Podcasts #2

De tweede is wel oké. Want dat gaat echt over een jonge jongen en die betuigd soort van spijt
De derde ben ik nu mee bezig. Maar weet niet of ik daar doorheen kan komen. Deze gast heeft zijn vrouw namelijk mishandeld

Het klinkt een beetje lullig van mij, maar al die drie komen niet bijster snugger over. Alsof ze niet over verdere consequenties kunnen nadenken

Ja omdat dit ook echt in 90% de gevallen het geval is in de realiteit. De mensen die in de rechtbank komen voor strafbare feiten zijn zeer zelden echt kwade genius, eerder het tegenovergestelde. Ik ben pas in de tweede aflevering maar ik vind het tot nu toe een heel realistisch beeld schetsen van hoe mensen tot dergelijke daden komen (en inderdaad het gebrek aan het kunnen inschatten van consequenties)

7 likes

Dit is echt een interessante podcast

Het gaat over iemand die een hersenontsteking kreeg en daardoor z’n geheugen verloren is. Echt mega intrigerend omdat je je er zo weinig bij voor kan stellen hoe het is om je complete geheugen te verliezen en wie je daarna dan bent/wordt.

Vooral in het begin ook wel heftig omdat z’n ouders aan het woord zijn en de vriend die bij hem was toen hij zo ziek werd.
Oh @Kees sorry ik zie dat jij hem al in april gedeeld hebt in dit topic :sweat_smile:

13 likes

Alle mensen die ik niet kan uitstaan in een podcast. Wow.

4 likes

Ja, hij stond recent ook in de Volkskrant met een erg interessant intereview. Knap hoe hij zichzelf heeft opgewerkt! Ik hoop dat het kabinet zijn aanbevelingen uit het boek gaat meenemen/lezen. Vast een illusie maar ok.

3 likes

Om uberhaupt naar Vita en Elise te luisteren zou je al geld toe moeten krijgen. Met nadruk op luisteren. Goede vriendinnen kijken ook wel eens naar hun vlogs dus ze zullen ook wel iets hebben maar ik vind hun intonatie en drama enzo echt zo storend dat ik nog nooit een video heb gekeken. Een podcast luisteren lijkt me echt de hel.

2 likes

Oke ik vind Ayse in deze aflevering van Napleiten wel heel irritant. Ik begrijp dat ze daar zit als advocaat en de zaak vanuit die hoek bekijkt, maar nu wordt er eindelijk eens pro-actief opgetreden in een huiselijkgeweldszaak door het OM, gaat ze dat in twijfel trekken :sweat_smile:. Het besluit van het OM is echt niet over één nacht ijs gegaan en ook in overleg met ketenpartners (waarbij het verleden van de verdachte in verhouding tot het slachtoffer ook wordt meegenomen). Uiteindelijk is het ook alleen maar in het belang van de verdachte dat er wordt ingegrepen en hij hulp krijgt. Als hij zijn ex-partner om het leven brengt is zijn leven ook voorbij.

14 likes

Vond ik ook echt vervelend; ook bijv het onderuit halen van zaken vanuit OM die uitleg gaf over waarom er wel degelijk sprake is van genderongelijkheid etc. De zaak zelf was ook veel meer context maar Ayse ging er telkens met gestrekt been in.

3 likes

Ja ik vond dat ze zich echt even te veel wilde profileren als advocaat. Ik snapte de vragen die ze stelde wel, maar er zat enorm veel oordeel en afwijzing in de manier waarop ze ze stelde. Je kon ook merken dat de Officier in deze zaak ook echt wel oog had voor de dader, in overweging nam wat de ketenpartners haar adviseerde én dat ze kennis had genomen van wetenschappelijke literatuur over dit soort zaken. Ik vond de multidisciplinaire benadering echt heel boeiend en hoopvol. Ik heb de indruk dat Humeyra ook volledig langs Ayse heen is gegaan

6 likes

Eens, ik vind Ayse de laatste tijd ook steeds vervelender worden. Eerst al met de zaak over de juweliersvrouw, nu deze zaak. Ik mis Christian :(.

