Podcasts (Deel 1)

Ja, daar ging het ook mis idd!

Het is nu wachten op het moment waarop Gijs zich in de podcast met Teun na wat gin tonics een keer verspreekt. Over dat ie bv. iedere ochtend om 8 uur opstaat ofzo.

Verder: love Gijs echt hoor, ook al geloof ik m hier niet helemaal.

2 likes

Oh dit vind ik wel interessant, want het leek me al zo sterk dat ze beiden elke dag voor 0600 zouden opstaan en zo ‘fris’ overkwamen, maar omdat ze het zo stug volhouden zou ik het ook wel heel flauw vinden als dat niet zo blijkt te zijn
 en een beetje gĂȘnant als dat dan uitkomt, toch? Misschien dat ze het alleen bij uitzondering savonds doen, als er eens iets tussenkomt ofzo (edit; als ze wat slaap moeten inhalen :wink:)?

2 likes

Dit is gewoon een ironische act van hun toch? :joy: Ze zeggen niet voor niets elke ochtend: Tjonge jonge, vroeg he? Ja echt heel vroeg. Jeetje wat is het weer vroeg. Nou, ik zet mn wekkertje aan hoor!

6 likes

Ja, ze klinken ook niet net wakker, maar benadrukken wel steeds: wat is het vroeg hĂš.

Edit: @Branko bovenstaand zei jij dus ook.

Wat @Rosalala zegt zou ook nog kunnen: dat ze een uitwijk hebben naar de avond indien nodig.

Maar alleen al het feit dat er een kwartier is om de boel te editen en online te krijgen. Ik weet niet op hoeveel platforms het staat (ik luister via Spotify) en hoeveel tijd dat laatste kost, maar een kwartier om te monteren Ă©n overal te uploaden en publiceren? I don’t buy it.

Ik vond het Ronde huis van de Stentor (denk ik? Vond het op Spotify) echt een misser. Je weet nou nog nauwelijks wat er zou gebeurd moeten zijn, wat voor- en tegenstanders nou precies qua argumenten aanvoeren etc. Mist echt enorm aan diepgang. Lijkt bijna alsof het alleen maar previews zijn

3 likes

Maar elke avond een podcast opnemen is toch nog veel meer gedoe dan elke ochtend? Zit je dan op elk feestje ever waar je nog naartoe gaat, ja jongens, ik kruip even in de kast onder een deken, even een akoestisch ideaal geheel maken voor m’n podcast, tot zo!
Kun je echt niets meer aanvangen met je leven.

1 like

Misschien wijken ze in dat geval uit naar de ochtend? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik schat dat Marcel zich vanmorgen zeker 52x versproken heeft dus laten we er vanuit gaan dat ze de podcast* ‘s avonds opnemen. Wel bijzonder dat op de eerste dag het ‘Mark Overmars-nieuws’ besproken werd, aangezien dat toch heel laat naar buiten kwam toch? Mazzel haha.

*Podcast Weer een Dag trouwens

5 likes

Ik vind het best wel irritant worden dat ze bij Televisië aandacht schenken aan Dave Roelvink. Een tijdje terug ging het over The Big Balance en hadden ze het al over hoe leuk hij is, en wel vaker komt hij even voorbij maar altijd positief. Vind dat echt teleurstellend.

De Volkskrant heeft op dit moment de podcast Grijs Gebied over undercover/mr. Big methode.

Nu komt Dag en nacht (met de makers van datevermaak) met de podcast Mr. Big over deze methode en gaan ze exact dezelfde zaak behandelen als de Volkskrant net gedaan heeft.

Zou dit toeval zijn? Is die zaak recentelijk in de actualiteit geweest en dat de makers daar allebei dezelfde inspiratie van hebben gekregen? Anders is het toch gewoon niet zo handig om dit te doen?

3 likes

Er zijn recent wat vrijspraken geweest in zaken waarin deze methode is gebruikt, maar twee van zulke podcasts is wel echt overkill. Snap het ook niet.

Ik luister bij dit soort onderwerpen wel het liefst naar producties van kranten. Voor mijn gevoel toch iets meer goed in handen van onderzoeksjournalisten, maar dat is mijn persoonlijke blik.

3 likes

Ik vind grijs gebied heel goed

2 likes

Oh god, dit klinkt verschrikkelijk. Twijfelde al om m te luisteren, want waarom zou ik een 2e x in dezelfde zaak duiken? Maar zoals jij het beschrijft is het niet de moeite waard.

Moet een beetje denken aan van die podcasts die met veel bombarie ergens induiken en dat je dan na 10 tergend langzame afleveringen precies niks méér weet dan wat al in de krant had gestaan. Onderzoeksjournalistiek blijkt toch een vak

@Luzarl ik vond Grijs gebied ook heel goed!

Wat vinden jullie nog meer goede onderzoeksjournalistieke podcasts?

Niet iedereens smaak door de gezapige stem van de maker, maar ik vind De Schrik van Roden heel erg goed in elkaar zitten.

1 like

Weten jullie podcasts met een aflevering over de Molukse treinkaping? Ik had nu alleen die van nrc vandaag gevonden en 1 over de rechtszaak (van de correspondent). Maar ik wil meer het verhaal weten hoe die treinkaping verliep, de redenen erachter etc., zoals alle geschiedenis ooit zaken presenteert.

1 like

Ik verbaasde me ook al over het dubbele onderwerp. Heb Grijs gebied gister afgeluisterd en vandaag die van Dag en nacht geluisterd. Bij Mr Big komt de verdachte aan het woord. Daardoor toch ook wel weer interessant. Al hoorde ik weinig nieuws. Het viel me eerder op dat bepaalde zaken niet benoemd werden, die ik al wel kende uit de podcast Grijs gebied.

2 likes

Die van argos, cocainekoorts
 Ik zoek meestal bij Spotify gewoon bij de categorie Podcasts en dan zie je er zoveel!!

1 like

NRC Vandaag: Terug naar de dodelijke treinkaping bij De Punt in 1977 NRC Vandaag

Die van de correspondent heb ik niet opgeslagen want die leek me niet interessant. Maar had ik gevonden met zoeken op podcast treinkaping

1 like

Niet een specifieke podcast, maar wel een podcastmaker die ik heel goed vind; Gabriella AdĂšr. Ze heeft meegewerkt aan podcasts van verschillende kwaliteitskranten (In NL o.a. NRC en Trouw, in BE De Standaard). Hier zie je een overzicht ervan;

http://gabriellamader.com/portfolio/radio/

(o.a. Cocainekoorts, de schrik van Roden, de schaduw van Dutroux)

5 likes