Reizen / Vakantie #2

Lees je van tevoren goed in, je kan niet zomaar overal naartoe en kijk uit met je telefoongebruik want je zit heeel dicht op de grens met Bosnie. Maar echt een aanrader! Hier bv het uitzicht vanaf 1 van de tunnels waar gevechtsvliegtuigen opgesteld stonden.

3 likes

Mijn vriend en ik willen in juni op huwelijksreis gaan, het liefst naar een warme kustplaats waar ook genoeg te zien is. Heeft iemand tips? We zijn afgelopen herfst naar Valencia geweest en dat was echt zooo fijn.

Iets in Griekenland? Kos is leuk voor een weekje als je wil chillen/aan strand liggen/wil fietsen rond het eiland/lekker eten (enige plek waar ik ben geweest haha, maar zijn natuurlijk nog veel meer eilanden). Ik ga zelf in juni naar madeira! Niet echt bakken-op-het-strandvakantie maar meer wandelen en genieten van de groene natuur

1 like

Ja love it. Als kind echt 10x geweest ofzo. Noord Bohemen is echt top.

2 likes

Ik ben er vorig jaar geweest en heb toen hele goede tips gekregen in dit topic! Veel meer dan wij in de twee weken kwijt konden :grin: Zou zo weer teruggaan, fijn land, betaalbaar en gastvrije mensen. Wij zijn twee weken geweest en hebben gewandeld bij de grens met Polen, een paar dagen Praag, paar dagen Brno en een paar dagen rondom Mikulov incl decadente privé wijntour.

3 likes

Daar is een topic voor. Suggesties graag daar bespreken want dit topic gaat al zo snel.

1 like

Ik ga binnenkort 2,5 week op vakantie in Noorwegen, we gaan met de auto van Oslo - Bergen - Ålesund - Oslo. Heeft iemand nog tips die niet per se op de standaard lijstjes staan? Of juist dingen die op die lijstjes staan, maar we ook gerust kunnen overslaan? Ik heb beide topics al doorgelezen op tips en wat opgeslagen, maar ben benieuwd of er ook plekken zijn waar mensen erg door verrast werden (of juist tegen vielen haha).

1 like

Ik ben er een paar jaar geleden geweest en we hebben toen eigenlijk alle highlights gedaan (kjerag, besseggen, trolltunga, preikestolen) en vond denk ik besseggen echt de allermooiste wandeling die we daar gedaan hebben, zou hem iedereen aanraden. Wij deden 'm wandelend heen en met het bootje weer terug, dan heb je eigenlijk de hele wandeling uitzicht op besneeuwde bergtoppen in de verte, echt prachtig. En ook fijn dat het geen heen en terug wandeling is (zoals de kjerag en trolltunga).

1 like

de UT app downloaden! heeft een kaart/overzicht met heel veel officiële hikes - vaak ook alternatieve routes voor populaire bestemmingen :slight_smile: bijv een mooie “loop” wandeling in plaats van naar hoogste punt en terug.

ook ideaal als je geen zin hebt om heel lang/intensief wilt wandelen maar wel een korte mooie route in je omgeving zoekt.

heeft me veel plezier opgeleverd toen ik in noorwegen woonde.

en ik zou zelf eerder of Ålesund of Bergen skippen en wat langer in bijv. de jotunheimen verblijven. uiteindelijk ga je niet naar noorwegen voor de steden (denk ik :wink: )

2 likes

Wow thanks, die app ziet er goed uit! Ik had de steden meer aangegeven voor welke route we ongeveer rijden. We blijven in zowel Bergen, Ålesund als Oslo één nacht, juist omdat we geen stadsmensen zijn haha

1 like

oke goedzo!!! heb over beide steden ook wel goede verhalen gehoord hoor haha

2 likes

Kroatie? Een aantal hele leuke fijne kustplaatsen.

@soarin Ik heb lang geleden Tsjechie gedaan met tent (wel ook een hostel in Praag btw) en vond het heel leuk. Goede afwisseling tussen stad/cultuur en natuur.

Wel letten op je spullen in de tent, wij zijn bestolen (niets boeiends) gelukkig terwijl we nota bene in de tent lagen te slapen. Oh ja en bereid je voor op muggen! 1000 miljoen muggen!

4 likes

We hebben nu een week Verona geboekt! Vlakbij het Gardameer, dus daar kunnen we ook mooi wandelen en zwemmen :grin:

5 likes

Oh wow dat stelen is wel heftig, ik laat normaal altijd alles makkelijk in de tent liggen (al heb ik nooit een laptop of iets mee). En omg ik ben allergisch voor sommige muggen :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: maar heb het idee dat ik die overal tegenkom. Waren die echt zo extreem? Was dat op 1 plek of overal?

4 likes

Amen!

1 like

Nee spullen in de tent laten kon echt niet haha!
Maar misschien ligt het ook een beetje aan de plekken waar wij waren hoor.

Of die muggen overal waren weet ik niet meer, maar wij deden die driehoek Praag > Pilsen > Ceske Budějovice, en er is best veel water in de buurt dus veel muggen.

We zaten op een camping in Hluboká nad Vltavou (aan een meer) en dat was echt niet normaal daar. Gewoon van top tot teen kleding aan, maar dan muggenbulten op muggenbulten bij bijv het randje van je sok😫 de rest weet ik niet meer precies, in de natuurgebieden waren sowieso wel veel muggen, maar niet zo extreem als HnV.

1 like

Super leuk! Kun je ook combineren met andere steden zoals Cluj. Heen op Timisoara, terug vanaf Cluj?
Wel even uitzoeken of de treinverbinding goed genoeg is. Roemenië staat niet bekend om goed ov.

Edit: Laat maar, bij nader inzien vermoed ik dat die twee steden echt te ver uit elkaar liggen.

2 likes

Eens! @Madelief een van de Griekse eilanden is echt prima voor een simpele hotel/zon/zee/strand vakantie.

Iemand toevallig ideeën/tips? Zag de bestemming niet vaak voorkomen in het reistopic. Mijn ouders hadden bedacht om nog een keertje met het hele gezin op vakantie te gaan naar Lapland komende winter (januari/februari). Momenteel zijn we aan het oriënteren maar en is zoveel mogelijk in verschillende prijsklassen. Iemand toevallig zo’n reis gemaakt?

1 like

Vanuit Split zijn er enorm veel dagtrips te boeken voor zulke activiteiten. Ik heb afgelopen jaar dagtrips geboekt via Day tours - Split Adventure. Goed geregeld en gaat altijd professionele begeleiding mee. Zelf heb ik rafting en canyoning gedaan, beide erg goed bevallen.

2 likes