3 likes

Ik vind Ayse ook niet heel juridische sterk overkomen. Het valt me op dat wanneer ze juridischte termen uitlegt ze net niet volledig is. Bijvoorbeeld het begrip noodweer. De definitie daarvan moet je kunnen dromen maar zij vergeet of slaat in haar uitleg belangrijke vereisten over. (Dan is noodweer bepleiten voor een cliënt weer iets makkelijker :crazy_face:)

1 like

Ik vind dat wel wat kort door de bocht hoor, als ik statistiek aan mn moeder uitleg, sla ik ook de helft over, een statisticus zou dan ook kunnen denken “nou die snapt het zelf niet eens”, maar ik pas dan gewoon mn uitleg aan aan mn publiek. Misschien dat ayse dat niet goed genoeg doet, dat zou best kunnen, maar denk ook niet dat ze daarop getraind is. Vind het dan wel wat kort door de bocht om te zeggen dat ze juridisch niet sterk is

5 likes

Ik zeg dat ze zo overkomt… ik weet zelf helemaal niet hoe sterk ze echt is, naar ze is succesvol advocaat dus het zal wel goed zitten.

Ik vind het bij dit soort podcasts wel belangrijk het goed te doen. Ik denk dat veel rechtenstudenten en mensen uit het vak luisteren. Dat is een kritisch publiek. En voor leken willen ze dingen wrs goed uitleggen. Vooral bij noodweer lijkt mij dat belangrijk aangezien een noodweer verweer verrassend weinig wordt aangenomen.

(Ik ben dus een van die kritische luisteraars)

1 like

Voor mij zit het verschil tussen Ayse en Christiaan, dat Christiaan meer interviewt en de gast insider vragen stelt (hij is zelf advocaat dus hij vraagt net wat andere vragen dan een misdaadjournalist). Ayse zit daar meer als advocaat en geeft aan hoe zij zelf de zaak van de gast zou hebben aangepakt als advocaat van de verdachte

Twee totaal verschillende stijlen

@NewBlood bij die twee zaken had ze ook wat meer banden mee. Bij de juweliers zaak merkte zij de consequenties daarvan in haar praktijk. En ze heeft klanten die verdacht waren van geweld bij vrouwen. Dus dan sta je er ook niet echt objectief in.
Ik verwacht van Christian ook niet dat hij objectief zou zijn als ze bijvoorbeeld de rechtszaak van Holleeder zouden bespreken.
Maar erg handig is het niet nee

5 likes

Ik denk dat de gemiddelde luisteraar niet uit het vakgebied komt hoor.
Plus ze zetten de podcast ook niet neer als podium om een soort colleges te geven, maar een podcast die zaken bespreekt die die persoon voor altijd bij is gebleven.

2 likes

Iemand nog aanraders voor Podimo? Ik luister nu Zelfspodcast en af en toe Alle Geschiedenis Ooit en Moordcast.

Twijfel om t op te zeggen namelijk. Vind het zo jammer dat je binnen een podcast niet kan zoeken naar afleveringen. En de app is totaal niet gebruiksvriendelijk maar dat is algemeen bekend volgensmij haha

1 like

Dit komt nooit meer goed?

En als je Aaf en Lies luistert, ‘Aaf en Lies pakken door’?

3 likes

De complottenpyramide, Gonzo en Dijkhoff & Segers.

3 likes

Ik heb 'm toevallig gevonden! Aflevering 135 Fluoriserende droomsokken van 4 april 2020. Begint op 30 minuten! 'Tjes :crazy_face:

4 likes

Radio Romano, Tjits Chat (nu gestopt, maar kan je wel terug luisteren), Bims, De nummer 1 allertijden (voor mij ook echt een in slaap val favoriet haha)

2 likes