Podcasts (Deel 1)

Ik luister de nieuwste Zelfspodcast en hoewel ik die geprivilegieerde houding van Sander en Jaap (en met name Sander) eerst vaak nog wel grappig vond, gaat het me nu wel een beetje tegenstaan merk ik. Het is makkelijk om kritiek te hebben op mensen die ‘goedkope’ spullen kopen in plaats van ambachtelijk gemaakte duurdere varianten van diezelfde spullen, en grote uitgaven te doen aan bijvoorbeeld keukens en meubels voor in huis, maar bij geen van beiden komt het in hun hoofd op dat het gros van Nederland helemaal geen vermogen meekrijgt van hun ouders en misschien überhaupt nooit een huis zal kunnen kopen. En dat geldt niet, zoals zij het doen overkomen, alleen voor de armste/laagopgeleide laag van de bevolking.

Ik besef me dat ik dit net zo goed tegen een muur had kunnen zeggen en dat dit ook een beetje is waar de zelfspodcast mee groot is geworden maar het begint me nu wel een beetje tegen de borst te stuiten en moest het even kwijt :grimacing: en ja ik ben ook gewoon zuur omdat ik zelf tot de groep behoor die ik hiervoor noemde. Misschien moet ik maar gewoon stoppen met luisteren want de hilariteit van het begin is er voor mij al langer af

9 likes

Ik luisterde gister en bij dat stuk over die schaar wilde ik ook tegen Sander schreeuwen: waar moeten ze dat van betalen Sander?!?! :angry: (En hij bedoelde vast 1x een hele goede ambachtelijk gemaakte schaar van 50 euro in plaats van 50x een shit-schaar van 1 euro van de Action = even duur, maar zo werkt het natuurlijk alsnog niet als je 50 euro per week kunt uitgeven en je hebt een schaar nodig.)

3 likes

Precies. En ik snap dat je het kopen van een keuken die gemaakt is door ambachtslieden zou willen stimuleren vanwege het feit dat er dan geld terechtkomt bij mooie familiebedrijven enzo, maar als je in een huurwoning woont en ook geen zicht hebt op het kopen van een woning any time soon (wat toch voor heel veel mensen in Nederland zo is) dan snap ik wel dat je de meegeleverde lelijke 13 in een dozijn keuken gewoon laat zitten want waarom zou je dat gaan aanpassen :sweat_smile:. Voor iemand die zich zo economisch betrokken voordoet vind ik Sander soms echt wel wereldvreemd overkomen.

4 likes

Ik ervaar dit soms ook, maar toch ook weer dubbel bij hen. Zo vindt Sander bijv wel uitgesproken dat rijke mensen nu in de corona-crisis 1% belasting extra zouden moeten betalen voor mensen die o.a. hun baan kwijt zijn geraakt, is hij voor erfbelasting, spreekt hij zich uit tegen prive-onderwijs om kansenongelijk te verkleinen etc. Als hij zulke zaken nadrukkelijk uitspreekt, heb ik altijd wel het gevoel dat hij opmerkt hoe priviliged hij / zij zijn. Hij kent natuurlijk ook veel rijke mensen en lobbyt daar zijn ideeen, ik denk dat dat wel helpend is.

2 likes

Klopt, hij is behoorlijk progressief wat dat betreft, maar gister wilde ik tegen hem schreeuwen. 🥲

2 likes

Ik snap niet hoe mensen het uithouden met de Zelfspodcast en Man man man. Er zijn zoveel leuke podcasts :hear_no_evil:

10 likes

Voor diegene die laatst Marc-Marie & Aaf vinden iets had aangeraden, dankjewel! Ik luister normaal alleen politieke en actualiteiten podcasts, maar wat een heerlijke podcast over eigenlijk nutteloze dingen, vooral als je echt een meh dag heb gehad. Net alsof je twee goede vrienden op bezoek hebt haha. Nu even meer inspiratie in dit topic opdoen.

