Podcasts (Deel 1)

Ik vind de Eeuw van de Amateur zooo chill om te luisteren. Ik wil eigenlijk de EeuwOfoon ook bellen en inspreken, maar ik durf niet.

Zag trouwens dat m’n vrienden van Datevermaak bij Op1 zaten gisteren, nog niet teruggekeken.

3 likes

Doe het! Spreek in! Vet leuk!

Heb het fragment al wel gekeken, wel tof!

1 like

Thanks! Ga t eens checken.

Luister je naar de Eeuw? Ik had echt een prachtig mooi zangcliché, dat wilde ik dus wel met ze delen.

1 like

Ik denk dat het hier nog niet is voorbij gekomen, maar ik vind de podcast van Lobke Faasen super leuk. Gaat over duurzaamheid, plantaardig leven, dierenwelzijn, etc. Elke aflevering is er een nieuwe gast.
Mijn favorieten waren:

• Dierenartsen voor dierenwelzijn met Arabella Burgers (over bijvoorbeeld dierenarts te zijn in vleesindustrie)
  • Plantaardig eten voor je gezondheid met huisarts Walter Bouwmans (waarom huisartsen weinig/geen kennis hebben van vegan eten, pharma industrie)
  • De huilende zee met Dos Winkel (over hoe erg de oceaan er aan toe is, ik wist hier helemaal niets van en heb echt constant in verbazing geluisterd)

Alleen de klankkwaliteit is een beetje minder, vrij krakerig.

3 likes

Nog een tip: Making an Opera! Een Nederlandse vrouw heeft 1,5 jaar met een beroemde Nederlands operagroep meegelopen van auditie tot het begin van hun concertreeks (spoiler die had een maand geleden moeten beginnen): leuk! Ook top als je niet van opera houdt, het is gewoon vrij veel drama allemaal.

4 likes

Nee ik haat opera echt haha :smiley:

1 like

Dit weekend de Blankenberge Tapes geluisterd van VPRO en ik vond het echt heel goed en spannend! Alle 3 afleveringen meteen na elkaar. Als Belg ook grappig hoe ze spreken over Blankenberge (soort oostblok gevoel hahahaha). Om een of andere reden was ik ervan overtuigd dat het echt gebeurd was, dus ik vond het raar dat er geen krantenartikels over te vinden waren :roll_eyes:

5 likes

Je was niet de enige :smiley:

4 likes

Ik heb deze vorige week geluisterd en kom er nu achter dat het niet waargebeurd is :joy:

2 likes

Aanrader: The Women’s War (van Robert Evans, de maker van Behind the Bastards). Ik vond het heel interessant/indrukwekkend/fascinerend. De beschrijving:

These are…not optimistic times for most Americans. Across the world, the dangers of climate change and the terror of creeping authoritarianism present an increasing danger to all of us. After covering this degeneration for four years, Robert Evans went looking for hope. He found it in the unlikeliest of places: Northeast Syria, in a region known as Rojava that’s become host to a feminist, anti-authoritarian revolution. When you’ve heard about these folks in the mainstream media, they’re usually just described as the “Syrian Kurds”, and credited with beating ISIS. They did, in fact, beat ISIS. But their military successes were just part of the story. In The Women’s War, Robert will introduce listeners to dozens of men and women fighting a war for the future of the human soul.

2 likes

Nog een leuke tip voor een podcast die je gewoon als achtergrondgebabbel op kan zetten: tajine talks van Hakim en Jolien Roets. (Belgisch dj-koppel). Heel ontspannend, hebben niet echt vaste onderwerpen maar vind t wel leuk om te hebben opstaan bij het koken of in de tuin werken.

Ik wil me wat meer verdiepen in white privilege en ik vroeg me af of jullie nog goede afleveringen of podcastseries kennen die op Spotify te beluisteren zijn.
Over dit onderwerp en popcultuur weet ik al aardig wat. Ik heb zelf bijvoorbeeld al Six Degrees of Song of the South geluisterd over Hollywood in de jaren 40/50 (en veel reviews over films enz) etc.
Ik sta open voor al jullie aanraders.

Op Insta volg ik Zeikschrift en zij tipte een hele lijst aan podcasts!

2 likes

Thanks! Ga ik even checken :relaxed:

1 like

“Zwijgen is geen optie” behandelt een hele resem thema’s maar deze 2 bespreken het thema racisme: https://zwijgenisgeenoptie.be/dalilla-hermans-reunie/ en https://zwijgenisgeenoptie.be/olivia-rutazibwa/

Vind deze heel fijn om te beluisteren. Niet belerend en eigenlijk laten de podcastmakers de gasten gewoon aan het woord, zonder hen af te kappen na 2 minuten.

1 like

BOOS! (van Tim Hofman) heeft nu ook een aflevering hierover opgenomen. Schijnt heel leerzaam te zijn. Moet 'm zelf nog luisteren.

ook een tip trouwens!

5 likes

Ik vind de laatste van Lobke Faasen weer erg goed: https://open.spotify.com/episode/1cIngKA1myvsWHj5y2NHXa?si=2MbRs8AeSAiw-h0iTyTSrw
Ze praat met een ex-dolfijntrainer en hoe complex de problematiek is i.v.m. dolfinaria. Ik kan mij nu veel beter inbeelden waarom je daar werkt. Is er een soort vegan lifestyle/dierenwelzijn topic eigenlijk? Dan deel ik hem daar ook graag.

Zo typisch dat die vrouwen van de MGFP het hebben over hun eigen economische belang en niet over de demonstraties op de Dam. Echt, blijf lekker in je Amsterdamse witte bubbel. (Het wordt wel even genoemd maar blijkbaar vonden ze iets anders belangrijker)

3 likes