Podcasts (Deel 1)

Ik heb deze vorige week geluisterd en kom er nu achter dat het niet waargebeurd is :joy:

2 likes

Aanrader: The Women’s War (van Robert Evans, de maker van Behind the Bastards). Ik vond het heel interessant/indrukwekkend/fascinerend. De beschrijving:

These are
not optimistic times for most Americans. Across the world, the dangers of climate change and the terror of creeping authoritarianism present an increasing danger to all of us. After covering this degeneration for four years, Robert Evans went looking for hope. He found it in the unlikeliest of places: Northeast Syria, in a region known as Rojava that’s become host to a feminist, anti-authoritarian revolution. When you’ve heard about these folks in the mainstream media, they’re usually just described as the “Syrian Kurds”, and credited with beating ISIS. They did, in fact, beat ISIS. But their military successes were just part of the story. In The Women’s War, Robert will introduce listeners to dozens of men and women fighting a war for the future of the human soul.

2 likes

Nog een leuke tip voor een podcast die je gewoon als achtergrondgebabbel op kan zetten: tajine talks van Hakim en Jolien Roets. (Belgisch dj-koppel). Heel ontspannend, hebben niet echt vaste onderwerpen maar vind t wel leuk om te hebben opstaan bij het koken of in de tuin werken.

Ik wil me wat meer verdiepen in white privilege en ik vroeg me af of jullie nog goede afleveringen of podcastseries kennen die op Spotify te beluisteren zijn.
Over dit onderwerp en popcultuur weet ik al aardig wat. Ik heb zelf bijvoorbeeld al Six Degrees of Song of the South geluisterd over Hollywood in de jaren 40/50 (en veel reviews over films enz) etc.
Ik sta open voor al jullie aanraders.

Op Insta volg ik Zeikschrift en zij tipte een hele lijst aan podcasts!

2 likes

Thanks! Ga ik even checken :relaxed:

1 like

“Zwijgen is geen optie” behandelt een hele resem thema’s maar deze 2 bespreken het thema racisme: https://zwijgenisgeenoptie.be/dalilla-hermans-reunie/ en https://zwijgenisgeenoptie.be/olivia-rutazibwa/

Vind deze heel fijn om te beluisteren. Niet belerend en eigenlijk laten de podcastmakers de gasten gewoon aan het woord, zonder hen af te kappen na 2 minuten.

1 like

BOOS! (van Tim Hofman) heeft nu ook een aflevering hierover opgenomen. Schijnt heel leerzaam te zijn. Moet 'm zelf nog luisteren.

ook een tip trouwens!

5 likes

Ik vind de laatste van Lobke Faasen weer erg goed: https://open.spotify.com/episode/1cIngKA1myvsWHj5y2NHXa?si=2MbRs8AeSAiw-h0iTyTSrw
Ze praat met een ex-dolfijntrainer en hoe complex de problematiek is i.v.m. dolfinaria. Ik kan mij nu veel beter inbeelden waarom je daar werkt. Is er een soort vegan lifestyle/dierenwelzijn topic eigenlijk? Dan deel ik hem daar ook graag.

Zo typisch dat die vrouwen van de MGFP het hebben over hun eigen economische belang en niet over de demonstraties op de Dam. Echt, blijf lekker in je Amsterdamse witte bubbel. (Het wordt wel even genoemd maar blijkbaar vonden ze iets anders belangrijker)

3 likes

Ik vond het wel mooi hoe die tweede gast echt niks kon met hun vragen over meta-modernisme en neoliberalisme. Wie praaaat er nou zo

2 likes

Ze plempen dat woord er echt constant in.
Hoop dat in ieder geval 1 van hun die dag met de fiets in een tramrails is gefietst (zonder grote gevolgen ofcourse)

Ik vond het mooi hoe hij zei dat neoliberalisme een woord is dat door linkse mensen gebruikt wordt voor alles wat ze niet leuk vinden. Zo treffend omschreven, haha.

5 likes

Zij zijn echt irritainment geworden voor mij, jezus. Ze laten elkaar of hun gasten ook bijna nooit uitpraten en ratelen maar door over, inderdaad, neoliberalisme en dat ze filosofie hebben gestudeerd et cetera et cetera. Kan Lena wel nog beter hebben dan Doortje

3 likes

Hahaha ja. Ik moest daar ook echt om lachen. Die meid is echt een wandelende grap.

1 like

Dat uitgerekend Sander Schimmelpenninck er wel over begon he. Zat ook vol ongeloof te luisteren.

2 likes

Die man heeft echt wel goeie standpunten af en toe. Jammer dat dat vaak gepaard gaat met arrogantie, maar ik ben het de laatste tijd best wel eens met hem eens.

Of moet ik nu naar het opbiecht / impopulaire meningen topic?

3 likes

Ja eens! Is echt m’n favoriete podcast de laatste tijd.

1 like

Ik ben nu toch ook maar aan begonnen aan de Zelfspodcast en het is eigenlijk echt wel vermakelijk. :weary::shushing_face:

Krijg alleen elke keer kromme tenen bij die jingles met dat geblĂ©r van Jaap. En ook bij ‘het snoepje van de week’ en al helemaal als er dan gezegd wordt dat een vrouw een ‘mooi kopje’ heeft. :face_vomiting: Maar goed verder wel vermakelijk dus.

2 likes