9 likes

Ik vind beide podcasts echt heerlijk :tipping_hand_woman:t3:

8 likes

Even een lans breken voor Jaap; Zijn beide ouders zijn weliswaar arts maar hij heeft géén jubelton meegekregen. Dus ja, hij komt uit een welvarend gezin, maar heeft geen vermogen meegekregen.
Verder vind ik Sander ook erg progressief maar dat vind ik dubbel want hij heeft wel goed kunnen profiteren van zijn gouden lepel. Al is het natuurlijk wel typisch oud geld. Zijn vader is ‘rentmeester’. Ik ben er niet van overtuigd dat dat hem enorm geholpen heeft in zijn studie/ bij het vinden van een baan.

1 like

Daar ging het me in dit geval niet per se om, meer de wereldvreemde cq. neerbuigende houding waarmee er wordt gesproken in de laatste aflevering van de podcast (maar ook eerdere afleveringen) alsof iedereen op financieel gebied zo makkelijk de keuzes kan maken die zij maken, en wie dat niet doet is dom en support moedwillig en doelbewust de consumptiemaatschappij in plaats van eeuwenoude ambachtelijke familiebedrijven. En heeft per definitie geen smaak.
En ja het is een podcast die vooral ter vermaak bedoeld is, en zo luisterde ik er ook heel lang naar, maar merk voor mezelf dat het leuke er steeds meer afgaat door dit soort betogen.
Gelukkig inderdaad nog genoeg andere leuke podcasts te vinden :stuck_out_tongue:

5 likes

Haha nou als Sander je progressieve voorbeeld is gaat er iets niet goed hoor. Hij is hartstikke neerbuigend over (al dan niet werkende) vrouwen, heeft zelf ook nogal wat huizen en vermogen en maakt iedereen die ook maar een beetje buiten zijn bubbel valt uit voor tokkierechts. Vond t eerst ook een vermakelijke podcast, maar laten we er niet omheen draaien dat t gewoon een elitair jongetje is

7 likes

Ik denk dat er echt niemand (hier) is die dat tegen zal spreken.

4 likes

Ja sorry ik weet ook niet waarom ik t zei haha, moest het gewoon ff kwijt, zit diep blijkbaar

1 like

Ik heb Buiten de muren geluisterd, waarin 2 gedetineerden worden gevolgd die vrij komen. Heel interessant, als je houdt van crime en die onderwerpen. Reclassering en gevangenis etc komen ook aan het woord.

8 likes

Los van de jubelton zijn er toch nog veel meer manieren waarop je profiteert van opgroeien in een welvarend gezin? Naast financieel (studie en rijbewijs betaald, andere schenkingen, cadeaus, toekomstige erfenis) De omstandigheden waarin je opgroeit hebben zoveel invloed op hoe je je ontwikkelt. Weten dat je een vangnet hebt zoals je ouders die het financieel goed hebben is deels bepalend voor de keuzes die je maakt.

7 likes

Kennen jullie Groene Oren al? Ik luisterde het vandaag voor het eerst (naar aanleiding van de nieuwsbrief De maandag na de zondag) en ik vind het echt best leuk haha. Wel gek, maar leuk.

1 like

Oh heel leuk vind ik deze! Dank voor de tip! Had eerder al de gspodcast geprobeerd, maar dat vind ik teveel stoere praat en gegiebel

Ik kan hiervan in de apple app maar twee afleveringen vinden. Heb jij een app waarop er meer zitten.

@176-716 precies dit. Wat je als kind in een welvarend gezin mee krijgt aan sociaal en cultureel kapitaal is veel meer waard dan een eenmalige ton. @Beutyschooldropout een jubelton wel/niet krijgen zegt overigens niks. Die schenkingsvrijstelling bestaat pas enkele jaren en is vooral erg relevant vanwege de huidige staat op de woningmarkt. Als jij in 2010 je eerste woning in lutjebroek gekocht hebt had je waarschijnlijk geen jubelton nodig.

1 like

Ik luister in Castbox en daar staan er nu 5 in!

2 likes

Dat zal ook wel hoor. Ik doelde met mijn opmerking niet op de huizenmarkt per se. Het ging mij er om dat jaap in de podcast heeft aangegeven geen jubelton te hebben ontvangen. Ik beredeneerde dat hij ondanks zijn welgestelde ouders niet veel financiele hulp heeft gehad.

1 like