Podcasts (Deel 1)

Ik vind het best wel irritant worden dat ze bij Televisië aandacht schenken aan Dave Roelvink. Een tijdje terug ging het over The Big Balance en hadden ze het al over hoe leuk hij is, en wel vaker komt hij even voorbij maar altijd positief. Vind dat echt teleurstellend.

De Volkskrant heeft op dit moment de podcast Grijs Gebied over undercover/mr. Big methode.

Nu komt Dag en nacht (met de makers van datevermaak) met de podcast Mr. Big over deze methode en gaan ze exact dezelfde zaak behandelen als de Volkskrant net gedaan heeft.

Zou dit toeval zijn? Is die zaak recentelijk in de actualiteit geweest en dat de makers daar allebei dezelfde inspiratie van hebben gekregen? Anders is het toch gewoon niet zo handig om dit te doen?

3 likes

Er zijn recent wat vrijspraken geweest in zaken waarin deze methode is gebruikt, maar twee van zulke podcasts is wel echt overkill. Snap het ook niet.

Ik luister bij dit soort onderwerpen wel het liefst naar producties van kranten. Voor mijn gevoel toch iets meer goed in handen van onderzoeksjournalisten, maar dat is mijn persoonlijke blik.

3 likes

Ik vind grijs gebied heel goed

2 likes

Oh god, dit klinkt verschrikkelijk. Twijfelde al om m te luisteren, want waarom zou ik een 2e x in dezelfde zaak duiken? Maar zoals jij het beschrijft is het niet de moeite waard.

Moet een beetje denken aan van die podcasts die met veel bombarie ergens induiken en dat je dan na 10 tergend langzame afleveringen precies niks méér weet dan wat al in de krant had gestaan. Onderzoeksjournalistiek blijkt toch een vak…

@Luzarl ik vond Grijs gebied ook heel goed!

Wat vinden jullie nog meer goede onderzoeksjournalistieke podcasts?

Niet iedereens smaak door de gezapige stem van de maker, maar ik vind De Schrik van Roden heel erg goed in elkaar zitten.

1 like

Weten jullie podcasts met een aflevering over de Molukse treinkaping? Ik had nu alleen die van nrc vandaag gevonden en 1 over de rechtszaak (van de correspondent). Maar ik wil meer het verhaal weten hoe die treinkaping verliep, de redenen erachter etc., zoals alle geschiedenis ooit zaken presenteert.

1 like

Ik verbaasde me ook al over het dubbele onderwerp. Heb Grijs gebied gister afgeluisterd en vandaag die van Dag en nacht geluisterd. Bij Mr Big komt de verdachte aan het woord. Daardoor toch ook wel weer interessant. Al hoorde ik weinig nieuws. Het viel me eerder op dat bepaalde zaken niet benoemd werden, die ik al wel kende uit de podcast Grijs gebied.

2 likes

Die van argos, cocainekoorts… Ik zoek meestal bij Spotify gewoon bij de categorie Podcasts en dan zie je er zoveel!!

1 like

NRC Vandaag: Terug naar de dodelijke treinkaping bij De Punt in 1977 NRC Vandaag

Die van de correspondent heb ik niet opgeslagen want die leek me niet interessant. Maar had ik gevonden met zoeken op podcast treinkaping

1 like

Niet een specifieke podcast, maar wel een podcastmaker die ik heel goed vind; Gabriella Adèr. Ze heeft meegewerkt aan podcasts van verschillende kwaliteitskranten (In NL o.a. NRC en Trouw, in BE De Standaard). Hier zie je een overzicht ervan;

http://gabriellamader.com/portfolio/radio/

(o.a. Cocainekoorts, de schrik van Roden, de schaduw van Dutroux)

5 likes

Ik kwam een trailer tegen van een nieuwe podcast, de moord op de duivenmelker. True crime van het AD. Ik moet de podcast nog luisteren, ben benieuwd!

Als je even lekker wilt cringen kan ik je de nieuwe aflevering van Pom aanraden. Echt vreselijk hoe die jongen op een voetstuk wordt geplaatst. Ik kon de hele podcast alleen maar denken: zou dit ooit gebeuren als het een vrouw was geweest? Dit was toch alleen maar een grote les fake it till you make it zoals alleen witte mannen dit kunnen doen haha?

2 likes

Ik vind haar juist niet per se heel gemakkelijk om naar te luisteren maar dat zegt verder niets over haar makerskwaliteiten natuurlijk.

1 like

Ik ben echt fan van Willem de podcast, maar die Marian is soms echt een beetje kinderachtig. Als ze ook maar een beetje kritiek krijgt, reageert ze zo raar. Valt iemand dat ook op?

3 likes

Ja ik heb ook wel moeten wennen aan haar stem/uitspraak, maar ik vind het inhoudelijk zo goed dat ik daar inmiddels aan gewend ben

Ik vond haar in het eerste seizoen van cocaïne koorts juist heel irritant

Heb je inmiddels een aflevering geluisterd?
Ik ben halverwege aflevering twee, vind het interessant, maar wel rommelig af en toe.

1 like

Ik lag gisteravond in bed hardop te schateren om Marc Marie Huijbrechts en z’n verhaal over Roland Molenpark, de seksfeestjes en bijbehorende muziek (van James Last :laughing::laughing:)

21 likes