. Die gaf duidelijk aan dat Yvon K. wel zelfmoordgedachten had. En gezien Yvon K. vrijwilliger was bij stichting laatste wens, vind ik niet zo gek dat ze zelf de controle wou houden.

Of zij het heeft gedaan, weet ik niet. Ze komt over als een naar en opportunistisch mens. Maar er is (zover ik het begrijp) geen keihard bewijs.

3 likes

Ik vind podcasts over moordzaken sowieso een beetje naar. Uiteindelijk luisteren mensen dit als “entertainment”, terwijl er mensen zijn die veel verdriet hebben vanwege dit verlies. Een tijd terug was hier toch ook gepost over een podcast waarbij de familie helemaal niet wilde dat dit werd gemaakt, ik kan me voorstellen dat dat geldt voor heel veel van dit soort podcasts.

14 likes

Ja mee eens. Ik vind wel dat er ook goede podcasts zijn waarbij het opweegt. Omdat ze bijvoorbeeld in een mogelijke gerechtelijke dwaling duiken en zorgvuldig uiteen zetten waar de fouten zitten, dat soort zaken. Vind ook dat sommige podcasts over het criminele milieu echt iets over de tijd waarin we leven vertellen of iets over het rechtssysteem. Maar veel van die true crime verhalen zijn zo smakeloos geproduceerd.

Bij gifdode vind ik het echter nog wel een slag anders omdat het overduidelijk inspeelt op een heel juicy narratief rondom een nog niet eens afgeronde rechtszaak. Ze geven de nabestaanden die natuurlijk super boos zijn veel ruimte én nemen wat zij zeggen voor waar aan en uiteindelijk zit je met een verdachte die uit het leven stapt en denk ik echt: maar waar is je reflectie op of jouw podcast hier niet ook invloed op heeft gehad? Zij was hier als ze vrijgesproken was nooit meer overheen gekomen omdat het beeld al bepaald was.

9 likes

zijn er wel meerdere hoor
 ik heb een keer voor een paper een paar podcastmakers geinterviewd en ze zeiden allemaal dat ze zich niet druk maakten om nabestaanden want de informatie kwam allemaal gewoon van internet en was gewoon beschikbaar dus als zij het niet maakten maakt iemand anders het wel (oa moordcast)

Maar jij bedoelt denk ik open/eind

2 likes

Iemand al naar de eerste aflvering van De Complottenpiramide geluisterd?

1 like