Podcasts (Deel 1)

Oh man wat waren zij irritant zeg! Het concept sprak me wel aan, maar die hosts vinden zichzelf echt zó leuk/belangrijk, vooral die Doortje… dat ze zichzelf echt tof vindt ligt er steeds zooo enorm dik bovenop, al probeert ze dat dan semi grappig te ontkrachten. :roll_eyes:

En het is ook echt een en al Amsterdam idd

Doortje heeft echt fantastisch omschreven waarom ik haar irritant vind in de introductie van dit stuk (wat ze zelf geschreven heeft)
Anti-nihilistische tweelingbroers Arthur en Jarmo Berkhout leven hun filosofie: ‘Het heeft altijd zin om in actie te komen’ (vn.nl)

6 likes

Iemand hier al aan begonnen? Is van dezelfde makers als Brand in het Landhuis zag ik

1 like

Over Srebrenica is ook een mooie reeks gemaakt.

7 likes

Ik heb alle tips er even bij gepakt en ben voor deze gegaan, maar die intro !!! :heart: Echt een hele goede intro, die beat er ook onder, echt heel vet, ook lekker vet aangezet haha, ik mag t wel

1 like

Ja echt he!! En het eindnummer vind ik ook waanzinnig. Het is echt de podcast die voor mij de liefde voor podcasts heeft aangewakkerd

4 likes

Kuper island. Over de verplichte katholieke kostscholen voor inheemse kinderen in Canada. Mijn god wat een ellende. Dit is nog geen 50 jaar geleden. Ouders hadden geen keuze. Kinderen werden afgepakt en op die scholen verkracht en zelfs vermoord. Zo gruwelijk.

1 like

Oh ik heb een tijdje terug ook Stolen: Surviving St. Michael’s geluisterd, gaat ook over dit onderwerp. Weet niet meer zeker of het om de oorspronkelijke bewoners van de VS of Canada of een ander land ging. Maar ik heb het niet af kunnen luisteren, zo vreselijk (ondanks dat die podcast wel mooi gemaakt is).

2 likes

Klinkt wel als een vergelijkbaar verhaal idd. Echt afschuwelijk. Het mooie is wel dat de podcast die ik heb geluisterd door een inheemse man gemaakt is en ook veel overlevende zelf interviewt. Uiteraard zwijgt de katholieke kerk en de overheid…

1 like

Ja, wel heel dapper dat mensen er nu mee naar buiten durven te komen, maar die instituties zijn zo machtig… Ik ben bang dat er nooit echt erkenning gaat komen voor de slachtoffers. Stolen is ook gemaakt door een dochter van een slachtoffer. Die vader heeft als ik het goed heb onthouden één van de daders in elkaar geslagen jaren later, tenminste nog iets van minimale gerechtigheid.

Side note trouwens: “inheems” is niet zo’n fijne vertaling van “indigenous” omdat het koloniale en racistische connotaties heeft. Zie bijv. https://www.oneworld.nl/lezen/politiek/met-deze-taal-stoppen-we/

3 likes

Goed om te weten. Ik heb inderdaad indigenous letterlijk vertaald. Oorspronkelijk is dan beter. Ik werk ook veel met beplanting dus geen negatieve associaties met inheems. :joy:

2 likes

Oh ik leer iets nieuws! Ik leer m’n dochter dat je mensen geen indiaan moet noemen maar inheems. Dat is geen juiste term? Dan dus wel de oorspronkelijke bewoners (van Amerika)?

Edit: laat ik eerst even de link van @NoyraSoturi lezen, die zag ik over het hoofd.

2 likes

Ik luister dit ook. Heb je de aflevering met Jonas Kooyman al geluisterd? Ik ben zo teleurgesteld in hem :joy: Hij is in de verste verte niet wat ik me voorstelde bij de geestelijk vader van de Havermelkelitie.

3 likes

M’n moeder tipte deze

5 likes

Deze mensen houden zich hier fulltime mee bezig en toch komen ze niet veel verder dan ‘Y2K is nu heel hip’ :cry:

2 likes

Als je een podcast luistert op spotify gaat ie dan automatisch naar de volgende? Heb normaal t geduld niet maar heb straks een tandartsafspraak van anderhalf uur en dacht t is wel fijn voor de afleiding maar als ie na 1tje stopt lig ik alsnog 3 kwartier zonder afleiding.

Je kunt de andere podcasts in de wachtrij zetten, net als bij muziek.

3 likes

Als ik een podcast van dezelfde reeks gebruik gaat hij automatisch door naar de volgende ja! Dus van aflevering 2 naar 3 etc.

5 likes

Thanks. Hoop dat t slap gelul van marc marie en aaf me er doorheen helpt.

1 like

Ah, heel veel succes!

1 like