Puzzelboeken topic

Mijn moeder en ik zijn helemaal verslaafd aan de quizpuzzels van Tex en Thomas, vooral de connectiekrakers en fototrio’s zijn erg leuk. Alleen de personenzoekers ben ik echt slecht in :joy:

2 likes

Heb paar nieuwe boekjes binnen dus morgen lekker hele dag puzzelen!! :star_struck::sun_with_face:

2 likes

Ik heb nu twee dagen op rij de Wordle niet :sob: Vandaag kon ik 3x een keuze maken voor de laatste letter en die had ik 3x fout :joy:

Edit:

Spoiler met antwoord van de zondag puzzel:

Sick trots haha

Goeie comeback :rocket:

2 likes

Ik zat eens naar mij puzzelboek te kijken, legpuzzel, en zag dat je een abonnement kan afsluiten dan krijg je elke maand een nieuwe. Er staan 100 puzzels in zo’n boekje dan moet je drie puzzels per dag maken als je de volgende maand verder wil met een nieuwe. Dus nu ben ik wel benieuwd hoeveel puzzels jullie maken/hoe lang jullie puzzelen per dag?

Verschilt heel erg per dag en per soort puzzel. Ik heb een boek met katten logica puzzels (Miauwdo) en daar vlieg ik doorheen, daar kan ik wel 5/6 puzzels van maken als ik ff wil chillen.
Als ik boeken heb met bijvoorbeeld Quiz filipine dan ben ik per puzzel een stuk langer bezig. Met Murdoku ben ik al trots als ik één puzzel per keer af krijg. Ik vind het leuk, maar ook heel moeilijk. Ben ook een nonogram boek aan het doen met grote nonograms die allemaal midden/moeilijk zijn en daar doe ik een aantal rijen per keer. Dus dan kan ik gerust een week of 2 over een puzzel doen.

En sommige dagen puzzel ik veel (op vakantie deed ik het veel. Ik kwam mn hotelkamer binnen en dan lag het puzzelboek op het tafeltje en ging ik dat altijd doen voor ik ging douchen. Ik was op een bloed hete bestemming met +35 graden elke dag. Je weet wel, dat tropische oord: Duitsland). Ik kon alleen of op de stoel of op bed zitten en ik was vies en zweety dus dan wil ik niet op mn bed chillen.

Thuis heb ik veel meer afleiding dus nu ik weer terug ben veel te weinig gepuzzeld eigenlijk.

3 likes

Ligt er aan, ik heb een puzzelboek met sudoku’s en soms maak ik er wel tien achter elkaar, soms doe ik er een, en dan weer een paar weken niks.

1 like

De ene dag uuuren en soms rustig ook dagenlang 0

1 like

Ik heb vorig jaar voor mijn verjaardag een abonnement gekregen op zo’n puzzelboek en die kreeg ik 4x per jaar. Nu ben ik zondag toevallig weer jarig en ben ik net begonnen in het laatste boek (maar het ligt hier ook wel op de wc dus dan ga je er niet zo snel doorheen haha)

1 like

Ik had een tijdje een abonnement op de kruiswoordpuzzels van Denksport en dat was echt niet bij te houden. Heb het na een tijdje stopgezet en heb nu nog een enorme voorraad waar ik doorheen moet, haha.

2 likes

Heeft iemand een tip voor binaire puzzels als je alle voor de hand liggende dingen hebt gedaan? Dus 00 dan 1001, die heb ik allemaal gedaan. Of 0 0, dan dus 010, heb ik ook gedaan. Rij bijna vol, tellen evenveel 1 en 0, ook gedaan. En nu zit ik vast :sweat_smile:

Geen idee of dit een duidelijke uitleg is maar soort uitsluiten?; als ik hier een 1 doe krijg ik daar drie 0’en na elkaar dus moet die 1 een 0 zijn.

Dat is altijd mijn laatste stap als ik wat jij zegt al gedaan heb en niet verder kom haha

2 likes

Foto!! Helemaal zin om mee te denken

Maar inderdaad je moet uiteindelijk ook gaan uitsluiten. Er kunnen nooit 3 1en of 3 0en achter elkaar, en soms zie je: als ik hier een 1 zet, dan komen daar 3 0en achter elkaar - dat mag niet. Dus dan weet je dat je op die plek een 0 moet invullen.

Thanks allebei! Die tip had ik online nog niet gelezen, wel dat je geen identieke rijen mag hebben maar je kan toch niet serieus al die rijen gaan vergelijken, je wordt nog scheel.

Ik heb ff snel gekeken voor het uitsluiten maar ik kom er nog niet uit :face_with_spiral_eyes:

1 like

In rij 7 zie je wat wij bedoelen.

Samenvatting

In die rij heb je 6 1en, je mag er nog maar 1 plaatsen. Als je naast de 1e 1 nog een 1 zet, krijg je daarna 3x een 0. Dan loopt je rij verkeerd.

Dus de strategie komt neer op: hey, stel ik vul hier X in, wat gebeurt er dan met de rest van de rij? Kom ik dan uit?

In kolom 6 heb je 2x 1 onder elkaar, daar onder moet dus een 0. Het laatste lege vak in deze kolom wordt dan een 1.

@Twijfelaar Bedoelen jullie nou allebei rij 6? Die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Kunnen jullie nog een voorbeeld noemen? Want dit werkt alleen als je nog maar 2 vakjes in een rij leeg hebt toch? En dan nog niet altijd

Ik bedoel vanaf bovenaf gezien, ik weet even niet of dat nou een rij of kolom is. Ik dacht rij. En van links naar rechts een kolom. Maar ik kan er naast zitten.

Voor alle duidelijkheid, ik heb dus van boven naar beneden geteld en dan kwam ik uit op rij/kolom 7.

Samenvatting

Je weet van deze rij dat je nog 1x een 1 mag invullen en 2x een 0. Dus je gaat proberen:

Als je naast de 1 een 1 invult dan ben je je laatste 1 kwijt. En je ziet dan dat je in alle vakjes erna je nullen kwijt moet en uitkomt op meer dan 2 nullen na elkaar (en dat mag niet).

Als je na de 2 nullen toch een 1 invult, kom je op 8 enen uit in deze rij.

Kortom, je weet nu dat je na die 1e 1 geen 1 kunt invullen, omdat je de rij dan niet kloppend krijgt.

Ik bedoel een kolom (van boven naar beneden) en @Twijfelaar heeft het over een rij (van links naar rechts). Wat twijfelaar bedoelt werkt ook als je nog 3 of 4 vakjes over hebt!

Oh als een kolom van boven naar beneden is dan bedoel ik kolom 7, haha!
Maakt het lekker verwarrend zo, sorry :sweat_smile:

Nee je bedoelt kolom 5. Kolom tel je horizontaal, rij verticaal. Dus rij 7.

1 like